Creen un paquet perquè alumnes d'ESO i FP facin robots de forma senzilla
Professors i estudiants de la Universitat Politècnica de València (UPV) han creat DYOR, un nou paquet educatiu per aprendre a fer robots d'una forma senzilla que s'ofereix com a activitat en ESO i Formació Professional (FP), a més d'en tallers de robòtica i per a persones autodidactes.
El robot que sorgeix d'aquest paquet de robòtica és modificable, adaptable i personalizable i es pot fabricar utilitzant impressores 3D, serveis de tall per làser o mitjançant l'ús motlles de silicona i resines.
Segons Leopoldo Armesto, DYOR "és molt més que un simple kit de robòtica" i un dels reptes principals als quals s'han enfrontat ha estat "poder proporcionar una solució genèrica i personalizable", afegeix el professor, investigador i coordinador del projecte.
El que buscaven, ha indicat, era "poder utilitzar materials de baix cost basats en Arduino, que pugui reaprofitarse per a altres cursos i que al mateix temps permeti a tot tipus d'alumnes aprendre les bases de l'enginyeria a partir d'activitats formatives que inclouen el disseny CAD, la fabricació, el muntatge i la programació del robot".
El nou paquet ha estat creat per professors i alumnes amb el propòsit de ser implantat com una activitat dins del currículum d'Educació Secundària Obligatòria (ESO), Formació Professional i en tallers de robòtica, però també perquè persones autodidactes puguin realitzar el seu propi robot.
"No tots els alumnes seran informàtics o robòtics en un futur proper, i per tant, l'activitat ha estat dissenyada perquè pugui integrar-se en el currículum de l'aula mitjançant l'ús d'eines pre-ingenieriles adaptades per a nens com TinkerCAD, Fritzing, Facilino i App Inventor2", ha explicat.
A més, a través de Polimedia i el canal YouTube de la Universitat Politècnica es pot consultar vídeo tutorials i pròximament es podrà seguir un curs MOOC (cursos en línia massius i oberts) amb formació gratuïta per a qualsevol en la plataforma UPVX de la UPV.
"En les assignatures de robòtica que imparteixo portem diversos anys implantant aquesta mateixa filosofia, la de 'fes el teu propi robot', i he observat que els meus alumnes sempre han estat molt motivats, a pesar que tots els anys els faig fer una inversió en electrònica que després poden reutilitzar", ha assenyalat.
"La diferència pel que fa a l'activitat de col·legis és que els meus alumnes tenen major autonomia en les decisions de disseny, selecció d'electrònica i les eines que utilitzen són també diferents", ha apuntat.
El robot que es genera a través del nou paquet, segons ha incidit l'investigador, és modificable, adaptable i personalizable i es pot fabricar tant amb l'ús d'impressores 3D, amb serveis de tall per làser o mitjançant la utilització de motlles de silicona i resines.
Leopoldo Armesto ha explicat que durant aquest curs escolar els centres Mas Camarena de Paterna i CE Marni de València ho han implantat com a experiència pilot.
El desenvolupament d'aquesta activitat en aquests col·legis "està resultant molt emocionant i excitant per als alumnes, i ha sobrepassat les expectatives dels propis professors".