eBump: el reductor de velocitat adaptable

Un reductor de velocitat convencional, dels que s’instal·len en les entrades dels pobles o ciutats o en determinades vies on cal controlar la velocitat dels cotxes, genera un impacte als vehicles que superen la velocitat establerta i potser, la propera vegada que passin per aquell punt, anirà a una velocitat inferior. Però els que sí que compleixen la limitació de la velocitat no s’estalvien l’impacte al cotxe o a la moto i, per tant, aquests vehicles també pateixen les conseqüències del pas per aquests dispositius.

Aquest va ser el problema que va afrontar l’enginyer industrial Raül Ustrell al seu treball de final de carrera i que el va portar a dissenyar un dispositiu que millorés els reductors de velocitat. La seva idea era aconseguir un dispositiu que s’adaptés a la velocitat que porten els cotxes, camions o motocicletes i evitar, així, l’impacte que això suposa als vehicles que no van més ràpid del permès.

Era el 2008 i, des d’aleshores, Ustrell ha treballat per millorar el sistema de bloqueig del dispositiu i aconseguir un producte que funcionés a la perfecció. El 2017 ja tenia el seu primer prototip però tot i això, el sistema encara tenia moltes mancances, com per exemple, el soroll que feia quan picava a terra el sistema de tancament, i hi va seguir esmerçant temps i esforços. Combinar, però, un projecte personal amb una ocupació a jornada sencera ho feia tot molt lent i va ser per això, que Ustrell es va aventurar a deixar-ho tot per aconseguir tirar endavant la seva idea, que rep el nom d’eBump i que ha estat reconeguda amb el Premi Creativitat que atorga cada any Enginyers Industrials de Catalunya.

Raül Ustrell

 

Com funciona eBump?

En una entrevista als Fulls d’Enginyeria, Ustrell ha explicat que l’avantatge principal d’eBump és que s’adapta a la velocitat del vehicle i es desactiva, és a dir, s’aixafa, si el vehicle no supera la velocitat permesa a la zona. Com? Doncs no hi ha sensors ni cap element elèctric ja que “la gràcia” del producte, diu Ustrell, era evitar tot aquest tipus d’instal·lació que requereix més manteniment i normalment genera més complicacions. Per tant, és un aparell totalment mecànic per a què eBUmp sigui totalment resistent. Així doncs, és l’amortidor es basa en la força que fa el vehicle quan el xafa, que depèn de la velocitat a la que circula el vehicle. Per tant, l’amortidor sempre està aixecat i queda bloquejat només si la velocitat supera la permesa.

eBUmp

Objectiu: ajuntaments i consells comarcals

Ustrell diu que ja fa dos anys que tenen un producte funcional però la seva “gran fita” era que funcionés “perfectament”. I ja ha arribat a aquest moment. eBump ja té un producte que funciona, testejat en una zona privada, i Ustrell confia que al setembre s’instal·li el primer dispositiu en una via pública. Per estendre la venda d’aquest producte, eBump es dirigeix a l’administració pública, és a dir, consells comarcals i ajuntaments de qui són competència les vies on s’han de col·locar. Reconeix que és un producte més car que el convencional però per això, destaca l’avantatge que suposa per als conductors però també per als veïns, en reduir el soroll fruit de l’impacte. I és que evitar aquest impacte suposa reduir també el soroll que pateixen els veïns i que, tot sovint, són motiu de queixa i, després, retirada dels dispositius

L’aventura d’emprendre

Ustrell espera que un cop es comprovi que el seu dispositiu funciona, tingui èxit i d’aquesta manera, pugui compensar la dedicació i l’esforç que ha fet fins ara. “He gaudit molt a l’hora de crear”, diu Ustrell, “és el tipus de feina que m’agrada, però és duríssim”. Ustrell sobretot es queixa de la dificultat d’aconseguir fiançament i la manca d’ajuts reals que té el sistema. Fins i tot, diu Ustrell, li ha estat complicat participar en projectes de micromecenatge. “El problema està en el risc”, admet Ustrell.

Sempre he estat en contra dels reductors de velocitat tal com són actualment ja que els he considerat com a obstacles a la via pública. He escrit varies cartes al diari La Vanguardia en aquest sentit que m'han publicat . Felicito a Raül Ustrell pel seu enginy que ha demostrat amb aquest nou reductor. Ara sí que estaré d'acord amb aquest sistema que espero veure'l aviat per les vies públiques.
El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.