Enginyers voluntaris configuren mòbils per a pacients ingressats

Des que va començar la crisi del coronavirus, molts pacients ingressats als hospitals i residències no han tingut i no tenen al seu abast un telèfon mòbil per parlar i informar a les famílies del seu estat de salut. Conscients d'aquesta situació, des de l'Àrea de Ciutadania, Innovació i Usuari del Servei Català de la Salut (CatSalut), s'ha impulsat, amb la Fundació TICSalut la distribució de dispositius mòbils a centres hospitalaris i residències per facilitar la comunicació dels malalts. Per fer-ho possible, diverses empreses han cedit  prop de 2000 mòbils per a residències i hospitals, i prop de 700 tauletes per a centres sociosanitaris (338), residències (140) i 200 més a altres hospitals. La posada en marxa de tots els dispositius ha estat possible gràcies a la implicació d'un grup de voluntaris entre els quals hi ha participat una quinzena de joves enginyers industrials, ja organitzats per respondre a l'emergència sanitària de forma altruista.

Tot i que la mobilització del grup va ser arran de les proves que s'havien de fer a les UCI amb el respirador Leitat 1, els mateixos voluntaris no van dubtar en oferir-se per culminar aquesta tasca encarregada al SEM. Els mòbils arribaven sense la bateria carregada, tant si estava integrada com si s'havia de col·locar,  i per això, el primer que van fer va ser fer una ''estació de càrrega''. Quan estaven prou carregats els col·locaven les targetes SIM i descarregaven les aplicacions necessàries per comunicar-se amb les famílies, com ara WhatsApp o Jitsi.

Tres d'aquests voluntaris han explicat la seva experiència als Fulls d'Enginyeria. En Francesc Rul·lan, per exemple, va assabentar-se de la iniciativa a través d'un company de promoció i va decidir sumar-se al COIEC per poder-ne formar part.  ''Veient tot el que passava'', diu Rul·lan, ''tenia ganes de col·laborar més enllà de fer la compra a la veïna''. Tot i que reconeix que des d'un punt de vista més ''egoista'' semblava més ''atractiu'' col·laborar amb el projecte de respiradors, la tasca amb els telèfons mòbils li van ''saciar'' les ganes d'ajudar i ha estat, diu, igualment positiu. Té 29 anys i és la primera vegada que fa un voluntariat d'aquestes característiques, tot i que ja ha col·laborat puntualment amb una associació.

En David Viñas, enginyer industrial de CYP,  també s'ha estrenat al món del voluntariat amb aquesta experiència. Creu que oferint-se, tots els enginyers tenien ganes de poder ''impactar com a enginyers''. Malgrat que la tasca dels mòbils va ser ''molt senzilla'', reconeix que van poder fer una aportació positiva als dos centres, a Rubí i al Departament de Treball, Afers Socials i Famílies. En aquest sentit, van compartir informació amb el grup de voluntaris i poder millorar els processos. La també enginyeria de CYP Mariona Torrent relata que, per exemple, el segon dia de feina va ser molt més ''optimitzat'' que els va permetre agilitzar les tasques i van liderar i aconseguir que el procés tingués una ''lògica''.  Com a anècdota, Torrent explica que el darrer dia, dissabte, només quedava gestionar les etiquetes dels enviaments i que en poca estona van poder fer un document que els facilités la feina per altres ocasions. I és que per Torrent, en aquestes accions on hi ha ''molts actors involucrats'' es donen ''moments de caos'' per la qual cosa ''un punt de coordinació s'agraeix''.

És per això que, de moment, han acabat la feina satisfets. Si el projecte necessita més mans, però, podran tornar a comptar amb ells.

Video
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.