La Gestió de la Innovació

Cal tenir clar què s’entén per innovació (Manual d’Oslo 2018) que implica a totes les funcions de l’empresa i que pot ser de procés, de producte i tecnològica (aplicació industrial del coneixement científic). L’empresa que no innovi caurà en la guerra de preus i està destinada a desaparèixer.

Factors clau per a la innovació

• Orientació al mercat.

• Coordinació amb els objectius de l’empresa.

• Gestió eficaç dels projectes.

• Disposar de fonts d’idees creatives.

• Una organització receptiva a la innovació.

• Compromís personal dels caps de projecte i dels directors de funció.

• Un patrocinador en el comitè de direcció de l’empresa.

Punts que demanen atenció

Cal no confondre productes amb tecnologies. Quan s’inicia el procés d’innovació s’hauria de disposar de totes les tecnologies que es necessitaran. Els centres tecnològics poden exercir un paper de suport molt vàlid.

Tenir el producte que vol el mercat és fonamental. La funció màrqueting vigilarà contínuament si els productes de l’empresa són millors que els que hi ha al mercat i decidirà quan cal substituir-los. Fires, congressos i informacions de proveïdors i clients són fonts imprescindibles per a la innovació.

La direcció general haurà de prendre decisions al llarg d’un procés que afecta totes les funcions (el projecte d’innovació). En temps de canvis tecnològics, un directiu no ha de menysprear les tecnologies. Definir la taxa d’innovació i el pla de productes és part de l’estratègia de l’empresa i, per tant, responsabilitat de la direcció general.

Cal formar un equip de projecte per gestionar el procés de la innovació, així com disposar d’un model de gestió formal, eficaç, eficient i adaptable, malgrat que és preferible que la goma no vagi davant del llapis. El compromís personal de tots els implicats i un responsable de tot el projecte són crucials. La planificació formal del procés i un arxiu transparent per a tots els membres de l’equip amb tota la documentació que es va generant al llarg del projecte són decisius. En una pime, el procés serà més simple, però el nombre i contingut de les tasques no depenen de la mida de l’empresa.

Les eines de gestió de processos poden ajudar, sobretot quan es converteixen en coneixement i eviten mitjançant el sistema de prova i error. Perquè un procés d’innovació tingui èxit, s’han d’utilitzar en totes les fases. El  projecte s’inicia quan el director general disposa de dades formals que li permeten autoritzar despeses. Acaba quan el producte comença a afegir valor.

Un aspecte que ha d’afrontar una empresa innovadora és combinar, en el si estructura, les tasques caòtiques del dia a dia amb les del procés de gestió de la innovació, que han de seguir una planificació formal. En un projecte d’innovació, urgent no és una data de planificació. Cal destacar que els temps que es planifiquen per a una tasca són de calendari i no de treball. És imprescindible evitar el pensament màgic.

Pensem que per innovar hem de crear ruptures amb les regles i tendències actuals de la nostra actuació. No es tracta de fer més i millor el que ja fem, sinó de ser excel·lents actuant de forma diferent.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.