Els tacògrafs d’última generació com a gènesis del control total del trànsit via satèl·lit
Els tacògrafs d’última generació concebuts per al control total via satèl·lit de velocitats, càrregues i hores de conducció dels vehicles de transport per carretera a Europa són una aplicació imprescindible per aconseguir la Visió Zero Morts l’any 2050, o abans si és possible, malgrat que les pressions del sector del transport i de les grans empreses importadores i exportadores no ho posaran gens fàcil.
El sistema de navegació europeu Galileu pretén garantir la independència del vell continent en la navegació per satèl·lit en competència amb els sistemes de posicionament d’Estats Units GPS i en companyia dels sistemes rus i xinès, amb les seves respectives peculiaritats. Cal recordar que el GPS és d’origen militar i, si ho veiessin necessari, el govern dels Estats Units podria interrompre o limitar el seu ús. Nombrosos problemes han retardat a Europa, la posada en funcionament del Projecte Galileu amb una xarxa inicial de divuit satèl·lits, en proves des de 2014 i operatius des del 2018, amb els 24 actuals.
El Programa Galileu ha costat uns 10.000 MEUR des de 2010, als que se li han de sumar 1.000 MEUR anuals més per millorar-ne les prestacions. En el 31a Trobada d’Economia Digital i Telecomunicació de la UIMP de Santander, organitzada per Ametic i Banco Santander, es va defensar que l’alternativa europea ‘no té por’ a competir amb el GPS perquè té unes prestacions a nivell de precisió deu vegades superiors al sistema americà. A més, es va fer referència que un 99% dels xips de navegació per satèl·lit dels smartphones estan equipats amb tecnologia Galileu.
El control del trànsit general via satèl·lit està pendent del resultat de la posada en marxa dels tacògrafs d’última generació que s’uneix al procés irreversible de tecnificació i control exhaustiu de vehicles pesats que regula el Reglament d’Execució (UE) 2016/799 de la Comissió Europea pel qual s’executa el Reglament (UE) 165/2014 del Parlament Europeu i del Consell que estableix els requisits per a la construcció, assaig, instal·lació, funcionament i reparació dels tacògrafs i dels seus components, publicat al Diari Oficial de la Unió Europea el 26 de maig de 2016.
El tacògraf que la Directiva denomina textualment d’intel·ligent inclou una connexió amb el dispositiu GNSS (sistema mundial de radionavegació per satèl·lit), un dispositiu de comunicació a efectes de teledirecció precoç i una interfície amb els sistemes de transport intel·ligents. El dispositiu de teledetecció precoç ha de transmetre a un agent de control en carretera les dades del tacògraf digital i la informació relativa als pesos globals i pesos per eix de tot el conjunt de vehicles. La banda de freqüències de la teledetecció per al subministrament d’informació fiable i segura sobre localització és universal i compatible amb tot tipus d’ones a l’espai europeu tret de les ones del telepeatge en autopistes o túnels, que el propi programa Galileu està tractant de resoldre.
Els vehicles matriculats per primera vegada en un estat membre 36 mesos després de l’entrada en vigor de la Directiva Europea, han d’estar equipats amb un tacògraf intel·ligent que compleixi tots els requisits inclosos al reglament (consta de 200 apartats, 16 apèndix i 500 pàgines de requisits tècnics que han de ser la pauta actual dels fabricants per a proveir el mercat de vehicles de transport). La data límit per al compliment de disponibilitat de tacògraf intel·ligent per aquests vehicles de nova matriculació va ser el març de 2019. Els ja matriculats en aquesta data o anteriors amb tacògraf digital de models anteriors exigiran la disposició d’un adaptador el cost del qual, inicialment, no ha permès posar dates de disposició.
Textualment, a l’article 2, el Reglament recull que “els fabricants vetllaran perquè els tacògrafs intel·ligents siguin compatibles amb els serveis de localització prestats per Galileu i pel sistema de navegació europeu per complement geoestacionari EGNOS. A més, els fabricants podran optar també per garantir la compatibilitat amb altres sistemes de navegació per satèl·lit.
L’avanç que suposa, per la seguretat viària, la seva implantació és de tal magnitud que ha animat als prevencionistes a pensar en acostar la Visió Zero del 2050 al 2030. El sector del transport i les grans empreses importadores i exportadores han accionat el fre de mà i han aconseguit ajornar en el temps la seva posada en marxa amb l'aprovació del ‘Paquet de la mobilitat’, publicat el 20 de juliol de 2020 i començat a aplicar, en la seva part més important, el 2 de febrer de 2022. Conté una sèrie de normes que entren en vigor en diferents moments, fins l’1 de juliol de 2026.
Les primeres regulacions del Paquet de Mobilitat, referents als temps de conducció i descans, van entrar en vigor el passat 20 d’agost de 2020. Les noves normes sobre el desplaçament dels conductors van entrar en vigor el 2 de febrer de 2022. La propera fita del Paquet de Mobilitat ha estat el 21 de febrer, quan ha entrat en vigor el descans d’un període de quatre dies entre cabotatge i cabotatge, la volta dels camions als seus països d’origen cada vuit setmanes, el pagament als conductors del salari mínim del país on es realitza el cabotatge o el control de l’activitat de les empreses bústia en els països d’origen. La incorporació als tacògrafs dels GPS intel·ligents serà obligatòria a partir del 21 d’agost de 2022. Tres anys després, el 21 d’agost de 2025, s’implementaran canvis en els tacògrafs intel·ligents per a un major control dels trajectes. I per últim, el Paquet de Mobilitat estableix la incorporació obligatòria dels tacògrafs en els vehicles comercials lleugers de més de 2,5 tones de MMA.
El procés de consolidació no està sent un camí de roses. És el clàssic pols de la prevenció amb el gran capital. Però està en marxa. I quan ja estigui consolidat només queda dotar tots els vehicles de motor d’un dispositiu similar que permeti, via satèl·lit, no només la localització de turismes i motocicletes, sinó la seva velocitat, el temps de conducció i les condicions físiques del conductor que aportin els sensors instal·lats al vehicle per transmetre al registre de conductors i infractors les desviacions generadores de risc per a disposar automàticament les accions que corresponguin segons siguin contemplades en la legislació ‘ad hoc’.
Tota aquesta temàtica, es tractarà a la jornada 'Noves tecnologies i seguretat viària' que tindrà lloc a Enginyers Industrials de Catalunya aquest dijous.