Bound4blue, la vela rígida que fa menys contaminant el transport marítim

El transport marítim està en constant creixement i, alhora, s’enfronta a un doble repte: l’augment dels preus del combustible i l’aparició d’una legislació mediambiental més estricta en les emissions no només sobre CO2, sinó també sobre altres contaminants com òxids de nitrogen (NOx), òxids de sofre (SOx) i partícules en suspensió (PM10). Per tant, segons Boud4blue, SL cal eliminar la dependència dels hidrocarburs en el transport marítim aprofitant noves tecnologies basades en energies alternatives com el vent. Per aconseguir això, proposen una vela rígida que aconsegueix que el transport marítim contamini menys. Aquest projecte va ser el guanyador de la categoria d’una Idea a una Realitat del vuitè concurs Fem Indústria, organitzat per Enginyers Industrials de Catalunya.

Una de les solucions que proposa aquesta start-up catalana formada principalment per enginyers aeronàutics és la implementació d’una vela rígida per al transport marítim. José Miguel Bermúdez, cofundador i responsable de Bound4blue, explica en què consisteix el projecte a nivell d’enginyeria: “El sistema és molt senzill. Nosaltres proposem fer servir el vent per propulsar vaixells tal com es feia fa molt de temps, però amb l’única diferència que, en lloc de fer servir veles convencionals, utilitzem la tecnologia aeronàutica i l’apliquem al sector marítim. La nostra vela ofereix empentes superiors al doble que les convencionals i aprofita el vent per propulsar l’embarcació, fet que disminueix el consum de combustible i les emissions”.

De fet, Bound4blue està treballant en dos dissenys de vela rígida complementaris per cobrir tot el ventall de mides de vaixells. L’objectiu principal són els de càrrega i els petrolers. Concebuda com una tecnologia d’ajuda a la navegació a motor d’embarcacions convencionals, la vela rígida de Bound4blue permet que els bucs operin a la velocitat de servei habitual, però reduint la propulsió del motor. Així s’estalvia combustible i moltes emissions nocives per a l’atmosfera.

José Miguel Bermúdez explica que el projecte actualment es troba en fase de desenvolupament avançat per pilotar la tecnologia en un entorn real: “Ja hem validat el sistema a les nostres instal·lacions i hem rebut el suport del sector. Ara només queda embarcar el sistema a bord d’un vaixell”.

La iniciativa de Bound4blue va ser la guanyadora en la categoria “D’una idea a una realitat” a l’última edició del Concurs femindústria que, des de fa vuit anys, organitza el Col·legi d ?Enginyers Industrials de Catalunya a través d ?Enginova, conjuntament amb la Salle Technova Barcelona, Leitat Technological Center i la Fundació TecnoCampus.

Josep Maria Roman, director d’Enginova, explica que “el jurat va valorar molt positivament la proposta de Bound4blue des del punt de vista de l’enginyeria, però també pel fet que proposa una solució respectuosa amb el medi ambient”. En aquest sentit, espera que com ha passat amb guardonats d’edicions anteriors, el fet de comptar amb el reconeixement d’un jurat en el qual hi ha representades algunes de les institucions més solvents en el camp de l’enginyeria, faciliti a l’empresa emergent la recerca d’inversors per tirar endavant el projecte.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.