El que ens ha deixat l’eMobility Expo de València

Electrificació, combustibles sintètics, mobilitat urbana, logística. La mobilitat sostenible és molt més que vehicles elèctrics i així ho ha demostrat aquest febrer l'eMobility Expo World Congress 2024 de València. El certamen ha arribat a la segona edició amb xifres més que positives: 387 experts d'arreu del món, 219 companyies expositores, 6.873 assistents internacionals i 16 MEUR d'impacte a la ciutat.

A més d'oferir una plataforma per fer negocis, atorgar premis a empreses i projectes rellevants del sector i fer xarxa en general, el certamen ha servit per obrir debats en punts calents del sector de l'automoció i la seva indústria en un moment de canvi. A vàries de les moltes taules rodones del congrés, s'apuntava que Europa no s'ho pot jugar tot al cotxe elèctric ni tecnològicament ni econòmica, on la Xina és número u. A una de les ponències, Benjamin Krieger, secretari general de CLEPA, l'associació de proveïdors europeus, va remarcar que si el Vell Continent deixa de fabricar cotxes de motor de combustió, Europa pot perdre 500.000 llocs de treball dels 1,7 milions que hi ha actualment.

El cert és, doncs, que malgrat el nom eMobility, mobilitat elèctrica, el certamen és molt més ampli del que aparentment pot semblar. L'electrificació ha estat present, sí, però també hi ha hagut espai pels combustibles sintètics i l'hidrogen - vector en el qual Espanya pot ser líder gràcies al potencial d'energies renovables. També la gestió de flotes i l'evolució que faran els comercials actuals de vehicles, que deixaran de vendre només vehicles per vendre solucions de mobilitat integrals que incloguin el cotxe, el carregador, contracte de subministrament... En aquest sentit, l'eMobility Expo de València també ha servit per constatar la gran quantitat d'empreses que en aquest moment es dediquen al disseny i la fabricació de carregadors elèctrics i els seus avenços tecnològics, com ara la funció bidireccional o carregadors de gran potència.

La gestió de flotes, l'automatització en la càrrega de contenidors - per potenciar el transport en tren en detriment de la carretera-, la mobilitat urbana - i totes les solucions que es poden aplicar més enllà de l'ús dels cotxes o la sostenibilitat-, també han estat presents al congrés. Des dels serveis logístics automatitzats fins a les solucions digitals per als transports públics com l'autobús en demanda. Entre altres ponències, cal destacar la de John Moavenzadeh, director executiu de la Iniciativa de mobilitat del MIT, explicava que la mobilitat és, al cap i a la fi, un mitjà (i no una finalitat) per donar accés a les persones a solucions per cobrir necessitats vitals de les persones, ja sigui l'alimentació, l'educació, el contacte social. Més enllà d'això va remarcar el desenvolupament preocupant dels accidents amb vianants i ciclistes als Estats Units i la relació que hi té el creixement de pes i grandària dels vehicles.

Al congrés doncs no només es va parlar de mobilitat amb cotxe. La micromobilitat urbana, el transport comercial per terra mar i aire i com trobar un equilibri ecològic de tot el sector van copsar converses dins i fora de la Fira de València. En aquesta línia, la de la sostenibilitat, s'ha posat sobre la taula l'enorme repte que té el sector en poder fer compatible i rendible el potencial de l'estat espanyol en energies renovable, amb les inversions que s'han de tirar endavant la transformació al vehicle elèctric i, d'altra banda, poder construir plantes de generació i emmagatzematge de combustibles sintètics i d'hidrogen.

Tot plegat, tres dies de congrés per a professionals on també s'hi ha deixat veure responsables polítics regionals, estatals i europeus dels àmbits tecnològics i industrials, cosa que demostra que l'electrificació o la transició energètica en el camp de la mobilitat té moltes facetes i solucions i, per tant, les enginyeres i enginyers hi tenim molt a dir. 

El resum de l'eMobility Expo World Congress 2024 el podeu escoltar al darrer capítol del pòdcast La nova mobilitat.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
podcast