La solució de l’hidrogen per a vehicles

Les exigències en la reducció d’emissions per part de la Unió Europea posen en alerta el sector de l’automoció, que ha de buscar opcions, a banda de l’electrificació amb bateries. La pila de combustible, alimentada amb hidrogen, és una alternativa per produir electricitat dins d’un vehicle ja que n’aconsegueix millorar l’autonomia i, per tant, seria una opció viable per a vehicles industrials o de llarg recorregut. Aquest ha estat el debat que s’ha posat sobre la taula en la segona jornada del Cicle l'hidrogen i la mobilitat sostenible: Tecnologia de l'hidrogen aplicada als vehicles organitzat per les Comissions de Mobilitat i Energia d’Enginyers Industrials de Catalunya.

Algunes companyies automobilístiques fa temps que treballen amb projectes per investigar aquesta tecnologia i comprovar els avantatges i desavantatges. Hyundai n’és una de les que va ser pioneres. Segons ha explicat Javier Arboleda, Service Senior Manager a Hyundai Motor España, la companyia calcula que el 2025 hi haurà 44 models electrificats i se’n vendran 1.7 milions d’unitats. El 2030 confien fabricar-ne fins a 500.000 exemplars però la demanda, diu pot ser de dos milions. Tot i això, no li estranyaria que encara fos més gran perquè “tot això està corrent molt”.

Actualment, l’empresa té al mercat un cotxe i un camió, el primer que es produeix en sèrie amb pila de combustible, i ja està circulant a Suïssa. El sistema funciona amb tancs d’hidrogen. A la pila s’hi produeix l’electròlisi inversa de l’aigua, amb la reacció del H2 amb l’oxigen de l’aire del medi ambient i genera electricitat i aigua en aquest procés electroquímic i dona energia a un motor elèctric petit. En comparació a les bateries elèctriques és un sistema molt més lleuger i, per tant, podria ser la solució per a camions i autobusos que actualment no poden electrificar-se perquè l’autonomia que necessita es tradueix amb més bateries que en redueixen l’eficiència. A més, la velocitat de recàrrega és molt alta: d’entre 8 i 20 minuts i l’autonomia del vehicle és d’uns 400 quilòmetres.

La Team leader Hydrogen Storage engineering GEN4 i Team member of "i Hydrogen NEXT" project at BMW, Lydia Moral, coincideix amb Arboleda en el potencial de l’hidrogen. Recorda que Europa xifra en un 30 % el combustible que s’utilitzarà el 2050 i recalca la facilitat per a emmagatzemar-lo i tranportar-lo. “Es pot fer servir per reemplaçar els combustibles fòssils, com a matèria primera per a la indústria i com a models de transport on l’electrificació no és una opció”, resumeix Moral.

En aquest sentit, reconeix que BMW aposta per un model elèctric o d’hidrogen en funció, també, de la distància. Per a camions o vehicles de passatgers grans de llarg recorregut recomana apostar per l’hidrogen perquè la limitació pel pes és massa gran. A més, afegeix una nova variable: la vida útil. Moral assegura que s’ha vist que els cotxes de bateria tenen una vida útil de 8 anys però que en canvi, els cotxes d’hidrogen estan certificats per 15.

Moral destaca també que l’hidrogen és abundat i que són cotxes segurs i, a més a més, més sostenibles també en termes de fabricació i reciclatge. En canvi, veu en l’eficiència, de la pila de combustible un 35 %, un desavantatge a millorar i veu que els costos del combustibles, de l’hidrogen, també tenen molt marge de millora.

La tendència de l’hidrogen

Moral reconeix que el sector veu amb optimisme aquesta tecnologia i es parla que el 2030 ja se’n vendran entre mig milió i dos milions d’exemplars. Alerta però, de la necessitat de lligar aquesta producció amb la generació de l’hidrogen i la distribució en hidrolineres. Aquest és també un dels punts que recalca Margarida Lozano, HD & Off road engine manager a Applus+ IDIADA, i alerta però, que cal pensar en la xarxa d’hidrolineres que faran possible aquesta transformació i es fixa en Alemanya, on l’any passat només n’hi havia 100 i se’n preveuen 400 pel 2025. Applus+ IDIADA treballen prototips i estudien en detall les tecnologia al voltant de l’hidrogen en els motors d’automòbil, així com també en cotxe connectat. Lozano assegura que a nivell mundial s’espera que el 2050 hi hagi en circulació 400 milions de vehicles d’hidrogen, entre 15 i 20 milions de camions i 5 milions d’autobusos.

Per això veu l’hidrogen com un “fenomen global” a nivell mundial al voltant de l’hidrogen i les “valls de l’hidrogen” com la que es projecta a Catalunya (a Europa es preveuen 30 valls en 18 països) amb l’objectiu d’obtenir hidrogen verd, que no impliqui emissions i es pugui utilitzar en edificis, a la indústria i, com no pot ser d’altra, en el transport. Les exigències europees després de la COVID-19 obliguen a continuar treballant en la tecnologia de l’hidrogen, una opció que Lozano veu clara per als vehicles industrials.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.