La Facultat de Nàutica de Barcelona inaugura noves instal·lacions a la Nova Bocana del Port de Barcelona

La Facultat de Nàutica de Barcelona de la UPC ha inaugurat noves instal·lacions de docència i de recerca, amb accés al mar a l'Espai Vela, ubicat a la Nova Bocana del Port de Barcelona. L'equipament inclou un moll amb tres punts d’amarratge, una esplanada amb capacitat de fins a set embarcacions, un pescant per hissar i arriar les embarcacions, i una zona d’aparcament.

La presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa; el vicerector de Política Científica de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), Gabriel Bugeda, i el degà de la Facultat de Nàtucia de Barcelona (FNB) , de la UPC, Agustí Martín, han inaugurat, el 18 de març, les noves instal·lacions de la Facultat a l'Espai Vela, ubicat a la Nova Bocana del Port de Barcelona, i han descobert una placa commemorativa. L’acte s’inscriu en les activitats de celebració del 250è aniversari de l'FNB.

"La Facultat de Nàutica és un aliat estratègic del Port de Barcelona", ha afirmat la presidenta d'aquesta entitat, Mercè Conesa, durant l'acte inaugural. "La transferència de coneixement", ha afegit, "és fonamental per avançar i el nostre objectiu és treballar conjuntament per créixer i participar en altres projectes". Per part seva, el vicerector Gabriel Bugeda ha agraït els esforços per recuperar aquests espais, ja que, segons ha subratllat, "els estudis no són només hores d'aula sinó també estar en contacte amb instal·lacions com aquestes per fer pràctiques".  En la mateixa línia, el degà Agustin Martín ha agraït al Port de Barcelona "la recuperació, per a l'FNB, d'un espai obert al mar i amb sales polivalents per a docència i recerca que serviran per fer pràctiques especialitzades".

A l’Espai Vela, construït pel Port de Barcelona a la Nova Bocana i que també acull la nova base provincial de la Creu Roja del Mar, l'FNB disposa de més de 250 m2 per desenvolupar les activitats de recerca i de docència dels graus en Nàutica i Transport Marítim, en Enginyeria en Sistemes i Tecnologia Naval, i en Tecnologies Marines, així com dels màsters universitaris en Nàutica i Gestió del Transport Marítim, en Gestió i Operació d’Instal·lacions Energètiques Marítimes, i en Enginyeria Naval i Oceànica. Les noves instal·lacions serviran, concretament, per a les pràctiques dels estudiants en assignatures com ara manteniment, electrònica, estabilitat i maniobra, equips electrònics d’ajuda a la navegació, mecànica i comunicacions, així com als tallers de nusos i de veleria. Així, l’FNB recupera un espai que havia perdut successivament, primer arran del canvi d’usos del Port i després amb la remodelació dels molls de Marina Port Vell. 

En aquest edifici, que s'equiparà amb una estació meteorològica al terrat, l’FNB allotja una aula amb capacitat per a 24 estudiants, despatxos i vestuaris, així com les diferents embarcacions, plataformes i materials que fa servir per a les seves activitats. Així mateix, en aquesta base nàutica disposa d’un moll amb tres punts d’amarratge, una esplanada amb capacitat de fins a set embarcacions (bot de rems, embarcacions pneumàtiques i vela lleugera), un pescant per hissar i arriar les embarcacions, i una zona d’aparcament.

Incentivar la construcció d’embarcacions
L’FNB preveu habilitar en els mateixos espais una zona com a taller drassana tant per als treballs de veleria i cordam, com per a la construcció de vaixells i maquetes fruit de projectes del personal docent i investigador i de projectes de fi de grau i màster de l’estudiantat.

Fomentar la construcció d’embarcacions és un dels àmbit que la Facultat treballa des de fa temps; en aquest sentit, actualment té dos projectes en procés. El primer se centra a recuperar el llaüt del Delta de l’Ebre, una embarcació típica de la regió de la qual només es conserven dibuixos antics i antigues barques en mal estat. Aquesta iniciativa permetrà restaurar i millorar aquest tipus d’embarcacions a partir dels dissenys realitzats pels estudiants i l’actualització de les tècniques de construcció. El segon projecte consisteix a dissenyar un sistema de propulsió híbrid per al llaüt mallorquí —embarcació tradicional de les Illes Balears per a la pesca d'arrossegament— amb panells solars a la coberta.

Recentment, dos estudiants i un professor de l’FNB han construït una embarcació clàssica de competició a vela tipus Missile amb plànols recuperats de fa 100 anys. El novembre passat van fer l’avarada del vaixell al mateix moll Marina Vela i van navegar per un tram del Port emulant el 'Missile' original, que havia participat en regates als Estats Units i al Regne Unit al segle passat.

Així mateix, entre els anys 2015 i 2017, un equip format per estudiants i professors va dissenyar i construir una barca comunitària de fàcil construcció i muntatge per realitzar conjuntament amb els habitants de l’illa d’Azizakpe, a Ghana (a l’oest de l’Àfrica), en el marc d’un projecte de cooperació. Aquesta embarcació s’exhibeix de manera permanent al vestíbul de la Facultat.

La Universitat del mar
Al llarg de la seva història, aquest centre docent, alhora que impartia formació va ser un gran motor que va impulsar la construcció, al llarg de tota la costa, dels nombrosos velers que es dedicaven al comerç amb les colònies espanyoles a Amèrica a finals del segle XVIII.

El centre, així mateix, va contribuir a la creació del Museu Marítim, del que normalment es coneix només que el 1936 va ésser instal·lat a l’edifici de les Reials Drassanes de la ciutat, quan en realitat el seu origen és molt més antic. La primera notícia és del 1861, on hi apareixen les condicions i el pressupost de fer independent l’Escola de Nàutica de l’Escola Industrial quan ambdós estaven situades al convent de Sant Sebastià, situat al costat de la Llotja, i recorda que al segon pis de l’edifici hi havia els Museus d’ambdós centres.

Un edifici històric
L’edifici de l’FNB, que es va inaugurar el 1932, és obra dels arquitectes Adolf Florensa i Josep Vilaseca. De planta rectangular, segueix un estil neoclàssic inspirat en l’edifici de la Llotja de Mar i està envoltat de quatre pòrtics exteriors de columnes i un interior articulat al voltant d’un vestíbul central. Entre alguns dels seus emblemes s’inclou la maqueta del navili Carles (1769) que presideix el vestíbul, així com el vitrall emplomat de l’escala que dona accés al primer pis, i el llum de vidre que representa la nau Santa María. El centre docent també compta amb un planetari, construït el 1948, que és el més antic de Barcelona.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.