5 estratègies per a la descarbonització en processos logístics

La lluita contra el canvi climàtic i la reducció d’emissions de gasos d’efecte hivernacle no només es pot centrar en la producció de fàbriques o en la mobilitat. L'optimització dels processos logístics i especialment el transport de mercaderies són també factors clau a considerar per preservar el medi ambient.

Segons estimacions de l'International Transport Forum de l’OCDE, el transport de mercaderies suposa aproximadament un 30% de les emissions del sector transport a escala mundial. A més, aproximadament un 7% de les emissions globals de CO2, és a dir 2.590.000.000 tones, són a causa d’aquesta distribució. Per tant, en un entorn en el qual es calcula que l’activitat global del transport es duplicarà el 2050, s’han de prendre mesures per aturar el canvi climàtic també des d’aquest sector.

Aquest ha estat el tema de la jornada “Optimització de processos logístics i canvi climàtic”, organitzada per la Comissió de Canvi Climàtic i Economia Circular d’ d’Enginyers Industrials de Catalunya, on Jorge Roig Sabaté, Senior Manager Supply Chain Outbound a SEAT, i Rafael Sánchez Avilés, Manager Outbound Planning and Sustainable Supply Chain de SEAT, han explicat 5 estratègies per reduir la petjada de carboni en els processos logístics:

1. High Capacity Trucks

Una estratègia que pot resultar simple, però eficaç és no transportar aire. S’han d’optimitzar al màxim les càrregues dels camions tant si distribueixen recursos, peces o productes finals. Tanmateix, s’ha de potenciar l’ús de tràilers que redueixen les emissions de CO2 i que alhora permeten augmentar la capacitat de carregament.

A SEAT, s’han implementat: el duotràiler, un camió de 32 metres de llarg amb dos remolcs que duplica la capacitat de càrrega i disminueix en un 30% l’emissió de gasos contaminants; el gigatràiler, de 25 m amb una reducció de fins a un 20-25%; i el megatràiler, que pot transportar fins a onze cotxes.

2. Network ferroviari

L’establiment d’una xarxa de transport ferroviària en l’àmbit europeu per maximitzar l’ús del tren en el transport de mercaderies. Actualment, s’ha de fer una transició de camions a trens en el transport de mercaderies i en el futur potenciar l’ús de trens i camions de zero emissions amb energies netes. Aquesta estratègia permet reduir les emissions i alhora millorar el servei als clients.

3. Zero Waste

L’objectiu és reduir al màxim possible els residus que s’originen en logística i si no es poden reduir, reutilitzar-los. És molt important també disminuir l’ús de plàstic, cartró i paper. Per exemple, com explica Rafael Sánchez, a SEAT amb l’anàlisi dels embalatges de peces han aconseguit reduir 25 tones de plàstic i 112 tones de cartró.

4. Digitalització

Una eina com la Control Tower, un dashboard de dades connectat i personalitzat amb els principals indicadors i esdeveniments de tota la cadena de subministrament i amb tots els agents logístics, permet un millor coneixement de la petjada de carboni de cada ruta per prioritzar els esforços en els punts més crítics. Es poden veure les disrupcions de la cadena de subministrament per evitar les opcions de transport que contaminin més en determinats moments i facilita prendre les decisions sobre quines són les rutes logístiques òptimes i eficaces mediambientalment.

5. Formació

Cursos i formacions mediambientals per als treballadors del sector logístic. Des de coneixements bàsics fins actuacions personalitzades i determinades segons la seva posició. Tenen la finalitat de conscienciar i motivar a tothom en l’estratègia mediambiental de l’empresa.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.