El pantògraf és el sistema triat per carregar els dos autobusos articulats elèctrics estrenats a Barcelona
Barcelona compta amb dos nous autobusos articulats elèctrics que circularan per la capital catalana en el marc del projecte ZeEUS (Zero Emission Urban bus System, o sistema d’autobusos urbans d’emissions zero), finançat per la Unió Europea i coordinat per l’Associació Internacional de Transport Públic (UITP).
La novetat tecnològica d’aquesta segona tanda de proves és el sistema de càrrega dels dos autobusos experimentals, que es fa a través d’un pantògraf retràctil situat a la part superior de la carrosseria.
El projecte consisteix en una bateria de proves intensives amb autobusos elèctrics o híbrids endollables d’última generació que tenen lloc en deu ciutats diferents, per donar un impuls decisiu a la recerca i la innovació en tecnologies netes aplicables al transport urbà. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) lidera les proves a Barcelona en associació amb els fabricants Irizar i Solaris i l’empresa energètica Endesa, i amb la col·laboració d’Enide, la Universitat Politècnica de Catalunya, Idiada i GMV.
[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"938","attributes":{"alt":"","class":"media-image","typeof":"foaf:Image"}}]]
Càrrega per pantògraf
La novetat tecnològica d’aquesta segona tanda de proves és el sistema de càrrega dels dos autobusos experimentals, que es fa a través d’un pantògraf retràctil situat a la part superior de la carrosseria.
El sistema de càrrega per pantògraf consta de dos elements. D’una banda, el carregador, que és un pilar d’uns cinc metres d’altura amb una aparença semblant a un fanal que està ubicat a prop de l’última parada del recorregut de l’autobús i on el vehicle sol fer la regulació abans de reprendre la ruta. En aquest cas, Endesa ha construït la infraestructura de càrrega al carrer Cisell, a pocs metres d’una de les terminals de la línia H16.
D’altra banda, hi ha el que és pròpiament el pantògraf, un braç mecànic retràctil instal·lat al sostre de l’autobús que es desplega fins a unir-se a la campana del pilar, al qual s’acobla per iniciar la càrrega de la bateria mentre el vehicle està estacionat.
Aquest sistema, també anomenat d’oportunitat, permet omplir fins al 80% de la bateria del vehicle —que sempre es manté per sobre del 40%— en un temps d’entre 5 i 8 minuts, gràcies als 400 kW de potència del carregador. El carregador, a més, està connectat al Centre de Control d’Endesa, des d’on es comparteixen les dades amb el Centre de Regulació d’Autobusos. Aquesta informació permet saber, en temps real, quina activitat està desenvolupant el dispositiu i l’estat del vehicle que s’hi ha connectat, una informació molt útil per l’operació de la flota de TMB.
L’autobús té sensors en dos punts diferents. A la part davantera, hi ha el sensor d’aproximació, que avisa que l’autobús s’està apropant al pilar carregador i prepara el sistema per a la seva posada en marxa. A la part posterior hi ha el sensor de posició, que confirma al braç pantògraf que ja es pot desplegar per acoblar-se a la campana i procedir, així, a la càrrega.
Aquest sistema de càrrega és suficient perquè l’autobús pugui fer de nou el seu recorregut, durant el qual circula sempre amb la bateria entre el 40% i el 80%. A més d’aquest punt de càrrega, que és el d’oportunitat, Endesa té instal·lats a les cotxeres de TMB dos punts de càrrega nocturna, que aprofiten el descans dels vehicles a la nit per carregar les seves bateries al 100% en un temps aproximat de dues o tres hores.
En aquest video podeu veure com funciona el sistema:
Funcionament amb passatgers al novembre
Tant els autobusos com el sistema de càrrega ràpida entraran ara en un període d’ajustos abans que, d’aquí dos mesos aproximadament, els articulats elèctrics comencin a prestar servei amb passatgers com a reforços de la línia H16 (Pg. Zona Franca – Fòrum) de la nova xarxa de bus. Posteriorment, TMB construirà una segona estació de càrrega ràpida a la zona del Fòrum que completarà el subministrament d’energia dels dos autobusos en ruta i permetrà que s’integrin amb normalitat en el carrusel de la línia.
FOTO: Bus Irizar i2e, que TMB està provant en el marc del projecte europeu ZeEUS / Foto: Pep Herrero