Estudiants d’ESADE, l’IED i la UPC tornen a col·laborar amb el CERN en la recerca de solucions a reptes socials

Un grup de 30 estudiants del Full-TimeMBA d’ESADE, de l’IED Barcelona Escola Superior de Disseny i de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB) i la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) han estat seleccionats per participar, per tercer any consecutiu, en el Challenge-Based Innovation (CBI Mediterranean), una iniciativa que vol impulsar solucions per al futur de la humanitat des del centre mundial capdavanter en física de partícules, la European Organization for Nuclear Research (CERN).

Aquestes tres institucions d’educació superior són les úniques, a l’estat espanyol, que participen en el programa de formació experimental sobre innovació obert a universitaris d’arreu del món i que pretén  atansar la ciència a la societat.

Després d’unes quantes setmanes d’aprenentatge amb científics del CERN a les instal·lacions de Ginebra (Suïssa) i d’algunes més de treball conjunt a Barcelona, els estudiants, organitzats en equips multidisciplinaris formats per alumnes de totes tres universitats, s’han enfrontat a cinc desafiaments. Els reptes tenen com a finalitat crear productes i serveis que solucionin problemes que afronta la societat actual des de tres vessants: l’enginyeria (aportar una solució tecnològica), el management (gestionar i estudiar la viabilitat del projecte) i el disseny (facilitar la usabilitat i l’experiència del  producte o del servei).

Solucions a cinc reptes socials

En aquesta edició del CBI Mediterranean, els estudiants havien d’aportar solucions a cinc reptes socials. Els projectes resultants poden originar noves iniciatives de negoci com ja ha passat en les dues edicions anteriors del programa. Concretament, els estudiants havien de desenvolupar solucions per a desafiaments, com ara la reincorporació a la vida laboral després d’un accident de trànsit; la integració a la societat de persones amb discapacitats intel·lectuals i de desenvolupament; la contribució tecnològica a la millora de les condicions de vida dels refugiats; la millora de l’experiència d’aprenentatge mitjançant la interacció entre l’espai físic i el digital, i el rol de les tecnologies de fabricació intel·ligent (indústria 4.0) en el manteniment industrial.

Els projectes resultants que han presentat els estudiants a la comunitat científica del CERN, són els següents:

• Proton. Una eina per motivar els supervivents dels accidents de trànsit. Com pot ajudar la tecnologia en el procés de rehabilitació psicològica de les persones que han resultat ferides en accidents de trànsit per a què puguin reprendre la vida laboral? Proton és una eina virtual que motiva la creació d’una comunitat que perdura més enllà del període de rehabilitació i que ajuda a forjar una nova mentalitat mitjançant jocs col·laboratius d’immersió, basats en la realitat virtual. No només redueix el període d’estada a l’hospital, sinó que també posa en relació totes les persones implicades en el procés.

• Lasi, un dispositiu per millorar la comunicació de les persones amb discapacitat intel·lectual. La teràpia de la parla és una forma eficient de millorar la capacitat de comunicació i la qualitat de vida de les persones amb discapacitat intel·lectual. Mitjançant una pràctica constant i un seguiment adequat, la teràpia de la parla proporciona uns resultats impactants. Tanmateix, sovint requereix la dedicació individual d’un terapeuta, que pot ser d’accés limitat. Lasi és un dispositiu personalitzable, fet a mida per a persones amb discapacitat intel·lectual, perquè puguin fer els exercicis personalitzats que el terapeuta els hagi dissenyat. A través del reconeixement de la parla, Lasi analitza si l’usuari fa l’exercici correctament i li proporciona feedback en forma de llums, vibracions, imatges o canvis en les superfícies, depenent de l’estímul més adequat per a cada pacient. Si l’exercici no és correcte, una reconstrucció facial de l’usuari li mostra el moviment correcte per tal de guiar-ho. El dispositiu implementa la gamificació i la interacció física per mantenir motivat l’usuari i n’intenta aconseguir una millora més ràpida i efectiva.

• Modular smart grids, microxarxes que permeten gestionar millor l’energia als camps de refugiats. L’energia és especialment escassa als camps. Segons l’ONU, només el 10% dels refugiats d’arreu del món tenen accés fiable a l’electricitat i això ocasiona un problema per al processament dels aliments, la salut, la comunicació, la productivitat i també la seguretat; en aquests camps, es produeixen incendis fortuïts perquè s’utilitzen focs de llenya per cuinar i la foscor facilita els actes violents. A fi de resoldre aquest problema, s’ha buscat una solució: els modular smart grids, que permeten gestionar millor l’energia mitjançant la creació de microxarxes des d’on es pot demanar electricitat en funció de les necessitats específiques: es prioritzen les necessitats fonamentals com les dels hospitals i les escoles, i s’atenen per zones les necessitats individuals dels refugiats. És un sistema flexible, assequible i segur, que permet l’addició gradual de múltiples punts d’accés i fonts d’energia, i és tan fàcil de fer servir com endollar un cable d’extensió en un edifici normal.

• DALI, un nou entorn educatiu que reconfigura i millora la forma d’aprenentatge dels infants. Com millorar l’experiència d’aprenentatge de les persones mitjançant la interacció entre l’espai físic i el digital? Fomentant l’autonomia i les pròpies habilitats i objectius, DALI, una plataforma que integra recursos educatius procedents de diverses fonts, suscita un compromís educatiu en els infants, alhora que proporciona una informació precisa i rellevant per a la presa de decisions als diferents stakeholders del sistema educatiu. DALI és acompanyat de la Jamie, una tutora personal d’intel·ligència artificial, disponible les 24 hores, que ajuda els estudiants a aprendre i resoldre els seus dubtes educatius. La Jamie aprèn com evoluciona cada usuari i li proporciona respostes a mida. Aquesta eina permet canalitzar tot el procés educatiu, en què cada usuari té el seu propi perfil; fomenta la interacció entre els estudiants (educació entre iguals), i facilita als alumnes el contacte amb els seus professors i mentors, creant un nou ecosistema educatiu col·laboratiu.

• Symetra, una solució de manteniment integral per a productors i usuaris de màquines. Symetra és una solució innovadora que permet als diferents actors de l’ecosistema del manteniment (productors de maquinària, empreses de manteniment i usuaris dels equips) beneficiar-se d’un manteniment rendible, contextualitzat i anticipador. Les dades obtingudes dels sensors, els manuals digitalitzats, els models de les màquines en 3D i l’experiència dels professionals del manteniment ajuden als productors i als usuaris a optimitzar les seves activitats de manteniment utilitzant eines de realitat augmentada, que proporcionen lectures en temps real dels paràmetres operatius de les màquines, minimitzen els costos de formació i desenvolupament dels professionals del manteniment i faciliten assistència remota i virtual per a la resolució dels problemes.

 

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.