El bessó digital de producte
La utilitat del bessó digital, entès un coma rèplica virtual d'objecte o sistema que permet analitzar el comportament amb intel·ligència artificial per millorar-ne la seva eficàcia, està demostrada en diferents àmbits. Però, i el bessó digital de producte? Xavier Conesa, en la seva intervenció al Fòrum Indústria 4.0, posa d'exemple el sector de l'automòbil per demostrar l'eficiència de tenir un bessó digital de producte. Per Conesa, aporta:
- Anàlisi de patrons de comportament
- Prevenció de problemes i detecció de l'origen
- Anticipació per evitar problemes
- Estalvis i problemes logístics
- Reducció de costos innecessaris
Conesa defensa que dins de les cadenes de subministrament complexes és important que tota la informació flueixi i per tant, de cara a fer bessons digitals i models predictius, com més informació i més acurada es tingui, més ''acurats'' seran els models digitals. Per això, l'enginyer assegura que si els proveïdors faciliten les dades dels productes per fer un bessó digital, es pot calcular com s'agruparien aquestes peces, amb quins conjunts es podrien muntar i predir, en el cas dels automòbils, quines carrosseries s'estarien fent perquè totes fossin ''bones''.
Així, diu Conesa, es genera un ''canvi de paradigma'' que permetria que la indústria pogués analitzar i predir a curt termini en quins moments o dies es poden donar ''els problemes de treball'' i d'on provindrien els principals defectes per poder ''actuar'' i anticipar-se. Conesa conclou que segons un estudi de KPMG, en l'era postcovid, hi ha una ''sobrecapacitat'' productiva del sector de l'automòbil entre un 20 i un 40%, a nivell mundial. I per això, aposta per una reestructuració ''profunda'' de la cadena de subministrament on els bessons digitals, poden generar importants estalvis. Per això, augura que les primeres empreses que els comencin a aplicar tindran una situació més favorable i competitiva.