Ferrmed impulsa el sistema intermodal +FIRRST per reforçar el transport ferroviari de mercaderies

El lobby ferroviari FERRMED impulsa el sistema +FIRRST, una nova tecnologia dissenyada per impulsar un sistema de transport intermodal ferrocarril-carretera ràpid, flexible i integrat amb l’objectiu de millorar la logística i l'eficiència dels trens de mercaderies a Europa, amb especial èmfasi a Espanya. Entre les línies prioritàries per a la seva implementació hi ha les connexions entre Valladolid i el País Basc, Madrid, així com Astúries i Galícia.

Acrònim de "Fast, Flexible, Integrated Railroad System of Transport", permetrà monitorar en temps real els trens i els camions reduint costos, emissions contaminants i optimitzant el flux de transport.

Segons explica el president de FERRMED, Joan Amorós, en una jornada organitzada per la Comissió de Mobilitat d'Enginyers Industrials de Catalunya, "el sistema oferirà avantatges com la possibilitat de modificar rutes o realitzar descàrregues de mercaderies en funció de la demanda actualitzada". "Podrem treballar totalment en temps real i tenim una tecnologia prou desenvolupada per fer-ho", recalca Amorós.

+FIRRST traslladarà semiremolcs aïllats, contenidors i caixes mòbils (ILU) des de diferents destinacions en un sistema de transport integrat ràpid i flexible combinant ferrocarril i carretera. Aquesta és una nova manera d'organitzar el transport intermodal en forma de Mobility as a service  (MaaS). Diversos trens del sistema funcionaran en el marc d'un concepte de planificació rotativa en temps real, enllaçant els eixos estratègics socioeconòmics de la UE definits als estudis de FERRMED. 

"Sabem perfectament el temps que necessitarem per carregar i descarregar el que està previst a totes les terminals de la ruta i, per tant, es pot establir també el temps d’arribada final sense problemes" afegeix Joan Amorós.

Per implementar la proposta s’ha constituït una aliança que compta amb el suport d'actors clau del sector, com el Consell Europeu de Carregadors (ESC), la Unió Internacional de Transport per Carretera (IRU), la Unió Internacional de Transport Combinat (UIRR) i empreses com SEAT i NESTLÉ.  El pla pilot s'iniciarà el 2027 en hubs estratègics com Rotterdam, Duisburg, París, Lió, Marsella, Barcelona i Tarragona.

FERRMED, per mitjà de l’aliança, buscarà suport financer de la Unió Europea per fer una Prova Pilot internacional per a implementar el projecte, després d'estudiar més de 77.000 quilòmetres de xarxa de Corredors Transeuropeus (ferrocarril, carretera i vies navegables), durant els darrers quatre anys. 

Finalment, s’assenyala la necessitat d'un canvi radical en la gestió ferroviària per revertir l’estancament del transport de mercaderies per tren a Europa, que ha passat del 18% fa dues dècades al 17,3% actual. "Hem de canviar radicalment el sistema i treballar fonamentat en les unitats de càrrega aïllades com semitràilers, contenidors o caixes mòbils", insisteix Amorós.

Amb aquesta iniciativa, FERRMED reafirma el seu compromís amb la modernització del transport ferroviari i el seu impacte en la sostenibilitat del sector del transport terrestre de mercaderies.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.