La Formula Student 2020 s'adapta a la COVID-19

La competició internacional d'enginyeria d’automoció per excel·lència, la Formula Student, en la què cada any participen més de mil equips d’universitats d’arreu del món, no ha quedat aïllada d’una temporada plena de reptes i dificultats arran de la pandèmia amb la cancel·lació de totes les competicions. Des de Fulls d'Enginyeria hem volgut parlar amb els directors dels dos equips catalans que, amb vehicles 100% elèctrics han copsat les primeres posicions tant a nivell nacional com internacional en els últims anys.

D'una banda, l'ETSEIB Motorsport és l'equip de l'Escola d'Enginyeria Industrial de Barcelona. Es va formar l'any 2007 amb vehicle de combustió, i des de llavors han presentat un cotxe nou cada any. Seguint les tendències del món de l'automoció i la filosofia d’innovació, el 2011 van introduir el primer vehicle elèctric, millorat any rere any aconseguint amb el CAT10e quedar entre els deu primers del món, a més d'aconseguir el títol de millor equip espanyol. L'últim vehicle dissenyat, el CAT12e, introdueix la revolució del concepte de tracció a les quatre rodes amb un  motor a cada roda.  En paral·lel el 2018 va néixer l’equip Driverless UPC, un equip format per estudiants de grau i màster de l’ETSEIB i ETSETB, ajuntant per primer cop dues escoles diferents de la UPC per dissenyar, construir i competir el primer monoplaça autònom a Espanya.

De l'altra, l'UPC ecoRacing és l‘equip dels estudiants del Campus de Terrassa de la UPC, que des del 2008 es dedica al desenvolupament de monoplaces per a la Formula Student. El 2018, van competir amb el primer cotxe amb quatre motors de l’estat espanyol, incorporant-ne un a cada roda, i a nivell competitiu, gràcies a aquest desenvolupament i la seva posterior evolució, la temporada de 2019 van guanyar cinc trofeus a les quatre competicions que van disputar: Holanda, Hongria, Alemanya i Espanya.

Quins han estat els objectius i reptes inicials de la temporada 2020?

Sol Vernet (SV), director de l'UPC ecoRacing: Assolir el Top5 a la Formula Student Netherlands i a la Formula Student Spain, dues de les competicions més exigents del panorama europeu. En paral·lel, desenvolupar tots els sistemes de computació i actuació per a poder competir al 2021 amb el primer vehicle autònom.

Javier Martín (JM) director de l'ETSEIB Motorsport: Els objectius per aquesta temporada 2020 han estat dissenyar i fabricar les versions més optimitzades dels nostres monoplaces l’elèctric i el Driverless.  Per fer això possible, hem aconseguit un sistema 4WD fiable i se li ha donat més fermesa al sistema electrònic.

Com ha afrontat l'equip l'aturada de la fabricació del vehicle i cancel·lació de les competicions pel Covid19?

SV: Amb la cancel·lació de les competicions presencials, vam prendre la iniciativa i ens vam inscriure a les dues competicions online que se celebren aquesta temporada: la Formula Student Switzerland i la Formula Student Online. A la primera es realitzarà la prova de Disseny Enginyeria, on justificarem telemàticament davant un equip de jutges professionals d’automoció, totes les decisions que hem pres en el disseny del nou monoplaça. A la segona competició, no només presentarem el disseny del vehicle sinó que també presentarem el pla d’empresa com una nova prova que consisteix a la implementació d’un sistema alternatiu d’emmagatzematge d’energia, aconseguint així aportar una visió de futur sobre els sistemes actuals d’emmagatzematge.Pel Covid19 l’equip ha aturat el procés de fabricació fins després de les competicions online, així doncs a finals d’estiu l’ecoRX 2020 ja estarà fabricat i podrem portar a pista totes les innovacions que hem dissenyat aquesta temporada, per tal de seguir aprenent amb una de les parts més interessants del projecte, que és fer dur a la realitat tots els dissenys que hem fet i poder validar-los en pista.

JM: Una visió més centrada cap a les pròximes temporades “A causa dels retards d'alguns mecanitzats i d’haver posposat l’etapa de fabricació, s’ha redefinit l'estratègia per poder seguir amb el desenvolupament dels monoplaces de la forma més eficient possible. Es calcula que es pot tenir a punt tant el vehicle elèctric com el driverless completament competitius per a finals d’octubre. Tot i això, un cop la situació ho permeti, durant aquest estiu s’implementarà tota l'electrònica nova juntament amb el tren de potència en el vehicle anterior, el CAT12e, amb l'objectiu de poder validar-la.A més, s’ha posposat a la temporada 2022 la normativa enfocada en la participació única d’un únic monoplaça elèctric i Driverless, el qual en el cas de l’equip de Barcelona serà el seu catorzè monoplaça.

Quins reptes han sorgit i quin replantejament s’ha fet de la temporada?

JM: La temporada s’ha replantejat com una gran inversió en investigació i desenvolupament. Considerem que és una oportunitat per optimitzar encara més el CAT13e i CAT13d i portar-los a límits mai vistos. Volem anar amb mentalitat guanyadora a les competicions del 2021, de les quals destaquem a les quatre grans que sempre hi participem: Austria, Germany, Czech i Spain. Els reptes d’aquestes properes temporades es basen en la recopilació de tota la informació rebuda per part de l'organització de Formula Student. Cal destacar la congelació de la normativa, vàlida per poder córrer l'estiu de 2021 amb els cotxes dissenyats en aquest any.

SV: La planificació del projecte s’ha vist modificada amb una ampliació de la durada de les etapes de disseny i test del nou monoplaça, per tal d’arribar encara més lluny el 2021. Com a repte, hem obert la possibilitat d’apostar per dissenys encara més innovadors gràcies a aquest major temps de disseny.

Com afecta a la reestructuració natural de la plantilla de l'equip?

SV: L’estructura actual d’UPC ecoRacing ens permet mantenir la mateixa plantilla en aquestes dues temporades que s’han unit, a excepció d’un company que enguany acaba la seva etapa a la universitat. Així doncs, els mateixos membres que formaven l’equip el setembre de 2019, som els mateixos que anirem a competir arreu del món amb el primer vehicle autònom de l’equip.

JM: Com cada any, al inici de temporada es renova part de la plantilla de l’equip per tal de poder donar la oportunitat a més estudiants poder participar en un projecte d’aquesta magnitud, i també per tal de poder traspassar els coneixements i habilitats úniques de l’equip. Això, sí, per tal de garantir la salut dels integrants dels dos equips, es prendran les mesures de seguretat necessàries i s’elaboraran protocols d’emergència en el cas que torni a haber un rebrot o la competició decideix finalitzar les activitats a taller per tal de minimitzar els riscos.

Quina és la visió de l'equip vers la pròxima temporada 2021?

JM: Considerem que la temporada 2021 es presenta molt emocionant per l’ETSEIB, ja que podrem veure acabats els dos monoplaces en el qual hi hem dedicat tant d’esforç i temps. Aquests vehicles seran les versions més optimitzades de tots els monoplaces anteriors. A més a més, creiem que serà un any molt important per l’equip perquè començarà el nostre projecte més ambiciós que hem tingut mai: Un projecte que presentarem a principi de temporada i suposarà grans canvis en tots els aspectes.

SV: La visió de l’equip per al 2021 és competir internacionalment amb el primer vehicle autònom de l’equip i també amb el mateix cotxe en mode manual, incorporant nous membres a principi de curs perquè cada any més estudiants puguin obtenir l’experiència que es guanya a UPC ecoRacing.

Que ha tret l'equip en positiu d'aquest any tan inesperat i difícil, que farà que siguin un equip més potent el següent any?

SV: El més important que hem extret d’aquest any, és que encara que el món s’aturi i haguem de canviar completament la manera que tenim de treballar a l’equip, el fet de tenir clars els objectius i l’estructura fa que puguem seguir avançant encara que sigui des de casa. Davant d’aquesta situació, que tots els membres haguem vist que som un equip imparable, ens uneix encara més i per tant segur que arribarem molt més lluny.

JM: Ha resultat ser un any ple d’obstacles per poder continuar endavant amb el projecte, però creiem que ha estat una oportunitat per poder dedicar-li més temps i atenció a tots els detalls dels dos cotxes. El fet d’allargar una temporada, ens permet garantir que presentarem una versió completa, fiable i optimitzada dels dos monoplaces. Tot això farà que puguem anar a les competicions del 2021 més preparats que mai.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.