Un impuls a la indústria ferroviària

Un dels punts més importants del Pla de Rodalies és l'adquisició de nous trens que s'incorporaran a la flota actual de cotxes de Renfe. Seran tres plenament accessibles, amb portes a tots dos costats i de dos pisos. D'aquesta manera, i amb els 100 de longitud, la seva capacitat serà de 927 places, 250 amb seient, i una ocupació operativa de quatre places per metre quadrat. Seran tres flexibles, és a dir, que podran ser de 120 metres, de 100 o de 80, de manera que es podrà ''jugar amb els cotxes''. També s'han concebut com a trens diàfans, amb espai per als qui viatgin amb bicicleta o patinet, amb endolls USB i ''permanentment auscultats'', és a dir, que es podrà controlar l'ocupació al moment. Alhora tindran  i, alhora, permetran anticipar-se a les avaries.

Imatge interior d'un tren nou de Renfe

Així ho ha explicat l'enginyer industrial director general de Desenvolupament i Estratègia de Renfe, Manel Villalante, en la jornada de presentació del Pla de Rodalies a Enginyers Industrials de Catalunya. Per Villalante, és una inversió important després d'una dècada en què la companyia no havia destinat pressupost a aquests trens, sinó que s'havia centrat en l'alta velocitat. Per fer-ho possible, Renfe ha adjudicat la seva construcció, en dos lots, a dues empreses, Alstom i Stadler, en uns concursos que garanteixen que la inversió revertirà en la indústria del territori.

Stadler fabricarà un lot de 60 trens a la fàbrica d'Albuixech però el lot més gran, amb 156 trens, el fabricarà Alstom a la seva fàbrica de Santa Perpètua de Mogoda. Implica un impacte industrial ''considerable'', diu Villalante, ja que suposa 1.800 milions d'euros d'inversió. L'empresa podria duplicar els treballadors a més de donar feina a la indústria auxiliar.

Des de Renfe es calcula que tota la inversió podria suposar 52.000 llocs de treball per persones i any, durant els cinc anys que durarà l'operació. Villalante però, també en fa una valoració a llarg termini, ja que a banda de l'ocupació, l'operació generarà ''un coneixement i un valor de producte'' que faran que totes dues fàbriques siguin competitivies ''més enllà d'aquests trens'' i per tant, augmenta la seva cotització tecnològica, més enllà del contracte ''que ja és milionari''. Villalante compara la situació amb el tancament de Nissan però a la inversa i assenyala que enginyeries, empreses de disseny i laboratoris es beneficiaran d'aquesta inversió. ''És importantíssim pel país i per a la indústria auxiliar que hi treballa'', afirma Villalante.

Es calcula que el primer tren nou sortirà de la fàbrica de Santa Perpètua d'aquí a tres anys, i que després, tota la resta, haurà d'estar a punt en dos anys més. Es posaran en circulació tan aviat com estiguin disponibles i això suposarà una renovació del parc de trens de rodalies de Catalunya, que ara, de mitjana ronden els 20 anys d'antiguitat. El canvi previst abasta el 50 % de la flota actual.

Posar en circulació nous trens és una peça clau per complir el Pla de Rodalies. Per Villalante, amb els mateixos trens ja s'augmenta el nombre de persones transportades i per tant, fa més fàcil complir l'objectiu de multiplicar la demanda. Alhora, afegeix, afecta a la fiabilitat. Villalante, que explica que la puntualitat a Rodalies Catalunya és dos punts per sota de la de Madrid, es fixa com a objectiu reduir aquesta distància. Actualment, diu Villalante, la puntualitat de Rodaliés és del 91 % però si es tenen en compte només les causes imputables a la companyia, és del 96 % i considera que està en la línia d'operadors d'altres països europeus.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.