Tres formacions per començar el curs amb enginyeria
La promoció de les vocacions STEAM fa temps que està en boga. Per als docents no és fàcil reunir les eines que ho fan possible, sigui qui sigui el nivell educatiu i, per això, diferents institucions dissenyen cursos i programes per a mestres i professors que tenen la voluntat de portar l'enginyeria i la ciència a l'aula. Des de Fulls d'enginyeria, en destaquem tres, que poden ajudar a fer-ho de manera pràctica i alineada amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible. Totes són gratuïtes, semipresencials i organitzades per entitats com STEAMcat -el Departament d'Educació-, la UPC i UManresa.
1. "Nanoexplorant el futur"
Orientat a mestres d'Educació Primària, preferentment de cicle superior. És un curs semipresencial que aprofundeix en l'ensenyament-aprenentatge del model matèria a partir de la nanotecnologia i és una formació prèvia i imprescindible per participar en el projecte Nanoinventum 2026. El curs combina sessions síncrones en línia els dies 7 d'octubre i 25 de novembre, amb una sessió presencial al CESIRE el 14 d'octubre i hores asíncrones al Moodle. Durant la formació es treballen els conceptes bàsics de la nanociència, es presenta la maleta NanoExplora com a eina didàctica i es prepara la participació en el concurs Nanoinventum.
2. "Espais de ciència"
Organitzat per UManresa i LAB06, està dirigit a mestres i educadors d'educació infantil i primària interessats a crear i dinamitzar espais de ciència a lliure elecció. El curs, que s'imparteix en castellà (Espacios de ciencia), dona resposta a la necessitat de recursos i reflexions sobre el funcionament d'aquests espais i acompanya els docents en la planificació i implementació de propostes concretes. També permet generar una xarxa de professorat per compartir recursos i experiències. Es tracta d'una formació semi-presencial de 75 hores (15 presencials a Manresa, 15 síncrones i 45 de treball personal) que es farà del 16 d'octubre de 2025 al 12 de març de 2026.
3. "L'enginyeria a l'aula de primària"
Organitzat per la UPC, ajuda el professorat a portar a l'aula la visió de l'enginyeria com a eina per a la resolució de problemes socials i per comprendre la tecnologia existent i dissenyar solucions innovadores. Aquesta proposta s'emmarca en el nou currículum de primària, que incorpora per primera vegada la competència en enginyeria. La formació es basa en tres pilars principals: una base teòrica sobre què vol dir ensenyar enginyeria a primària, una part pràctica amb activitats concretes d'aula i la connexió amb reptes reals relacionats amb els ODS. El curs compta amb experts en didàctica de l'enginyeria i amb investigadors de la UPC que treballen en l'impacte social de la tecnologia i la gestió sostenible de recursos com l'aigua o l'energia. Té una durada de 20 hores, es farà del 29 d'octubre de 2025 al 21 de gener de 2026 a la UPC de Vilanova i la Geltrú i està adreçat a mestres d'infantil i primària.
Són totes tres, formacions que ofereixen eines i recursos per introduir l'enginyeria a l'aula de manera efectiva i pràctica, fomentant en l'alumnat la curiositat, la creativitat i la resolució de problemes i ajudant els docents a adaptar les activitats a cada etapa educativa.