Innovació i especialització: les receptes de l'èxit per a la internacionalització

La clau de l’èxit se centra en la innovació i especialització. Ser una empresa petita o mitjana ja no és excusa per a obrir-se a nous mercats. “La innovació és crucial per a la internacionalització”, assegura el conseller delegat d’ACCIÓ, Joan Romero. “Si les pimes no innoven, els seus productes o serveis no resulten interessants en els mercats exteriors”. El 53,7% de les empreses innovadores exporten, segons l’enquesta del Baròmetre de la Innovació a Catalunya del 2016. Per contra, només una de cada cinc empreses que no innoven aconsegueix exportar. En el cas de la indústria, la relació innovació-internacionalització és més evident: el 84,4% de les empreses innovadores industrials va vendre a l’estranger durant el darrer any.

El segon ingredient de la recepta, l’especialització, ofereix a les pimes l’oportunitat d’obtenir un avantatge competitiu sobre la competència. Davant de les dificultats per competir amb preus o per diferenciar-se, l’especialització dirigida a vetes de mercat és, per a les pimes, l’aposta més segura per tenir èxit en un altre país. Per especialitzar-se cal tenir un coneixement profund del mercat, del públic, de la competència, del producte... En aquest sentit, Romero destaca subsectors com el turisme mèdic o les activitats relacionades amb l’economia circular.

EL PROCÉS D’INTERNACIONALITZACIÓ?

El principal motiu per obrir-se a nous mercats és la recerca de no- ves fonts de creixement. Així ho indiquen el 81% de les empreses enquestades en l’estudi Estrategias de entrada en mercados internacionales de IESE. Només un 19% de les organitzacions afirma que el motiu és la caiguda o decreixement del mercat nacional. En aquesta línia, Romero opina que, “a dia d’avui, tota empresa hauria de treballar també a l’exterior, no només en el mercat local”.

Un cop presa la decisió, cal ser molt conscient que la internacionalització no és un procés fàcil ni curt i que l’èxit no està assegurat. El conseller delegat d’ACCIÓ aconsella a les empreses que s’assessorin bé, especialment sobre el mercat que més els convé. També és important tenir clar el risc que es vol assumir i la inversió necessària. La majoria de pimes es limiten a exportar els seus productes o serveis i només un percentatge molt menor s’atreveix a implantar-se als mercats on exporta.

El temps de consolidació dels negocis a l’exterior sol ser inferior als tres anys, segons l’estudi d’IESE. Però es pot donar el cas que el temps necessari sigui molt superior o, no cal oblidar-ho, que l’operació no tingui èxit. El 80% dels enquestats en l’estudi afirma haver fracassat en alguna ocasió. La mala selecció dels socis és una de les principals cau- ses mencionades en els casos d’intents no reeixits.

Romero explica que el procés d’internacionalització consta de tres fases. En la primera, en la qual es troben 48.000 empreses catalanes, és quan es comença a exportar. En una segona fase, es produeix la consolidació de l’exportació: s’exporten cada cop més quantitat de productes, més regularment i a més mercats. Unes 17.000 empreses del país es troben en aquesta segona fase. Finalment, en el tercer estadi, es produeix la implementació internacional. En aquest moment ja es disposa d’una seu comercial o productiva a l’estranger. Una etapa a la qual han arribat 3.150 empreses catalanes.

LES PIMES CATALANES, LÍDERS EN EXPORTACIÓ

Moltes pimes catalanes es van veure obligades a obrir-se?a nous mercats internacionals per sobreviure durant la recent crisi econòmica. Aquesta situació va fer obrir els ulls al teixit empresarial, que s’ha adonat de la importància de la internacionalització per a la millora de la competitivitat, també en temps de bonança econòmica. Així, les exportacions catalanes sumen ja sis anys consecutius de xifres rècord, segons l’agència per a la competitivitat de l’empresa ACCIÓ. “L’empresa catalana té una vocació internacional superior a la mitjana”, explica Joan Romero, conseller delegat de la institució. Les dades li donen la raó: el creixement de les exportacions catalanes supera la mitjana de la Unió Europea i representa ja el 25,3% del total de l’Estat.

SALUT, ENERGIA, GURMET, INFRAESTRUCTURES I TIC, ELS SECTORS AMB MÉS POTENCIAL

El sector de la salut i dels equipaments mèdics és un dels que aglutina més oportunitats de negoci internacionals entre les empreses catalanes, segons un estudi elaborat per ACCIÓ. L’informe revela oportunitats a dinou països, entre els quals destaquen els Estats Units, França, Israel, el Regne Unit i Singapur. La instrumentació mèdica per a laboratoris, l’envelliment saludable, el turisme mèdic i les solucions d’e-health són els subsectors més rendibles.

Una altre sector atractiu en termes d’internacionalització i cooperació tecnològica per a les empreses catalanes és el de l’energia i recursos, amb oportunitats rellevants a Corea del Sud, els Estats Units, Sud-àfrica, Marroc, Mèxic i Xile. Concretament en l’àmbit de les energies renovables, el tractament i sanejament d’aigües i l’optimització del consum de l’aigua.

També destaquen les oportunitats en alimentació especialitzada i gurmet a Bèlgica, Dinamarca, els Emirats Àrabs Units, el Japó i el Regne Unit. En infraestructures i construcció els ressorts, són a Austràlia, França, Ghana, l’Iran i Panamà. I en TIC i transformació digital, les iniciatives catalanes fan forat a Alemanya, l’Argentina, el Canadà, els Estats Units i la Xina, entre d’altres països. 

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.