Conferència sobre l’agenda digital

El 15 d’octubre passat, va tenir lloc, a la seu de la Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència de Barcelona (CNMC), la conferència sobre l’Agenda Digital organitzada per la Comissió de Tecnologies de la Informació i de la Comunicació (TIC) dels EIC. El propòsit de la xerrada era examinar les principals actuacions contemplades a l’estat espanyol per a la consecució dels objectius establerts en l’Agenda Digital per Europa 2020.

Abans de la intervenció dels diferents ponents, hi va haver una presentació per part de Miquel Obradors, president de la Comissió TIC, i una breu introducció a l’Agenda Digital per part del moderador, Albert Martí, director General d’AMB Associates i també membre de la comissió.

L’Agenda Digital per Europa es va publicar el maig del 2010 amb la finalitat genèrica d’obtenir beneficis econòmics i socials sostenibles d’un mercat únic digital que estigués basat en una internet ràpida i ultraràpida, i en unes aplicacions interoperables. Es van fixar uns camps d’actuació que, posteriorment, en el cas de l’Estat, es van detallar a l’Agenda Digital per Espanya publicada el febrer de 2013 i l’exposició d’uns Plans d’Actuació específics presentats el juny d’aquell mateix any.

Les principals àrees d’actuació van ser objecte d’anàlisi per part dels diferents ponents, especialment en els àmbits de foment del desplegament de xarxes i serveis basats en la banda ampla ultraràpida i la vertebració de serveis digitals innovadors. Aquests afavoreixen el creixement de l’economia digital, la competitivitat i la internacionalització de les empreses mitjançant un ús intensiu de les TIC, el foment del comerç electrònic i el desenvolupament d’una industria de continguts digitals.

El desplegament de xarxes ultraràpides es refereix essencialment (però no de maner única) a la instal·lació de fibra òptica a llars i empreses perquè sigui possible aconseguir l'objectiu: que, el 2020, totes les persones tinguin accés a internet amb velocitats superiors a 30 Mbps i que el 50% o més de les llars estiguin abonades a connexions de banda ampla amb velocitats superiors a 100 Mbps.

En la consecució dels objectius fixats, hi juga un paper important l'ús eficient de l'espectre radioelèctric per assolir àmplies cobertures de telefonia mòbil 4G i, futurament, també de 5G. El ràpid desenvolupament dels serveis digitals i l’ús massiu de telèfons intel·ligents genera la necessitat d'ampliar l'espectre disponible per a les comunicacions mòbils. Per aquest motiu, el 2020 estarà disponible el segon dividend digital, que proporcionarà espectre per al desenvolupament de serveis mòbils en 5G. Això tindrà un efecte sobre la transmissió de la televisió digital terrestre (TDT), que haurà de contemplar les futures emissions en UHD 4K, i que, alhora, afectarà les infraestructures de recepció de TDT en els edificis residencials.

Quant al desenvolupament econòmic, l’Agenda Digital va plantejar incentivar l’ús de les TIC a les empreses, especialment a les pimes i les micropimes; impulsar el comerç electrònic, i promoure la creació i distribució per internet de continguts digitals, que comprenen des de publicitat en línia fins a continguts d’entreteniment. Alejandra de Iturriaga, directora de Telecomunicacions i Audiovisual de la CNMC, va  destacar que Espanya ocupa la primera posició pel que fa a unitats immobiliàries amb fibra, en gran mesura per les regulacions del 2009, la primera, i del 2016, la més recent, que han propiciat la inversió competitiva. La nova regulació de les comunicacions electròniques a la Unió Europea (UE), aprovada el juny passat, conté aspectes que, al seu dia (2009), ja va aprovar la CMT.

En referència amb aquesta nova regulació europea, Daniel Ollé, sotsdirector tècnic de l’Àrea de Telecomunicacions de la CNMC, va destacar la importància del desplegament del 5G, remarcant que la tècnica de network slicing  facilitarà l’aparició de nous models de negoci.

El director de Regulació de Telefónica, Alberto Moreno, va destacar el lideratge de la companyia en el desplegament de la fibra, superant els 20 milions d’unitats immobiliàries cobertes gràcies a uns costos per llar connectada molt baixos. Respecte de la tecnologia 5G, degut a l’ultracapacitat i la molt baixa latència en les comunicacions mòbils, Telefónica està fent diverses proves pilot en àmbits com el cotxe autònom; la realització, retransmissió i distribució de vídeo, i la realitat augmentada per a usos turístics i d’aplicacions a la indústria 4.0.

Com apuntàvem, la implantació de la tecnologia 5G requerirà més disponibilitat d’espectre radioelèctric. El director de l’Àrea de Broadcast de Cellnex, Ramon Pallarès, va mostrar com, tot i que a partir de 2020 l’espectre de 700 MHz a 800 MHz ocupat actualment pels canals 49 a 60 de la TDT serà atribuït a les comunicacions mòbils en 5G, la nova planificació de freqüències permetrà mantenir els múltiplex actuals, mentre que la utilització de nous codecs farà possible la TDT en UHD 4K.

 Tot aquest procés té implicacions en les infraestructures de transmissió gestionades per Cellnex, les infraestructures comunes de telecomunicacions (ICT) i les instal·lacions comunitàries dels edificis residencials, com va posar de manifest el gerent de Feceminte, Guillermo Canal. Al seu torn, Pedro Mier, president de l’ Associació Multisectorial d’Empreses Espanyoles d’Electrònica i Comunicacions (AMETIC), va parlar del grau d’acompliment de les fites de l’Agenda Digital d’Espanya en referència al desenvolupament de l’economia digital. Certs objectius establerts per al 2015 s’han assolit raonablement, segons dades de finals del 2017, com el percentatge d’empreses que utilitzen factura electrònica (38,4%), les eines CRM (28,4%), i el percentatge de població que compra en línia (50%).

En canvi, altres factors també molt importants, com el nombre de micropimes que disposen de web pròpia —amb un 29,8% respecte un objectiu del 55%—, o les pimes que fan vendes online —amb tan sols un 19,6% respecte un objectiu del 33%— presenten xifres no tan satisfactòries.  

Al debat de cloenda, es van contrastar les indubtables fortaleses que s’han assolit en els principals aspectes de l’Agenda Digital. També es van posar de relleu les mancances més destacades, com la penetració de l’economia digital a les pimes i micropimes, que formen una part molt important del teixit empresarial català i de la resta de l’estat.

 

 
 
 
El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.