El compromís ambiental de Ricoh

La japonesa Ricoh és una de les empreses més innovadores del món: destina un 5% de la facturació a l'I+D i per tant, és prolífica en matèria de patents. De fet, tenen prop de 50.000 patents a nivell mundial. El 50% de l'activitat de Ricoh són serveis d'impressió a l'oficina. El 50% restant són serveis IT que no tenen a veure amb aquest mercat, com són, per exemple, el data management, l'administració en cloud o serveis de desenvolupament d'aplicacions. És una companyia amb una gran consciència ambiental i s'han fixat com a objectiu del negoci complir amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible, tant en fer arribar la tecnologia i posar el gra de sorra, alhora, per ajudar a la societat a fer-se més productiva i trencar formes de treball''obsoletes'' a favor d'una dinàmica de treball ''més favorable''.

Per això, al llarg dels darrers anys, la companyia ha anat prenent decisions per dirigir l'empresa cap a aquests objectius. Ricoh ha apostat per l'ús de la tecnologia i la seva inclusió per afavorir el compliment dels ODS. El cap de màrqueting, l'enginyer industrial Xavier Moreno reconeix que com a companyia japonesa té un grau elevat de compromís per les persones i de respecte per al medi ambient i per això creu que s'han posat més esforços en la millora de l'eficiència energètica, per exemple, que en la multiplicació de funcionalitats.

La companyia, doncs, s'orienta cap al producte sostenible ''que consumeixi poc i generi poc residu''. Així ho explica Moreno, que ha participat en una jornada organitzada per la comissió d'Energia d'Enginyers Industrials de Catalunya. Reconeix que fa anys que es treballa en aquesta línia i, per exemple, moltes màquines estan elaborades amb productes reciclats i s'ha innovat i invertit perquè el consum de la tecnologia làser sigui molt més reduït. En l'àmbit de les impressores, sense anar més llum, han treballat perquè els fotoconductors s'escalfin a menys temperatura i per tant, els tòners es puguin fondre també a menys temperatura. D'aquesta manera, les màquines d'impressió làser – que gasten energia sobretot per aquests fotoconductors-  poden posar en  marxa màquines que fan la fusió del tòner a una temperatura més baixa i eficient.

A banda, Ricoh té per objectiu invertir en màquines que generin ''una bona experiència'' a l'usuari, i que per tant, siguin fàcils d'utilitzar més enllà de les funcionalitats. Sense anar més lluny, s'han potenciar màquines 'touchless' que es poden activar i desactivar amb el mòbil: ''intentem facilitar la vida al treballador'', diu Moreno, ''per això hi invertim''.

Però aquesta, la de la maquinària, no és l'única acció que Ricoh du a terme per assolir els ODS de la companyia. La pandèmia ho ha accentuat però ja abans de la irrupció de la COVID-19 Ricoh ja havien intentar reduir l'activitat de l'empresa. Per exemple, amb una reducció dels desplaçament dels vehicles tècnics o la implantació voluntària del teletreball, una situació que donava flexibilitat als treballadors alhora que suposava una reducció de l'impacte energètic i també d'emissions de CO2 a  l'atmosfera.

Moreno reconeix que ara els indicadors són ''exagerats'' per la pandèmia, però que ja anteriorment s'havia incrementat l'assistència tècnica en remot o les visites comercials en videoconferència, per reduir l'impacte ambiental de la seva activitat.

La responsabilitat empresarial de cada companyia

Moreno està convençut que, més enllà de la regulació de l'administració al voltant d'aquestes decisions, la pandèmia ha posat de manifest que les corporacions ''són responsables'' per sobre de l'administració. Moreno creu que després de la pandèmia, l'administració ha hagut de reconèixer la dificultat de regular un entorn privat i que per això, les empreses acaben tenint ''un pes fonamental'' molt més gran que en moltes administracions públiques. En paral·lel, Moreno creu que les direccions empresarials han de ser conscients ''de la rellevància de les decisions i responsabilitat que tenen, que  és moltíssima''. Moreno entén aquesta responsabilitat com a compromís per l'impacte ambiental i com ''cuides'' la gent, l'entorn i la societat, uns aspectes que no són fàcils de regular.

''Les empreses han de saber posicionar-se i fer les coses més enllà del que digui l'administració'', creu Moreno. Alhora, el responsable de màrqueting de la companyia creu cal comunicar i transmetre totes aquestes decisions als consumidors. ''El client ha de ser sensible'', creu Moreno. En aquest sentit defensa que cal saber sempre què aporta i retorna cada companyia a la societat i que, tot això, transcendeix de les administracions. ''És una era diferent'', diu Moreno, que aposta perquè el client tingui en compte totes aquestes variables però també els treballadors, a l'hora de sumar-se a un projecte o altre. ''Que hi hagi llibertat, és propi de societats madures'', conclou Moreno.

 

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.