El salari emocional, l’eina de les empreses més innovadores per atraure i fidelitzar talent

Segons un estudi recent de Randstad Research, el 55% de les empreses de l’estat té dificultats per trobar candidats idonis per incorporar als seus equips, una escassetat de talent que es manifesta, sobretot, en aquells llocs de treball que requereixen professionals altament qualificats: enginyers, especialistes en tecnologies de la informació (IT) i metges. 

El fet que el talent vagi molt buscat només explica, en part, que cada dia hi hagi més empreses que recorren a això que anomenem salari emocional per atraure i fidelitzar talent. La progressiva incorporació al mercat laboral dels millennials (nois i noies nascuts entre 1980 i 1995), amb uns valors radicalment diferents dels de les generacions precedents, és una altra raó de pes. 

Els millenials, impulsors del salari emocional

Generalitzant, podríem dir que als millennials els agrada treballar en entorns creatius i agradables on hi hagi, per exemple, espais d’oci o per relaxar-se. Valoren que les empreses tinguin valors i que estiguin compromeses amb el medi ambient o causes solidàries. Els agrada que els caps escoltin i valorin les seves idees i que els permetin portar-les a terme. I, per descomptat, consideren imprescindible poder compatibilitzar la carrera professional amb el seu projecte vital. No volen viure per treballar. 

El salari emocional, font de motivació 

El salari emocional és el conjunt de retribucions no monetàries que el treballador rep de l’empresa. Podríem dir que són totes aquelles mesures de gratificació (capacitació, reconeixement, salut i benestar, i conciliació) que acompanyen el salari econòmic i que van encaminades a fer més atractiva una empresa per al treballador (present i futur). 

Quan se senten ben pagats, la majoria de treballadors no volen guanyar més diners, sinó treballar i viure millor. Hi ha empreses que ja ho han entès i han posat en pràctica formes imaginatives de salari emocional, com per exemple les tecnològiques de Silicon Valley, que els permeten captar i fidelitzar talent, al marge de tenir els equips molt més motivats i compromesos amb els objectius empresarials.

Hi ha exemples diversos. Des d’implementar el teletreball a permetre emportar-se la mascota a l’oficina, passant per disposar d’un servei de guarderia o d’encàrrecs, d’una sala per fer la migdiada, oferir cursos de mindfulness o premiar els treballadors que vagin a la feina en bicicleta.

Alguns experts afirmen amb rotunditat que aquelles empreses que es resisteixin a implementar el salari emocional estan condemnades a l’obsolescència perquè cada dia els costarà més atreure talent, fidelitzar-lo i, per descomptat, tenir-lo motivat.

33% més productius i més innovadors

Crec que no desvelo cap gran secret si dic que la tristesa, el descoratjament o la ràbia no ens predisposen a treballar ni ens permeten treure el millor de nosaltres mateixos. Per tant, aquestes emocions tampoc ens permetran ser creatius ni resolutius, ben al contrari. Ens condemnen a l’apatia, l’abandonament, l’error... Per contra, la felicitat ens fa sentir plens d’energia, ens ve de gust treballar, superar-nos cada dia i assumir nous reptes.

S’han fet nombrosos estudis que ho avalen amb dades: els empleats feliços són un 300% més innovadors (Hardware Business Review) i un 33% més productius (Greenberg & Arawaka). A més, la satisfacció laboral també té un impacte directe en l’absentisme del 51% (Gallup). Es tracta d’un win-win que afavoreix l’estabilitat laboral i, per tant, també manté protegeix les empreses dels treballadors pirata, aquells que solament valoren el seu lloc de treball en funció del sou i sempre estan disposats a canviar si es presenta una oferta econòmica millor.

Oferir bones condicions de treball no hauria de ser exclusiu de grans multinacionals de les TIC. És cert que hi ha sectors com el tecnològic o el de la banca que són capdavanters, però totes les empreses, sigui quina sigui la grandària i l‘activitat, poden i haurien de considerar seriosament la implantació del salari emocional per atraure i fidelitzar talent. ?

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.