Nou equips de la UPC competeixen aquest estiu a la Formula Student i la MotoStudent

Aquest estiu, la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) torna a demostrar la seva potència en l’àmbit de l’enginyeria de competició. Fins a nou equips formats per estudiants de sis escoles de la UPC participen a les competicions Formula Student i MotoStudent, els grans esdeveniments automobilístic i motociclista del món universitari. Les proves tindran lloc en circuits de Països Baixos, Àustria, Espanya, Alemanya, Croàcia i Itàlia, amb un calendari que s’allarga fins a la tardor.

Els equips BCN eMotorsport, Dynamics UPC Manresa, e-Tech Racing, Nova Racing Team i UPC ecoRacing protagonitzen la temporada de Formula Student 2025, portant els seus prototips per tot Europa. Cadascun ha desenvolupat al llarg del curs solucions tècniques innovadores, algunes pioneres al país.

En paral·lel, els equips ePoweredRACING, MotoSpirit ESEIAAT, Synergy Racing Team i E3TEAM ja ultimen els seus prototips per competir a la VIII edició de la MotoStudent, que se celebrarà del 17 al 19 d’octubre al circuit de MotorLand Aragó. Aquesta prova, que reuneix 85 equips de 19 països, representa un desafiament integral de disseny, fabricació i competició per a les motocicletes universitàries.

Alta innovació tecnològica al Formula Student

L’equip BCN eMotorsport, format per estudiants de l’ETSEIB i l’ETSETB, ha presentat aquesta temporada el seu nou monoplaça CAT17X, amb una aposta clara per la modularitat i la tecnologia de punta. El vehicle incorpora un nou monocasc més lleuger, suspensió ajustable i un avançat sistema de control de potència. A més, destaca per l’ús de connectivitat 5G i un sensor LiDAR, tecnologies integrades gràcies a la col·laboració amb Fractus i el Fractus-UPC Deep Tech Hub, que han contribuït tant amb assessorament com amb equipament. Aquest conjunt d’innovacions ha donat fruits: per primera vegada, l’equip ha completat amb èxit la prova d’Endurance al circuit austríac del Red Bull Ring. Ara, BCN eMotorsport continuarà la seva temporada competint als circuits de Montmeló i Hockenheim aquest mes d’agost.

bcn emotorsport

 

Per la seva banda, l’equip Dynamics UPC Manresa, de l’EPSEM, ha fet un pas decisiu cap a l’electrificació amb el DYN-09, el seu primer monoplaça 100% elèctric. La transició cap a aquest nou sistema de propulsió ha suposat una reestructuració completa del disseny del vehicle, mantenint però els conceptes aerodinàmics i dinàmics que van funcionar en temporades anteriors. El nou model ja ha fet el seu debut a la Formula Student Netherlands, i el calendari continua amb participacions previstes a Espanya i Croàcia durant l’agost.

epsem

 

L’equip UPC ecoRacing, amb seu a l’ESEIAAT, continua apostant per la sostenibilitat i l’eficiència. El nou prototip ecoRD25 presenta una bateria un 10% més lleugera i una estructura de xassís optimitzada, amb nous laminats que milloren la resistència a la torsió. Una de les grans novetats d’aquesta temporada és l’eliminació de la fibra de carboni, que ha estat substituïda per fibra de lli, amb l’objectiu de reduir l’impacte ambiental. El bòlid competirà al Circuit de Barcelona-Catalunya durant la Formula Student Spain.

eseiaat

 

Pel que fa a l’equip e-Tech Racing, de l’EEBE, aquest continua destacant com a pioner a nivell estatal. Ja l’any passat van ser el primer equip espanyol a dissenyar i fabricar els seus mateixos motors elèctrics, i enguany han anat un pas més enllà, millorant-los amb tecnologia de fabricació additiva, mitjançant impressió 3D en metall, per fer-los més precisos i fàcils de muntar. El nou monoplaça ETR-10 també presenta una bateria intel·ligent amb sistemes de control integrats i una aerodinàmica totalment optimitzada. Competiran aquest agost a Montmeló, Croàcia i Alemanya.

e-tech

 

Finalment, el Nova Racing Team, de l’EPSEVG, ha enfocat el desenvolupament del seu nou monoplaça, el NOVA GF.40, en la validació virtual dels components. Utilitzant programari com ANSYS i VI-Grade, han realitzat simulacions per perfeccionar cada element abans de passar a la fase de producció. El vehicle incorpora un nou xassís i components impresos en alumini, apostant per la lleugeresa i la precisió. El seu debut serà al circuit de Barcelona-Catalunya, dins de la Formula Student Spain.

nova racing

 

MotoStudent, quatre motos i moltes innovacions

A l’octubre, quatre equips es donaran cita a MotorLand Aragó per competir a la vuitena edició de la MotoStudent, una de les competicions universitàries de motociclisme més exigents a nivell internacional. Amb prototips completament desenvolupats pels propis estudiants, cada equip aportarà una proposta tecnològica única per portar la innovació i el rendiment al límit.

L’equip e-PoweredRacing, de l’EEBE, arriba amb l’ePR04, una motocicleta que incorpora el primer xassís de fibra de carboni dissenyat per l’equip. Aquesta nova estructura ha permès reduir el pes del xassís en un 63% respecte al model anterior. A més, les millores en l’aerodinàmica han aconseguit una reducció de la fricció del 11%, fet que suposa una notable millora en l’eficiència i el comportament a altes velocitats.

Per la seva banda, MotoSpirit, de l’ESEIAAT, competirà amb el MSE5, una motocicleta que destaca per la seva aposta per la lleugeresa i l’optimització del rendiment. El nou model integra una caixa de canvis sense embragatge, facilitant una conducció més àgil i directa. A més, ha estat equipada amb un sistema de sensòrica complet per obtenir dades de telemetria en temps real, element clau per a l’anàlisi i l’ajustament del vehicle durant la competició.

L’equip Synergy Racing Team, de l’EPSEM, també aposta per la innovació funcional. La seva moto incorpora un nou sistema de frenada assistida per aerodinàmica anomenat Aerodynamic Braking Assistance System (ABAS). Aquest mecanisme activa superfícies aerodinàmiques que augmenten la càrrega sobre la motocicleta durant la frenada, reduint la distància de detenció i millorant l’estabilitat. Paral·lelament, han aplicat una estratègia de reducció de pes global per potenciar encara més la seva eficiència dinàmica.

Finalment, l’equip E3TEAM, de l’EPSEVG, presenta l’E3-25, una moto amb múltiples millores tecnològiques respecte a edicions anteriors. El nou model incorpora una bateria capaç de subministrar un 166% més de corrent, amb una resistència interna reduïda en un 90%, fet que augmenta l’autonomia i la potència disponible. Aquesta bateria és gestionada per una unitat de control intel·ligent que permet monitorar i protegir el sistema elèctric en temps real. A més, el xassís de doble biga d’alumini aporta rigidesa i lleugeresa, mentre que el nou carenat de fibra de carboni completa un disseny pensat per a màxima eficiència i rendiment en pista.

Una aposta clara pel talent i la transferència tecnològica

Amb aquesta participació massiva i tecnològicament avançada, la UPC ha consolidat la seva aposta per la formació aplicada, la innovació, la sostenibilitat i la transferència de coneixement. A través d’aquestes competicions, els futurs enginyers i enginyeres han posat a prova les seves capacitats en entorns reals de màxima exigència, treballant en equips multidisciplinaris, amb empreses col·laboradores i amb una clara orientació cap al món professional.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.