Cinc joguines STEAM per despertar vocacions aquest Nadal
Les joguines són una eina d’aprenentatge molt potent i una porta d’entrada natural a la ciència i la tecnologia. Incorporar materials STEAM en el joc infantil contribueix al desenvolupament del pensament crític, la capacitat d’anàlisi i la resolució de problemes, alhora que introdueix conceptes essencials de l’enginyeria de manera vivencial. Amb aquest objectiu, presentem quatre propostes que combinen entreteniment, experimentació i aprenentatge i que poden ser una bona via per despertar vocacions enginyerils aquestes festes.
Construir per entendre l’enginyeria estructural
Thames & Kosmos. Structural Engineering (a partir de 8 anys), proposa la construcció de ponts, torres i diferents estructures mentre s’exploren conceptes relacionats amb la tensió, la compressió o la distribució de càrregues. Mitjançant peces i elements modulars, els infants poden comprovar com petites variacions en la forma o la geometria d’un muntatge alteren l’estabilitat global. La guia educativa que l’acompanya facilita la comprensió d’aquests principis a través d’exemples visuals i situacions pràctiques. És una proposta especialment indicada per als qui gaudeixen manipulant models físics i mostrant interès per les bases de l’enginyeria civil.

Experimentar amb la geometria aplicada
Engino STEM Structures: Buildings & Bridges (a partir de 9 anys), permet recrear edificis i diversos tipus de ponts treballant directament amb els principis bàsics de la construcció i de la geometria aplicada. Les peces, molt versàtils, donen peu a experimentar com la forma, els suports o els materials emprats influeixen en la resistència i en el comportament mecànic d’una estructura. El kit incorpora continguts STEM i experiments guiats que faciliten la comprensió de fenòmens estructurals reals. És una joguina que fomenta la creativitat, la planificació i la visió espacial, i que evidencia el paper fonamental de l’enginyeria en el disseny d’espais i infraestructures.

Iniciació intuïtiva a la robòtica
Amb Yahboom Robotic Kit. BBC DIY Coding Smart Toys Car (a partir de 8 anys), s’encarregaran del muntatge d’un petit vehicle robotitzat que pot programar-se perquè executi diferents comportaments. El procés permet entendre, de manera intuïtiva, com funcionen els sensors, els motors i els circuits que donen vida a un robot, i com es combinen el maquinari i el programari per generar respostes automàtiques. Els infants poden observar com el vehicle detecta obstacles, interpreta instruccions o adapta el seu moviment. És una molt bona introducció accessible al món de la robòtica i del pensament computacional, i un bon punt de partida per despertar interès per la mecatrònica.

Fer visible l’energia en moviment
Model 3-Blade Stirling Engine (a partir de 12 anys), ofereix la possibilitat de construir i posar en funcionament un motor Stirling real. A través de la calor i del moviment generat, els infants poden observar de primera mà com es produeix la transformació d’energia i com es materialitzen conceptes termodinàmics que sovint són difícils d’entendre només a través de la teoria. El funcionament del motor es presenta de manera visual, clara i molt motivadora, convertint aquesta joguina en una experiència científica que combina experimentació, física i comprensió mecànica.

Descobrir l’enginyeria a través d’un conte
La màgia de l’enginyeria (a partir de 6 anys), acosta el món de l’enginyeria als més petits a través de les aventures d’en Roc i la Clara, dos germans curiosos que hauran d’endevinar la professió dels seus nous veïns. Amb un relat proper i atractiu, el llibre introdueix els infants en el paper que tenen els enginyers i enginyeres a la nostra societat. Una proposta ideal per despertar vocacions STEAM des de la lectura compartida en família.

La incorporació de joguines STEAM al joc infantil facilita una aproximació natural i pràctica a la ciència i a l’enginyeria. A través de la construcció, la programació i l’experimentació, els infants desenvolupen curiositat i capacitats tècniques que poden despertar vocacions futures. Aquestes propostes demostren que aprendre enginyeria també pot ser una experiència lúdica i motivadora.
