Cognició i semàntica, estimat Watson

La interacció natural home-robot plantejada per pel·lícules de ciència ficció, com A.I. Intel·ligència artificial (2001) de Steven Spielberg, està més a prop que mai de fer-se realitat. Fixem-nos en les fites que estan assolint alguns projectes tecnològics. Watson, una iniciativa d'IBM en el camp de la robòtica col·laborativa, n'és un clar exemple. Watson ja no interpreta, sinó que entén. Ho afirma sense titubejar Elisa Martín Garijo, directora de Tecnologia i Innovació d’IBM a Espanya, Portugal, Grècia i Israel.

La recepta que fa de Watson un projecte únic és la combinació de tecnologia, industrialització i cognició. "El punt tecnològic diferenciador assolit amb Watson és que IBM ha posat en marxa la industrialització de la concatenació de l'algorítmia a través de la comunicació de la informació semàntica", afirma Martín Garijo. En altres paraules, "és com una fàbrica de cotxes, però el que entra és la pregunta i el que en surt és la resposta". És el concepte anomenat pipeline. Recordem que en el sector informàtic un pipeline és un conjunt d'elements processadors de dades connectats en sèrie, on la sortida d'un element és l'entrada del següent.

D'alguna manera, com explica la mateixa Martín Garijo, és així com ha aprés Watson a aprendre, a partir de l'experiència i no de la programació, i no només a interpretar. "Quan la pregunta entra en el sistema, el primer que fa Watson és una descomposició de la pregunta en termes de tractament del llenguatge natural. Tot seguit, genera totes les hipòtesis i, mitjançant l'algorítmia, les qualifica i quantifica una per una contra les evidències que té incorporades en el corpus d'informació que se li ha introduït i les ordena". En el següent pas, "se'n va a la màquina d'aprenentatge, on assigna els nivells de confiança per emetre una resposta". Mitjançant la conversió de la veu en text i del text en veu, Watson és capaç de mantenir un diàleg amb els humans.

La velocitat de diàleg de Watson, de menys de tres segons s'ha assolit "gràcies a una arquitectura massivament paral·lela molt semblant a la de la supercomputació, però sense la necessitat de tenir la mateixa potència".

IBM ja està pensant en la següent generació de Watson, l'anomenada embodied cognition. És a dir, "representa l'extensió de les tecnologies de la informació al món físic, incorporant la cognició en la frontera de l'IoT. En el punt on es troba la intersecció entre les grans dades de l'IoT, la presència humana i la mediació dels sitstemes cognitius està el raonament", explica Martín Garijo.

Disseny

El disseny del sistema Watson es basa a imitar el sistema cognitiu, que no és qui pren les decisions, de l'ésser humà. De fet, quan parlem de sistemes cognitius, per la directora de Tecnologia i Innovació d’IBM a Espanya, estem parlant de pensar, i és quan veiem "la relació que hi ha entre el sistema i la persona, i és el sistema el que ajuda a amplificar l'observació de la realitat per prendre decisions". La presa de decisions de l'ésser humà es basa en diferents fases: observar, interpretar, avaluar i decidir. Un cas senzill de presa de decissions dels humans, per exemple, és creuar el carrer. Però "observar el que passa en una cadena de muntatge d'automoció o en una planta petrolífera és molt més complicat", puntualitza Martín Garijo.

Per tant, "el gran repte no és plantejar-se el que som capaços de fer amb les nostres mans, sinó el que som capaços de pensar". Segons Martín Garijo, durant molt de temps hem inventat sistemes que eren capaços de mecanitzar processos, és a dir, en el fons es limitaven a comptar, sumar i programar els sistemes.

Aplicacions

L'ambició d'IBM és que Watson esdevingui el back office, la part no vista, dels robots que siguin capaços d'interpretar el llenguatge natural o que siguin capaços d'escoltar. Es mou, així, en l'àmbit del robot col·laboratiu, on ja hi ha diferents pilots i aplicacions. Els hotels Hilton estan fent proves en les quals un robot el que desenvolupa les funcions de punt d'informació per als clients. Així mateix, a una botiga del Japó és un robot amb el sistema Watson qui ajuda els clients a cercar un producte. Una aplicació industrial la trobem amb un robot desenvolupat amb l'empresa AMRC, que fa tasques de manteniment dels data centers.

Per Elisa Martín Garijo "hi ha una grandíssima oportunitat d'unir el que tenen els enginyers al cap amb la capacitat cognitiva d'un sistema i d'una plataforma generalista i oberta, que sigui capaç de donar la part del raonament que necessiten els vostres dispositius".

Concepte de robòtica d'IBM

En l'àmbit de la robòtica, IBM es veu com un expert en la gestió del diàleg, en la percepció de les emocions, amb la possibilitat d'oferir-ho a tot el món en base al núvol.

Quan parlem de robòtica estem parlant "d'un sistema de sistemes interrelacionats als quals s'augmenta el reconeixement de la realitat que tenen al seu voltant i se'ls hi dóna la capacitat de la cognició. A més, a aquests sistemes se'ls pots ensenyar".

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.