El model TECNIO referma el seu lideratge en transferència tecnològica

El segell TECNIO, atorgat per ACCIÓ, consolida el seu paper com a referent de transferència tecnològica a Catalunya. En el període 2020–2024, els agents TECNIO han generat 359 milions d’euros en ingressos totals a través de projectes d’R+D desenvolupats amb empreses, una xifra que reforça el model com a motor d’innovació aplicada i competitivitat empresarial.

Darrere d’aquest ecosistema hi ha l’Associació TECNIO, nascuda el 2021, que agrupa una setantena de grups de recerca universitaris i centres CERCA i CSIC acreditats. En una entrevista amb Fulls d’Enginyeria, el seu president, Santiago Royo, ha subratllat la necessitat d’entendre bé l’arquitectura del model, afirmant que “TECNIO és en realitat una acreditació que dona acció en nom de la Generalitat de Catalunya als grups de recerca que tenen reconeguda activitat en transferència de tecnologia amb les empreses”.

subscriu-te

 

Una xarxa entre la recerca i el mercat

Els agents TECNIO donen suport a empreses, des de pimes fins a grans corporacions, en innovació de productes, serveis i processos, aportant tecnologia avançada, metodologies empresarials, talent qualificat i infraestructures. Operen en sectors tan diversos com alimentació, cultura, mobilitat sostenible, química i energia, salut o sistemes industrials, i destaquen en àmbits tecnològics com TIC, fotònica, materials avançats, biotecnologia o manufactura avançada.

Per Royo, el diferencial és la capacitat d’ocupar l’espai intermedi que sovint separa el laboratori del mercat, “quedem com una part mitjana, diguem-ne, entre el que seria la recerca bàsica i el mercat”. Aquest posicionament permet, ha explicat, treballar amb empreses en innovació col·laborativa i en desenvolupament de producte amb una lògica orientada a impacte, “els centres estan molt especialitzats a treballar directament en una empresa, en fer innovació col·laborativa i en desenvolupar o ajudar a desenvolupar productes”.

Les dades del període 2020–2024 reflecteixen la diversitat de vies de transferència, dels 359 M€, 216 M€ corresponen a projectes competitius col·laboratius i 143 M€ a contractes directes amb empreses. En paral·lel, els agents TECNIO han impulsat 24 noves spin-offs i startups deeptech en cinc anys i actualment hi ha 80 spin-offs actives basades en tecnologies sorgides d’aquests agents. També destaca la transferència de talent, 287 doctors incorporats al teixit productiu entre 2020 i 2023, i 138 tecnologies en explotació entre patents i llicències.

L’evolució recent reforça la tendència. Segons dades publicades per ACCIÓ, el 2024 els ingressos anuals de transferència tecnològica dels agents acreditats han crescut un 38%, fins a 116,3 milions d’euros en projectes d’R+D amb participació empresarial.

Royo ha posat l’accent en la magnitud d’aquest impacte assegurant que “el que és bastant espectacular quan t’hi poses són els números” i ha remarcat que “en els últims quatre anys hem facturat 350 milions d’euros, un número brutal”. Més enllà de la xifra, el president de TECNIO ha defensat que el model funciona perquè connecta capacitats molt distribuïdes territorialment, declarant que “hi ha una distribució territorial que ens fa més forts perquè realment alimenta amb el seu teixit”.

sd

 

El segell TECNIO

L’acreditació TECNIO es fonamenta en una avaluació periòdica basada en indicadors. Royo ha estat explícit sobre què es valida, afirmant que “només es poden acreditar els grups d’investigació i el que s’acredita és l’activitat amb empreses”. I ha concretat que “s’acredita facturació amb empreses, s’acredita patents, col·laboracions, generació d’spin-offs, llicències”.

En el cas de l’enginyeria, el president de l’Associació ha destacat una proximitat natural amb el model, perquè treballa per definició amb solucions aplicades, explicant que “sempre ha estat molt proper a l’enginyeria, entesa com buscar solucions aplicades”, amb presència en camps com enginyeria química, biomèdica, òptica o industrial.

Finançament estructural i reconeixement professional

Tot i els resultats, l’Associació TECNIO situa el focus en un repte que considera crític, la sostenibilitat del model. “El principal repte és aconseguir alguna mena de suport perquè… és un financer estable”, ha afirmat Royo, que ha defensat la necessitat de “suport estructural” per poder fer planificació i estratègia a mitjà termini.

Aquesta demanda va lligada a un segon element, el reconeixement de la transferència en les carreres professionals. Royo ho ha resumit amb una crítica directa a la cultura acadèmica tradicional, criticant que “com podem esperar que la gent faci transferència si és una cosa voluntària” i ha reclamat que la transferència tingui “un reconeixement central” dins els mèrits i les trajectòries investigadores.

Consolidar el pont ciència-empresa

La diagnosi de fons és compartida, Catalunya disposa d’un ecosistema de recerca competitiu a escala europea, però encara cal consolidar ponts amb el teixit productiu, especialment amb pimes i startups. Per això, l’Associació TECNIO treballa en línies com la governança del model, el finançament estructural, la coordinació entre actors i el reconeixement dels professionals que impulsen la transferència.

Royo ha defensat que el model és únic a Catalunya perquè connecta de manera natural la recerca amb l’empresa i genera oportunitats econòmiques reals.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.