El confinament millora un 48% la qualitat de l'aire a Barcelona

El trànsit rodat de Barcelona va disminuir un 75% dins la ciutat i fins a un 82% en els seus accessos i sortides, una situació que, arran del confinament, va permetre millorar la qualitat de l'aire de la capital catalana en un 48%, si es compara amb altres setmanes amb l'activitat habitual. Això implica que la contaminació va reduir-se en uns 20 µg/m3 d'òxids de nitrogen.

Així ho ha explicat als Fulls d'Enginyeria, José Ma Baldasano, catedràtic del Departament d'Enginyeria de Projectes i Construcció de l'ETSEIB de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) en una entrevista arran de la conferència organitzada per la comissió de Canvi Climàtic i Economia Circular dels Enginyers Industrials de Catalunya.

Baldasano creu que d'aquesta manera s'ha pogut fer un ''experiment involuntari'' per comprovar quina reducció de trànsit rodat s'ha de produir per rebaixar la contaminació a la ciutat i veure si la Zona de Baixes Emissions serà una bona eina per aconseguir-ho o no. Per Baldasano, amb la reducció dràstica del trànsit s'ha aconseguit una gran reducció dels òxids de nitrogen que, amb la ZBE s’estima entre uns 3 i uns 8 µg/m3, per tant, menys de la meitat del que s'ha aconseguit durant les primeres setmanes de confinament.

La ZBE, que va entrar en vigor el gener d'enguany amb tres mesos de moratòria que s'han allargat a causa de l'emergència sanitària, manté el trànsit per les rondes –que suposen un 30% del trànsit. Per això, l'efecte d'aquesta mesura serà ''limitat'', assegura Baldasano.

Per tant, el catedràtic de la UPC defensa que cal continuar prenent mesures. En primer lloc, aposta per potenciar el transport públic, sobretot en més freqüència d'autobusos i en les comunicacions de Rodalies. Tot i això, és conscient que aquesta afirmació, actualment, pot resultar ''contradictòria'' amb les precaucions sanitàries per evitar contagis de COVID-19.

En segon lloc, creu que s'ha de donar un impuls, amb inversió pública, del vehicle elèctric. Per Baldasano, creure que Barcelona tornarà a ser la ''ciutat de les bicicletes'' no és realista. Admet que es pot potenciar el seu ús però recorda que el ''carruatge'' ha existit sempre, ja fos en forma de carro, cavalls, o cotxe, i que ara, per millorar la qualitat de l'aire, cal que aquest sigui el vehicle elèctric. Si el 40% del parc automobilístic actual passa a ser elèctric si que es podrien aconseguir, assegura Baldasano, reduccions d'òxids de nitrogen per arribar als 20 µg/m3 que es necessari reduir.

El problema que creu que hi ha a la ciutat, actualment, per potenciar aquest tipus de mobilitat és la gran quantitat d'edificis que no disposen d'aparcament on instal·lar els punts de recàrrega. Per això, defensa un pla per potenciar, però és conscient que entra ''en contradicció'' amb l'actual govern de la ciutat. Per Baldasano però, s'ha de ser ''valent'' i evitar tornar a la situació anterior al confinament que pot passar ''en només un dia''. Cal, diu Baldasano que les autoritats sàpiguen veure ''les oportunitats'', malgrat siguin decisions ''complicades”.

Coronavirus i contaminació

Tant en l'àmbit català com en el territori espanyol, així com en altres territoris, s'ha comprovat que les zones amb una contaminació crònica d'òxids de nitrogen, la pandèmia de coronavirus ha estat més dura i s'hi ha registrat més morts. Baldasano ha relatat que s'ha comprovat que els òxids de nitrogen exerceixen un efecte inflamatori als pulmons i que per tant, no és causa de COVID-19, però si un factor de morbiditat.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.