El Pla de Rodalies: balanç i propòsit
El dia 11 de desembre del 2020 es va presentar el Pla de Rodalies de Catalunya 2020-2030. Es tracta d’un document que persegueix un objectiu clar: assolir, l’any 2030, una demanda diària de 600.000 usuaris de Rodalies, partint dels 419.000 de l’any 2018. Per fer-ho s’ha d’actuar sobre l’oferta, de manera que en quantitat i en qualitat sigui capaç de captar aquella alta xifra de nous viatgers, la qual cosa vol dir que, al tombant de la dècada, cal disposar d’un sistema capaç de transportar prop d’un 50% de nous usuaris i, sobretot, capaç d’atreure’ls cap a aquest mode sostenible oferint més fiabilitat i bon servei.
El Pla és ben ambiciós: preveu 6.435 M€ d’inversió, dels quals uns 5.000 s’han d’adjudicar abans del 31 de desembre del 2025. A la vegada, es tracta d’un pla factible, com ja es pot comprovar avui, als quatre anys de la seva aprovació, amb una contractació realitzada superior als 3.700 M€, dels quals 1.750 M€ ja han estat executats. Els que portem temps treballant en la gestació de polítiques públiques constatem que, gairebé mai, cap pla ha assolit un nivell tant alt de compliment. Les xifres absolutes resulten explícites, però una ràpida visió de les actuacions en curs ho acaba de certificar.
La interface entre els usuaris i el sistema ferroviari són les estacions. El Pla contempla l’eliminació de les barreres a l’accessibilitat a totes les estacions i la millora de les instal·lacions i aparells destinats a l’atenció i a la informació a l’usuari. De les dues-centes estacions que presten servei a Rodalies de Catalunya, el Pla actua en 77. En 19 estacions ja s’han culminat les obres, incloent-ne 4 de noves (Cambrils, L’Hospitalet de l’Infant, Sant Andreu i Santa Perpètua-Riera de Caldes). Avui hi ha obres a 21 més, entre les quals la nova estació intermodal de la Sagrera (on ja s’han esmerçat més de 400 M€) i les noves de Bellisens a Reus i de Salou-Port Aventura. De les 37 estacions restants, 19 es troben en fase de contractació, com ara la primera fase de la remodelació de Sants, amb un pressupost de 160 M€.
Pel que fa a les actuacions del Programa de reposició d’actius, valorades en més de 600 M€ i que tenen com a objectiu posar al dia les infraestructures i sistemes, ja s’han executat en 2/3 parts. Són claus per a la millora de la fiabilitat i de cara a la resiliència. Un bon exemple en són les esculleres de protecció de la línia del Maresme o les vint-i-cinc actuacions de protecció de trinxeres a tota la geografia ferroviària del país.
"Sense bons projectes, funcionalment solvents, ambientalment integrats i consensuats amb el territori, el Pla no seria possible."
Cal esmentar especialment les actuacions de digitalització, destacant la implantació del sistema ERTMS a totes les línies que conflueixen a BCN i suporten més circulacions. La inversió en execució, en aquest sistema i en el de telecomunicacions, supera els 500 M€.
Hem relatat que un dels objectius del Pla és incrementar substancialment el nombre d’usuaris. Per això hi ha planificades importants actuacions com ara les de duplicació, triplicació o quadruplicació de via per augmentar la capacitat de la xarxa ferroviària. Cal esmentar les que s’estan executant entre Parets i la Garriga, primera fase del projecte de duplicació de la línia entre Montcada-bifurcació i Vic. També el nou accés ferroviari a les dues terminals de l’aeroport del Prat. I dues grans actuacions d’integració urbana, la de Sant Feliu de Llobregat i la de Montcada i Reixac. La primera, clau pel projecte intermodal de prolongació del Trambaix, i la segona, per implantar una tercera via fins a La Llagosta i per facilitar la connexió entre la línia de Sabadell i la de Granollers.
L’augment de l’oferta s’aconseguirà, també, amb l’adquisició de nous trens. En una doble vessant, perquè se n’incorporen més de cent a la flota, la qual cosa farà que a les línies R1, R2 i R4 tots els combois vagin en composició doble i perquè són de major capacitat en disposar de cotxes de dos pisos. Cal destacar, també, la renovació de la flota regional amb nous trens de 100 metres que substituiran les velles unitats de les series 448 i 470 i de trens d’ample variable pels serveis al Corredor Mediterrani. Els serveis del sud de Catalunya en resultaran especialment afavorits.
Un darrer programa del Pla de Rodalies és el d’Avaluació i Planificació d’Actuacions. Sense bons projectes, funcionalment solvents, ambientalment integrats i consensuats amb el territori, el Pla no seria possible. Per això, en aquests moments hi ha una gran activitat de redacció de projectes que tenen un propòsit fonamental: disposar dels documents tècnics que avalin el programa d’actuació 2026-30, a concertar durant l’any 2025 i que ha de garantir la continuïtat de l’esforç inversor del Pla.