Com es pot preparar la indústria i el sector serveis per una altra apagada?

“Seria possible tornar a patir una nova apagada general tot i que difícilment seria a escala nacional”. Amb aquesta premissa i tenint en compte que actualment el consum d’electricitat representa un 25% del mix energètic total però es preveu que al 2050 sigui el 75%, el Col·legi i l’Associació d’Enginyers Industrials de Catalunya acaben de publicar ‘De la dependència a la resiliència. Indústria i serveis davant una apagada’, un informe que recull recomanacions i consells per aquests dos sectors davant la possibilitat que el sistema elèctric torni a fallar com ho va fer el 28 d’abril de l’any passat.

En declaracions a Fulls d’enginyeria, el coordinador de l’informe, Jeroni Farnós, explica que s’ha volgut treballar per a “la resiliència dels sectors econòmics” que van veure afectada la seva activitat durant aquella jornada. Per això, es fa èmfasi amb la necessitat de disposar, per part de sectors i organitzacions, de plans d’actuació “per a la prevenció, resposta, revisió i recuperació” i, així, fer front a talls de subministrament elèctric. En el document, enginyers i enginyeres també recorden que la recuperació de l’incident de l’abril va ser ràpida i que ja s’estan fent esforços en la línia que el treball apunta “per assegurar la fiabilitat del sistema”.

Els cinc punts clau de l’informe

  • Supervisar i verificar el compliment de les obligacions dels agents del sistema elèctric i les mesures tècniques que reforcin les capacitats per al control de la tensió i la protecció. L’informe fa referència a les conclusions que ja ha publicat el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic (MITECO)
  • Augmentar la flexibilitat de la demanda del sistema elèctric per a una millor planificació de l’electricitat pel període 2025- 2030, que prioritzarà els consums industrials, l’increment de la capacitat d’emmagatzematge i una revisió de la regulació dels serveis d’ajust i les restriccions tècniques del sistema.
  • Incrementar la interconnexió amb els països veïns.
  • Implementar sistemes de detecció i correlació d’esdeveniments que proporcionin més vigilància en matèria de ciberseguretat.
  • Situar els sistemes TIC entre els àmbits estratègics i millorar-ne la resiliència de manera integral.

El treball recull recomanacions pels diferents sectors essencials, tant si tenen o no normativa específica en aquest àmbit i exposa les mesures “d’assegurament general” que s’haurien de tenir en compte. La disponibilitat de grups electrògens, i sistemes d’alimentació ininterrompuda són recomanacions transversals que han de tenir en compte tots els sectors. En el sistema sanitari, a més, es proposa garantir l’emmagatzematge de combustible, per garantir la fiabilitat del sistema. En altres sistemes d’emergència i seguretat, per exemple, es reclamen sistemes de comunicacions robustos i generadors i SAIs per als centres de comandament i control. En els mitjans de comunicació, sistemes de comunicació alternatius i estudis preparats per operar en cas d’indisponiblitat de la seu principal.

En el cas del transport, els enginyers proposen suport energètic amb generadors i SAIs per a les infraestructures més crítiques, igual que en les infraestructures de subministrament bàsic com l’aigua, els combustibles, els residus o altres. En aquest cas, per exemple, es demana tenir a disposició grups electrògens en plantes de bombament, potabilitzadores, depuradores i centres de distribució, i bombes alternatives en altres infraestructures que no depenen de l’electricitat. També asegurar el funcionament de les estacions de servei per poder asegurar el subministrament de combustibles  En el sector de les telecomunicacions, també es proposa la implementació de rutes i equips redundats per garantir que una fallada en un punt no interrompi el servei. En els serveis financers es recomana tenir centres de dades redundants i plans detallats per a la represa d’operacions en cas d’interrupció.

La resiliència però també competitivitat

“L’apagada és una oportunitat per millorar la resiliència dels sistemes bàsics de la nostra societat i economia”, diu Jeroni Farnós quan explica la motivació per tirar endavant aquest document, després de les pèrdues milionàries i les afectacions en indústria, logística i serveis que va patir la societat. Pels enginyers, és esencial que el sistema elèctric sigui segur i cada vegada és també més important apostar per aquesta resiliència que han de garantir els plans de millora de cada sector.

Malgrat que la clau sigui la prevenció i la capacitat de resposta dels diferents sectors, els enginyers adverteixen en el document que les mesures que proposen no poden comportar una “càrrega administrativa addicional innecessària” per a les empreses petites i mitjanes que constitueixen el teixit majoritari del país. “La resiliència no pot anar en detriment de la competitivitat”, diu Farnós.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.