Innovacions per assolir l'autonomia en el sector de l'automòbil
Actualment, hi ha quatre grans tendències guiant el sector de l'automoció, la conducció autònoma, l'electrificació, els serveis de mobilitat i la connectivitat. El gran dilema actual de la indústria és posar en valor el fet de tenir accés a l'atenció i temps de l'usuari, com es troben desenvolupant empreses com Google, a través de l'automative services. Aquesta informació s'ha exposat a la jornada Canvis disruptius en el món de l'automòbil, organitzada per la Comissió de Mobilitat d'Enginyers Industrials de Catalunya. La presentació ha estat a càrrec de Genís Brustenga, Manager of Infotainment Functions and App Projects a SEAT S.A, que s'ha enfocat en el procés d'assolir l'autonomia del vehicle.
Existeixen molts nivells d'autonomia del cotxe i avui en dia ens movem en el nivell 3. Molt pocs cotxes es mouen en el nivell 0 i en el número 1 ja tens cotxes que controlen la velocitat longitudinal o el control lateral, el nivell 2 de cotxe autònom ensenya a fer un control longitudinal i lateral del vehicle. El que la indústria actual està intentant és saltar a la fase 3, d'automatització condicional, on el vehicle no necessita el monitoratge d'un conductor. En aquest nivell el sistema pren control total i reconeix els límits i demana al conductor encarregar-se'n del control amb un marge suficient.
"El Sant Grial és el punt 3, ja que avui, aquest nivell, de forma robusta, eficient i produïda en massa no existeix encara" ha afirmat Brustenga. A la fase 4, definida com a alta automatització, el conductor no és requerit durant un cas d'ús definit i el sistema acompleix la tasca de conducció automàticament durant un cas definit. L'última fase, la 5, definida com a automatització total, consisteix a fer que el vehicle controli de manera completa la tasca de conducció durant tot el trajecte, sense necessitat d'un conductor.
Un dels principals missatges de la presentació ha estat que els processos, recursos i estratègies per a la innovació incremental no solen ser adequats per la innovació innovadora per arribar a la transformació digital. Aquesta té dos grans objectius, millorar l'experiència del client i donar-li més valor. Un bon exemple d'això, com ha posat d'exemple Brustenga, és la clau digital o el manteniment predictiu.
El manager ha assegurat que "el sector continua evolucionant ràpidament, però no ho tenim tan a prop com per dir que en els pròxims cinc anys tindrem un cotxe autònom de nivell 5, potser sí de nivell 3, però el conductor sempre haurà d'estar pendent de la conducció en algun moment o un altre".
Les quatre grans temàtiques del cotxe elèctric actualment són la sensòria de 360° de reconeixement de l'entorn, l'arquitectura electrònica centralitzada, a través de la fusió de dades i l'aprenentatge profund, el vehicle connectat i el nou disseny de cotxe.
Indústria disruptiva
Segons ha explicat Brustenga, cada cop el món és més volàtil, incert, complex i ambigu. Valorem quina quantitat d'incertesa és capaç de suportar l'equip de treball en el qual estem. Entre els principals reptes socials identifiquem l'escassetat d'aigua, el canvi climàtic, les crisis migratòries, les megaciutats-estat i l'envelliment de la població. Al grup Volkswagen entenen que la resposta a tot aquest context global és el canvi cultural en direcció a la flexibilitat i la capacitat d'adaptació. Consideren que el futur està en els ecosistemes tecnològics.
El món de l'automòbil evoluciona a gran velocitat i les empreses d'automòbils fan grans inversions en recerca i innovació. Els seus centres tècnics treuen constantment novetats tecnològiques. Hi ha una gran competència entre les empreses d'aquest sector per ser les primeres a treure novetats que augmentin la seguretat, el confort, la sostenibilitat o qualsevol altre paràmetre que sigui apreciat pel mercat.