Cinc propostes per a unes vacances amb enginyeria

"Ja només em queda una setmana." "Jo acabo dijous, però no marxo fora fins a la setmana següent." "Ara faig un petit descans i el gruix el deixo per setembre."

 

Quan la calor comença a notar-se, les vacances omplen converses i sempre està bé saber què fan els altres per agar idees. O no? L'aturada estival serveix per descansar, però també per trencar la rutina, i combinar l'oci amb els propis interessos que poden ser professionals. A Fulls d'Enginyeria hem volgut recollir cinc propostes per a enginyers i enginyeres que no vulguin trobar a faltar la professió en els seus dies de desconnexió.

 

Copenhaguen, vistes per prendre exemple

Els qui volen fugir de la calor tenen, a la capital de Dinamarca, una molt bona opció per combinar vacances i enginyeria més enllà de fer-se la típica foto amb la sirena icònica. És un destí fresquet i permet comprovar la naturalitat amb la qual integren les infraestructures al paisatge. Per exemple, la incineradora de residus -que incorpora una pista d'esquí a la seva coberta- i els molins eòlics són ben visibles des de qualsevol punt proper al port de Nyhavn, una visita imperdible si es viatja a la ciutat.

Copenhaguen

 

Les infraestructures de recàrrega de vehicles elèctrics també són molt més habituals i freqüents que a Catalunya, ja que el desplegament d'aquest tipus de cotxe està molt més avançat. A més, és una ciutat per comprovar que els trens poden ser puntuals i estar nets, en silenci i, en general, impecables.

Per tenir una visió panoràmica de Copenhaguen una altra recomanació és pujar la torre de l'església de Sant Salvador. L'única condició és no tenir por les altures.

Múnic: esport, motor i tecnologia

Pels qui busquin ciutats europees Múnic, al sud d'Alemanya, és una de les nostres opcions. Una visita gairebé obligada (si ens agrada el futbol, clar) és la visita a l'Allianz Arena, l'estadi del FC Bayern de Múnic amb opció d'entrar, també, al museu d'un dels clubs més grans del país i descobrir tot el que encara no en sabem. Però la ciutat i la rodalia estan plenes de propostes una mica més tècniques, com ara el Deutsches Museum, el museu de la tècnica que recull i mostra prop de 28.000 objectes de l'àmbit de les ciències de la naturalesa i la tecnologia. És un dels museus d'aquest tipus més grans del món i ofereix un accés didàctic a la ciència, a la tècnica i a l'enginyeria. Un imprescindible, vaja, com ho és la nostra tercera proposta: la visita a BMW. Es pot visitar la planta, el museu, la col·lecció de vehicles històrics o fer una visita al que anomenen 'Món BMW', una exposició per conèixer la marca i la seva història.

Neuschwanstein

 

Els qui volen voltar una mica més enllà de la ciutat, la nostra proposta s'encamina a un parell d'hores en cotxe per arribar al castell de Neuschwanstein, un castell de conte de fades als peus dels Alps, prop del llac de Constança. Si es pot fer visita guiada, sempre es poden conèixer més detalls i històries d'aquesta construcció, ideada pel rei Lluís II. I ja que hem agafat el cotxe, si podem, també ens podem arribar al Zeppelin Museum Friedrichshafen, prop del lla de Constança. És un pla ineludible per enginyers i enginyeres. La visita tècnica, que recorre els 4.000 metres quadrats de l'equipament, donen per aprendre de tot sobre aquest dirigible històric: com es van construir, quines lleis físiques els deixaven funcionar, com s'enlairaven i aterraven...

Un parc temàtic per a tots els gustos

També a Alemanya trobem altra d eles nostres propostes: Europa-Park. Situat a Rust, Alemanya, a prop de la frontera amb França i Suïssa, és un dels parcs temàtics més emblemàtics d'Europa i un bon exemple d'enginyeria en el sentit més ampli. Va obrir les portes el 12 de juliol de 1975 com a lloc d'exposició per a les atraccions fabricades per l'empresa familiar Mack Rides, que encara el gestiona. Inspirant-se inicialment en els parcs de Disney als Estats Units, Europa-Park ha estat pioner en aquest nou concepte de parc temàtic a Europa, especialment abans de l'arribada de Disney al continent el 1992. Des de llavors, el parc ha crescut constantment, afegint àrees i atraccions innovadores. Actualment, el parc atrau més de 6 milions de visitants anuals i ofereix més de 100 atraccions que inclouen muntanyes russes, espectacles, hotels i un parc aquàtic.

El parc està dividit en 20 àrees temàtiques que representen diferents països europeus, oferint una varietat d'experiències des de l'adrenalina de les muntanyes russes fins a l'encant dels espectacles en directe. A més, els visitants poden gaudir de més de 50 restaurants temàtics que ofereixen una àmplia gamma de delícies culinàries de tot el món. Per tant, Europa-Park és ideal per a aquells que generalment no són aficionats als parcs temàtics, ja que cada racó del parc té algun detall especial per gaudir.

subscriu-te

 

Infraestructures sense sortir de l'Estat

Si no volem marxar tan lluny, l'estat espanyol té moltes infraestructures per conèixer que combinades amb gastronomia, festa i cultura poden oferir-nos les vacances que busquem. Al País Basc, per exemple, es pot visitar el Pont de Biscaia, també conegut com a pont penjant (puento colgante). És un pont que enllaça Portugalete amb el barri de les arenes de Getxo i les dues vores de la ria de Bilbao. Es va construir per la necessitat d'unir els balnearis de les dues bandes a finals del segle XIX i és una autèntica obra d'enginyeria en la qual va intervenir Ferdinand Arnodin, enginyer i empresari francès expert en la construcció i la reparació de ponts penjants. És un pont de 61 metres d'altura i 160 de longitud. Té una barqueta transbordadora per al transport de vehicles i passatges i va ser el primer d'aquest tipus, per la qual cosa es va convertir en un model i un exemple. El pont estalvia un trajecte per carretera de gairebé 20 quilòmetres, una excusa més perquè, si es viatja per Euskadi, es vulgui comprovar com funciona. Des del 2003 és considerat Bé d'interès Cultural i des del 2006 és Patrimoni de la Humanitat per la Unesco.

Turisme de proximitat, la Vall Fosca

No cal allunyar-se excessivament per descansar, ni per veure paisatges bonics, ni per descobrir enginyeria. Catalunya amaga molts indrets que compleixen aquests requisits i un n'és la Vall Fosca. És una vall precisament per desconnectar amb molts pobles amb encant per descobrir i senders per caminar. Però és que a més, alberga fragments de la història industrial del nostre país.

En aquest sentit, destaca el Museu Hidroelèctric de Capdella, part del nostre patrimoni industrial que des del Pallars va portar l'energia necessària per a l'avanç industrial de Catalunya. És molt recomanable la visita guiada que permet entrar dins la central i conèixer tots els detalls d'aquesta infraestructura. En aquest mateix equipament també val la pena, per interessant i insòlit, conèixer l'Hospital de cartró, una construcció de plafons que ha sobreviscut més d'un segle a l'abandó i a les inclemències pirinenques. És tota una icona mundial de l'arquitectura prefabricada, obra de l'empresa alemanya Christoph & Unmack.

Però no acaben aquí les possibilitats de combinar enginyeria i descans a la Vall Fosca. Podem arribar-nos fins a l'estany Gento amb el telefèric que ens hi porta, utilitzat per la construcció de la central reversible de Sallente. Un cop finalitzades les obres es va cedir per a l'ús turístic a l'estiu. El Telefèric ens puja a l'Estany Gento, d'aquest es poden fer excursions per veure els 32 estanys d'aquesta zona. Si s'hi va en família, és molt recomanable la via verda del Carrilet de 5 quilòmetres. Pels més excursionistes, es poden fer alguns prop dels 3000 m com el Peguera o Montsent de Pallars, o la famosa ruta pels refugis del Parc Nacional o la Carros de foc.

*Aquest article s'ha pogut publicar gràcies a la col·laboració dels enginyers Martí Pascual-Llitjós, Marc Oliva Carbonell, Imma Font, Robert Garcia Moya i Òscarl Elgarrista. 

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.