El que ens depara la ciutat del futur, al congrés Smart City

Un sol vehicle autònom i amb múltiples funcionalitats diferents. Aquesta és la idea amb la qual va sorgir el model EDAG CityBot de l’empresa EDAG. El “cap tractor” del vehicle elèctric conté la bateria i els sistemes per gestionar les seves funcions que són les mateixes que qualsevol cotxe autònom, però allò més innovador és la implementació de “mòduls” especialitzats capaços de dur a terme diferents accions com poden ser el transport de persones o mercaderies, la recollida d’escombraries, netejar parcs, etc.

edagJordi Schaefer, director tècnic d’EDAG, ha explicat que l’avantatge de EDAG CityBot és que amb un sol vehicle cobreixes “totes les necessitats” d’una ciutat. La implementació de cotxes com aquests als carrers calcula que trigarà encara uns deu anys, ja que les ciutats s’han d’equipar amb un “mínim de sensòrica” a per poder circular. De moment, ja s’està provant, en un pilot, a Frankfurt i la companyia, alemanya però amb seu a Barcelona amb 550 treballadors, ja ha iniciat converses amb l’Ajuntament de Barcelona per implantar-ho a la capital catalana.

Aquest és un dels exemples que s’han pogut veure en la desena edició de l’Smart City Expo World Congres (SCEWC) que s’ha celebrat aquesta setmana a la Fira de Barcelona.. En declaracions a Fulls d’Enginyeria el director del congrés, Ugo Valenti s’ha mostrat satisfet de tornar a la presencialitat després de “gairebé dos anys” i per haver aconseguit reunir “a més de 10.000 professionals de 110 països”.

Valenti ha recalcat la importància de l’edició d’enguany per “intercanviar experiències, idees i solucions” sobre les “nostres ciutats” després de la pandèmia, i així poder fer-les més sostenibles. El director del congrés ha destacat també el paper de la tecnologia per millorar la qualitat de vida i el paper dels enginyers per fer més intel·ligents i eficients les ciutats del present i del futur. El sector relacionat amb el desenvolupament de Smart Cities compta amb unes 550 empreses a Catalunya  que han aconseguit facturar més de 10.000 MEUR” durant l’últim any.

La mobilitat que ve

auvetechPer primera vegada, una branca de l’SCEWC com és la mobilitat ha organitzat el seu propi fòrum, el Tomorrow Mobility World Congress, tot i que s’han celebrat en el mateix espai. Gràcies a la co-organització amb EIT Urban Mobility, una iniciativa de l’Institut Europeu d’Innovació i Tecnologia de la Comissió Europea, aquest any s’ha celebrat l’edició pilot per preparar la primera edició l’any 2022 amb un pavelló propi. En aquest espai s’han pogut veure les innovacions en mobilitat que es comencen a traslladar als carrers de les principals ciutats del món. N’és un exemple la primera llançadora amb pila d’hidrogen, obra d’Auvetech, o un vehicle autònom que permetria fer el repartiment d’última milla de petits comerços... 

En aquest marc, CARNET, el Future Mobility Research Hub que aglutina Seat, Volswagen i la UPC, aprofita el saló per fer la final de l’Autonomous Friving Challenge, una, competició universitària de cotxes autònoms. Fa vuit mesos que els diferents equips treballen per aconseguir que els vehicles que els han donat, dotats amb la darrera tecnologia pugui anar sol.

Així ho ha explicat la directora de projectes de Carnet, Celeste Reglá, que ha explicat que el hub treballa per poder connectar les capacitat de les universitats amb les necessitats de la indústria mitjanant projectes que impulsen la “nova automoció”. “Abans l’automoció es basava en un desenvolupament mecànic i ara els vehicles són computadors amb rodes”, sentencia Reglá que, a més situa la sostenibilitat i l’accessibilitat com a reptes que el vehicle autònom pot ajudar a assolir.

Puzzle X, nous materials

L’Smart City World Congress 2021 ha vist néixer també un nou fòrum, el Puzzle X, que se centra en el món dels materials ‘deep tech’, és a dir,  materials altament tecnològics que tenen capacitat transformadora. L’objectiu és captar el potencial dels anomenats materials de frontera per resoldre alguns dels desafiaments als quals s’enfronta la societat en el marc dels Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides. La iniciativa ha comptat amb una incubadora d’empreses per a start-ups del sector que busca atraure inversions i construir un ecosistema global.

Video
El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.