Nova tecnologia d’impressió en 3D permet obtenir estructures més lleugeres

Investigadors del centre tecnològic Eurecat han desenvolupat una nova tecnologia que permet fabricar per impressió en 3D peces reforçades amb fibres de carboni, un progrés que permet obtenir estructures fins a tres cops més lleugeres que el titani amb uns costos molt més baixos. La tecnologia es basa en un procés de fabricació que inclou una màquina de fabricació additiva (o impressió en 3D) i un dispositiu d’injecció de fibres. Opcionalment, si la resina injectada requereix temperatura per ser curada, també podria incloure un forn de curat.
 
El seu funcionament 
Marc Crescenti, expert en materials compostos d’Eurecat, ens explica com funciona aquesta nova tecnologia: “Hem dissenyat i fabricat una peça amb cavitats tubulars en el seu interior mitjançant una tecnologia de fabricació additiva. Posteriorment, s’han d’injectar fibres contínues de reforç i resina en les cavitats tubulars. Finalment, cal curar la resina fins que se solidifiqui”. Per tant, la tecnologia no es basa a fer una nova màquina de fabricació additiva, sinó a realitzar un procés posterior en una peça que pot ser obtinguda mitjançant gairebé qualsevol tecnologia de fabricació additiva.
 
Avantatges
Un dels avantatges de la tecnologia és que permet processar una gran varietat de materials, incloent-hi plàstics, ceràmics i metalls. Un altre benefici és que permet situar les fibres en totes les direccions amb gran llibertat de disseny. “Això permet reduir encara més el pes de les estructures”, manifesta Crescenti, que també en destaca les vessants econòmica i pragmàtica: “El cost del sistema d’injecció pot ser molt reduït per a tecnologies que treballin amb plàstic. Si reforcem el plàstic amb fibres de carboni, es poden arribar a obtenir propietats mecàniques properes a les del titani amb una densitat més de tres cops més baixa”. 
Usos
El sector aeroespacial és un dels principals sectors objectiu, ja que l’estalvi de pes que poden proporcionar tecnologies com aquesta té un impacte molt elevat en la reducció del consum de combustible i les emissions de gasos contaminants. D’altra banda, “si combinem la nostra tecnologia amb tecnologies de fabricació additiva altament productives, podem proporcionar una solució viable per a sectors com l’automòbil, on les exigències en termes de productivitat són molt elevades”, conclou Crescenti. 
 
El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.