Enginyers i enginyeres, essencials pels reptes que venen

En aquest escrit us parlaré de la Mireia, un personatge fictici, com a exemple d'un dels tants enginyers que acaben de finalitzar els seus estudis d'enginyeria superior en una universitat pública catalana. La Mireia, després de finalitzar el grau en enginyeria X i a continuació cursar el màster habilitant en enginyeria X, sap que té els coneixements bàsics i les competències per exercir la seva professió, a més, amb el màster habilitant podrà treballar en tots els vessants d'aquesta enginyeria, a diferència dels màsters especialistes que donen competències sectorials. També s'ha col·legiat, perquè el col·legi professional l'acompanyarà i li oferirà els serveis i les prestacions òptimes en l'exercici professional i perquè segons la Llei 2/1974, de 13 de febrer, sobre col·legis professionals, en l'article 3.2 cita que serà requisit indispensable per a l'exercici de les professions estar incorporat en el col·legi professional corresponent.

Però ara té un repte important, sortir al mercat laboral. Un tutor de la seva universitat li ha recomanat que faci un exercici, que ha fet repetidament durant els estudis de projectes, que és realitzar una DAFO, la seva DAFO. És a dir, que analitzi les seves debilitats per minimitzar-les i les seves fortaleses per potenciar-les i aprofitar-les, tot preveient les amenaces i oportunitats que li poden esdevenir. Aquest exercici d'entrar en la seva personalitat, li permetrà iniciar el procés de millora de les competències transversals. Perquè en un mercat laboral on hi haurà altres professionals amb la seva titulació, per ser l'escollida caldrà fer valdre les habilitats i les actituds que la diferenciïn, la facin especial i única.
 

telegram

 

Segons un estudi de Redfue el 2023, a partir de dades d'algunes xarxes de reclutament professional i també si fem ús de ChatGPT, es pot observar que entre les competències transversals més demandades per les empreses quant a les enginyeries es troben: el treball en equip, les habilitats de comunicació, la formació contínua, la gestió d'equips, la presa de decisions, la capacitat de treball, la planificació i organització, la resolució de problemes, la resolució de conflictes, la capacitat de negociació i l'orientació al client.

Veient aquests requisits més demandats, la Mireia es pot desanimar, ja que majoritàriament requereixen experiència, formació i pràctica i ella tot just acaba de sortir recentment al mercat laboral. Però no ha de preocupar-se, ja anirà adquirint-les, és qüestió de temps.

Per una recentment titulada amb el que es fixaran més els reclutadors, com a júnior, són en les habilitats conegudes com toves (soft skills) que depenen més de la seva actitud com ara: la responsabilitat, el compromís, l'empatia, el dinamisme, la proacció, la passió, la capacitat de resolució i si té perfil de líder. Per això, haurà de buscar quines la defineixen millor i haurà de traure'n profit en el currículum i en les entrevistes.

La Mireia, per tenir una enginyeria superior, tindrà moltes ofertes de feina i cal que triï pensant en les que siguin més properes a les seves expectatives i valors. D'acord amb l'anàlisi de la seva DAFO podrà tenir una millor percepció del seu element i presentar un millor currículum i una bona carta de presentació, si escau, orientats allí on es presenti, tot remarcant les competències curriculars i extracurriculars, les habilitats i els seus valors.

"Les enginyeries són sense cap mena de dubte part de la solució"

Li auguro a la Mireia un gran futur professional, perquè en un món tan ràpidament canviant, imprevisible, amb entorns disruptius, amb gran fragilitat social i mediambiental, les enginyeries són sense cap mena de dubte part de la solució, perquè ens donen competències essencials per fer-hi front com són: la capacitat d'anàlisis, l'agilitat d'aprendre, la capacitat d'abstracció, de resolució de problemes, de treballar en la complexitat, de mentalitat global, d'actuar estratègicament, de promoure la innovació.

En definitiva, els enginyers i les enginyeres som estratègics per fer front als reptes i als entorns VUCA o Bani, però cal que ho complementem amb una contínua formació, ja sigui especialitzant-nos, millorant les competències transversals, les competències en idiomes i en eines tecnològiques i digitals, tot treballant les habilitats personals i perquè no humanitzant en el que puguem la ciència i la tecnologia.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.