Interim managers per a projectes de canvi. L’enginyer industrial, portador de valor afegit

Realitzar un projecte reclama l’aportació d’un cabal considerable de valor afegit, des del primer dia fins a la seva culminació, basat en l’exercici de les funcions clàssiques de preveure, organitzar, decidir, coordinar i controlar.

Encara més quan es tracta de projectes complexos, amb equips d’especialistes de diverses titulacions, enginyers i llicenciats, tècnics, economistes, informàtics, portadors de capacitats i experiències dispars. Qui dirigeix ha de calibrar i saber utilitzar les de cada membre de l’equip, i no tothom està en condicions de fer-ho satisfactòriament.

Per la seva formació i per l’estructura mental que l’exercici de la professió li comporta, l’enginyer industrial és i ha estat un dels professionals més capacitats per dur a terme amb èxit aquesta missió. Per això en el títol d’aquesta introducció he definit l’enginyer industrial com a portador de valor afegit.
Una de les funcions que aprofita bé aquestes competències de l’enginyer industrial és la d’interim manager. 

Gestió ordinària i decisions estructurals extraordinàries
Les empreses tenen objectius ordinaris que consisteixen bàsicament a oferir béns o serveis als clients, i a utilitzar amb eficiència els mitjans per fer-ho.
Però, al mateix temps, les empreses han d’adaptar els mitjans amb què operen als canvis que imposen els requeriments del mercat i l’evolució de l’entorn econòmic, tècnic i social. Tota l’estructura s’ha d’anar adaptant al canvi, amb petites modificacions o amb transformacions de gran abast, i això implica prendre decisions que no estan lligades a la gestió ordinària; són decisions estratègiques. En serien exemples, entre molts altres, la fusió d’empreses, el tancament de departaments, l’ampliació de xarxes comercials, la internacionalització, la substitució d’un alt càrrec, una nova gestió de recursos humans, un nou sistema logístic o informàtic, etc..

L’executiu responsable del canvi
Un cop decidit el canvi, cal establir el projecte per dur-lo a terme, i determinar qui ho farà amb garanties d’èxit. La idea immediata és que el canvi el pot realitzar millor que ningú personal intern, que coneix la casa, sap com es fan les coses, té informació històrica i personal, ha passat per experiències reeixides o fallides... Però aquest camí comporta haver de prescindir durant un temps d’un element valuós de l’estructura ordinària. Es pot deixar el càrrec vacant tot esperant el seu retorn? Se substituirà temporalment per una altra persona, que no sabem si serà vàlida, ni sabem què en farem després? I encara un inconvenient: la persona escollida tindrà l’avantatge del coneixement de l’organització, però arrossegarà amb ella els defectes o vicis de les rutines actuals, que sempre coarten la innovació.

Si l’empresa decideix no desmuntar part de l’estructura pròpia actual per crear-ne una de transitòria, potser contractarà un nou empleat per realitzar el projecte, però no sap si, una vegada acabada la tasca transitòria, l’haurà d’incorporar a la plantilla o li costarà car prescindir-ne.

Encara són poques les organitzacions que pensen en els avantatges dels interim managers.


Què és i com és un interim manager.

Un interim manager és un executiu interí, amb coneixements i experiència en determinats sectors i matèries, disposat a portar a terme un projecte concret, durant un temps acordat, formant part temporalment de l’equip de l’empresa. A més, l’interim manager col·labora en la selecció i l’ensinistra- ment de la persona o persones que després es faran càrrec de l’estructura que ell ajuda a organitzar.

Per ser interim manager calen una sèrie de qualitats: nivell sobrat de coneixements en el sector i en la matèria a què dedicarà la seva activitat; experiència provada en actuacions similars; capacitat i gust per acceptar i afrontar reptes, ja que els problemes que afecten l’estructura requereixen energia, perseverança, de vegades paciència, de vegades astúcia; capacitat de plantejar un projecte, d’anar-lo corregint sobre la marxa i de dur-lo a bon terme; capacitat per motivar els altres, ja que a ell correspon la responsabilitat de dur el projecte a bon port, però ha de promoure l’interès del seu equip; desinterès en principi per un treball fix, ja que la seva activitat a l’empresa és transitòria, i només de vegades arriba a acords amb l’empresa per acabar integrant-s’hi.

La contractació i les companyies d’Interim Management
La informació i el currículum d’executius que es dediquen professionalment a aquesta activitat són a la base de dades de companyies especialitzades en Interim Management.
A requeriment d’un client potencial, l’empresa d’Interim Management fa una proposta, presenta candidats i si el client accepta, se signen dos contractes: un que vincula client i proveïdor, i no afecta l’interim manager; un altre que estableix les condicions de realització del projecte i vincula l’interim manager amb la companyia d’Interim Management. Així doncs, aquest segon contracte no afecta ni obliga en res al client. En el pitjor dels casos, si s’hagués de prescindir de l’interim manager, el problema no seria del client sinó de l’empresa d’Interim Management.

 

JAUME BASSA

Dr. enginyer industrial, col·legiat 1189
Consultor en Executive Interim Management (EIM)
CONTACTE
jaume.bassa@gmail.com

Foto: Arxiu

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.