El vehicle elèctric a Catalunya, estat de la qüestió

Aquesta estratègia pretén incentivar la instal·lació de 21.000 nous punts de recàrrega vinculats, 360 noves estacions de recàrrega semiràpida en xarxes urbanes i centres d’oci i 81 punts de recàrrega ràpida d’accés públic i directe des de la xarxa viària. Cal recordar que els punts de recàrrega vinculats (actualment Catalunya en disposa de 4.000) són aquells que es troben on el vehicle s’estaciona llargs períodes de temps i fan possible la recàrrega nocturna.

Un altre escull que pretén superar el PIRVEC és la convivència actual de diferents metodologies per accedir als punts de recàrrega públics i utilitzar-los. Per aquest motiu, el pla vol posar en funcionament un sistema telemàtic, vinculat als telèfons intel·ligents, d’identificació i de pagament interoperable per als usuaris de les estacions de recàrrega ràpida i semiràpida. La solució plantejada, a més, vol facilitar la connexió de l’usuari a qualsevol estació de recàrrega tant de la xarxa catalana com de l’europea. De la mateixa manera, es facilitaria que els usuaris europeus poguessin utilitzar la xarxa catalana.

A més, el PIRVEC preveu la creació de la Taula per al Desplegament d’Infraestructura de Recàrrega per als Vehicles Elèctrics (TIRVEC), l’òrgan coordinat per l’ICAEN que s’encarregarà del compliment del pla i que reunirà setanta agents públics i privats relacionats amb la mobilitat elèctrica.

  

L’oferta del mercat actual

En l’actualitat, el mercat espanyol compta amb diversos models de vehicles 100% elèctrics fabricats íntegrament a la Península, segons les dades d’AEDIVE (Asociación Empresarial para el Desarrollo e Impulso del Vehículo Eléctrico). Són el Citröen Berlingo Electric (PSA), Comarth Cross Rider (Comarth), e-NV200 (Nissan Ibérica), Little 4 (Little Cars), Peugeot Partner Electric (PSA), Twizy (Renault) i Vito E-Cell (Mercedes). 

En canvi, l’oferta dels vehicles distribuïts a l’Estat espanyol és més gran: BMW i3 (BMW España), BYD e6 (BYD - Grupo Bergé Automoción), e-Golf (Volkswagen España), e-Up (Volkswagen España), LEAF (Nissan), Smart Fortwo Electric Drive (Mercedes), Soul EV (Kia), Tesla S (Tesla Motors), ZOE Z.E. (Renault), iOn (Peugeot), C-Zero (Citröen) i iMiEV (Mitsubishi).

Aquests vehicles elèctrics poden circular per les carreteres i les ciutats catalanes, on trobaran avui dia una xarxa (vegeu el mapa adjunt) de recàrrega ràpida i semiràpida amb més de 600 punts públics, 42 dels quals són punts de recàrrega ràpida i 17 són punts de recàrrega de gas natural.

Pel que fa a la recàrrega domèstica, la Generalitat ha modificat el Codi civil català per facilitar la instal·lació de punts de recàrrega elèctrica en blocs d’edificis, a petició de l’interessat, sense requerir cap tipus de majoria de la resta de veïns. Però, quines alternatives ofereix la tecnologia avui per recarregar un vehicle elèctric?

Infraestructura del vehicle elèctric

La tecnologia permet a hores d’ara tres possibilitats diferents per recarregar un vehicle elèctric:

1. Recàrrega conductiva. Es connecta el vehicle a una presa de corrent elèctric mitjançant un cable, ja sigui en un endoll domèstic o en un punt de càrrega. És la més habitual i desenvolupada.

2. Recàrrega per reemplaçament de bateries (swapping). Consisteix en la substitució de la bateria del vehicle elèctric per una altra bateria carregada al 100%. Avui dia aquesta opció és més factible en el sector de les dues rodes (bicicletes i escúters), on ja hi ha vehicles amb bateria extraïble. Un d’ells és la motocicleta Scutum, un projecte d’enginyeria catalana que inclou electrònica intel·ligent gràcies a la seva centraleta pròpia, al control remot de l’estat de les bateries i al sistema controlador d’errors.

3. Recàrrega inductiva. Altrament coneguda com a recàrrega sense fil per inducció magnètica o per microones, entre els seus avantatges, hi trobem la possibilitat de recàrrega quan el vehicle està aturat, per exemple, en un semàfor, o simplement passant per sobre de sistemes encastats a l’asfalt. El benefici d’aquesta tecnologia és que es redueix la mida de les bateries i el pes dels vehicles elèctrics.

Com veiem, només en la modalitat de recàrrega conductiva és necessària una targeta física per completar l’operació.

Avantges econòmics pels vehicles elèctrics

• L’impost de matriculació és gratuït. En comparació, un vehicle convencional paga entre 1.500 € i 2.000 €
• L’impost de circulació (IVTM) és reduït fins al 75%, en funció de cada ajuntament. En comparació, un vehicle convencional paga de forma anual entre 80 € i 170 €
• Aparcament en zona blava amb imports i tarifes gratuïts o avantatjosos, amb la targeta LIVE Barcelona o amb sistemes similars gestionats de forma municipal
• Descomptes del 30% acumulables a altres descomptes a autopistes i altres vies, com el servei ecoviaT
• Actualment, estan en vigor el Pla PIVE 8 i el Pla MOVEA per a la compra de turismes eficients i l’adquisició de vehicles comercials i bicicletes elèctriques

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.