El sector infantil i de joguines creix un 30% i supera els 4.424 milions d’euros

El sector dels productes infantils a Catalunya ha experimentat un creixement notable durant els darrers vuit anys, arribant a una facturació total de 4.424 milions d’euros el 2023, un increment del 30% respecte al 2016. Aquesta és una de les principals conclusions de l’estudi "El sector dels productes infantils a Catalunya", elaborat per l’agència ACCIÓ, del Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat, en col·laboració amb el Kid’s Cluster.

baner

 

Segons el document, Catalunya compta actualment amb 488 empreses dedicades al disseny, producció i comercialització de productes i serveis per al públic infantil i familiar, un 20% més que fa vuit anys. Aquestes empreses són majoritàriament petites i mitjanes, el 91%, i donen feina a 21.638 persones, una xifra que consolida aquest àmbit com un pilar rellevant de l’economia catalana.

El sector és divers i agrupa empreses que operen en àmbits com l’oci, l’entreteniment, la cultura, l’educació, la salut o l’alimentació. El segment d’oci, entreteniment i cultura concentra el 50% de les empreses del sector i genera el 28% de la facturació total. Dins d’aquest àmbit el segment de les joguines és especialment significatiu amb 70 empreses que facturen conjuntament 453 milions d’euros i ocupen més de 1100 treballadors. Les empreses dedicades a l’educació representen el 22% del total mentre que les del sector de l’estil de vida, moda i hàbitat suposen el 10%. El sector de la salut higiene i cosmètica agrupa el 6% de les companyies mentre que les empreses d’alimentació tot i representar només el 4% del total generen un 36% de la facturació conjunta.

L’informe identifica diverses tendències que han transformat el sector en els darrers anys. Una de les més destacades és la reducció del pes demogràfic de la població infantil, tant a escala global com europea. Els infants menors de 15 anys representen menys del 25% de la població mundial i només el 16% a Europa, fet que ha impulsat moltes empreses a ampliar el seu públic objectiu.

Actualment, un 25% de les vendes de joguines es realitzen a persones majors de 18 anys, ja sigui adults interessats en productes d’oci o pares i mares que compren articles per a ús familiar o per formar-se en la criança. Així mateix, l’estudi apunta que el 23% dels progenitors adquireixen llibres sobre educació, i un 31% utilitzen aplicacions mòbils per fer seguiment del desenvolupament dels seus fills.

La digitalització, clau per al futur

Un altre factor fonamental és l’evolució cap a la venda en línia i la digitalització del sector. Moltes de les noves empreses han nascut directament com a negocis digitals, amb una presència exclusiva en canals d’e-commerce i sense botigues físiques. Alhora, les empreses tradicionals han hagut d’adaptar-se ràpidament als nous canals de venda per mantenir-se competitives. La digitalització permetria arribar a nous segments de mercat, tant pel que fa al públic objectiu com a l’àmbit geogràfic.

L’estudi ha subratllat diverses oportunitats de creixement per al sector dels productes infantils a Catalunya. En primer lloc, ha destacat la necessitat de captar talent jove per innovar en productes i serveis que s’anticipin a les noves tendències del mercat. Així mateix, s'ha posat èmfasi en la creació de negocis més sostenibles i en l’oferta d’experiències úniques que es puguin gaudir en família. Les dades i tendències recollides en aquest estudi mostren que el sector a Catalunya no només ha sabut resistir davant els canvis demogràfics, sinó que ha estat capaç d’adaptar-se i explorar nous nínxols de mercat. 

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.