“En moltes curses competim en circuits de la Formula 1"

Com sorgeix la idea de participar en aquest projecte?

Enguany serà el novè any que ETSEIB Motorsport participa a la Formula Student. Tot va començar quan un grup d’estudiants van sentir a parlar d’aquesta competició i van decidir construir un monoplaça, com a projecte de final de carrera, per a competir-hi. Aquest grup d’estudiants, que es van anomenar Esquadra BCN, va ser qui va donar pas a crear l’equip ETSEIB Motorsport, el qual va néixer ja com a projecte reconegut dins de l’ETSEIB.

Quants membres sou a l’equip i quines funcions té cadascú?

ETSEIB Motorsport està format per 34 estudiant de 3r i 4t de Grau d’Enginyeria Industrial, Màster d’Enginyeria Industrial i màster d’Automoció. L’equip està dividit en 6 seccions: Gestió, Dinàmica, Body (Xassís), Aerodinàmica, Electrònica i Powertrain (Tren de Potència). Cada secció està formada per, aproximadament, 5-6 membres.

Gestió s’ocupa de la part de màrqueting i contacte amb empreses, fet molt important donat que la major part de peces del cotxe s’aconsegueixen a partir de patrocinis. A més a més, també abasta la pàgina web, xarxes socials i tresoreria.

Dinàmica seria tota la part de mecànica aplicada al vehicle: rodes, suspensions, pedaleria, transmissió, frens...

Body s’ocupa de dissenyar i construir el monocasc de fibra de carboni que fa la funció de xassís, de l’ergonomia, volant i el morro del vehicle.

Aerodinàmica dissenya 3 peces: l’aleró davanter (front wing), el darrer (rear wing) i el fons pla (undertray). Aquestes peces tenen l’objectiu de redirigir el flux d’aire per tal de millorar el comportament del vehicle en pista.

Electrònica s’ocupa de les parts de baix voltatge del cotxe, programació de ECUs, sensors, adquisició de dades, cablejat, etc.

Finalment Powertrain engloba tota la part d’alt voltatge, les bateries (donat que és un cotxe elèctric), motor, inversor i refrigeració.

Cada secció compta amb un cap de secció que coordina les feines dels altres membres de la seva secció. A més a més, l’equip està dirigit per dos Team Leaders que coordinen el funcionament de totes les seccions per tal que tots funcionem com un gran equip. Finalment, tenim un seguit de professors que supervisen la feina feta.

Quin és el calendari anual de l’equip? És a dir, quin temps esteu preparant el cotxe, quan són les competicions, etc.

Una temporada dins l’equip comença al setembre. Des del setembre fins a desembre es treballa en la fase de disseny del nou monoplaça. Seguidament i, combinant-ho amb l’època d’exàmens es passa a la fase de fabricació, la qual finalitza aproximadament al maig. En aquestes dates és quan es verifica que tots els components del cotxe conjuntament funcionin correctament en les jornades de proves (testing). A més a més, en aquestes jornades es poden provar diferents configuracions del cotxe per tal de poder fer un bon set-up del cotxe.

Finalment, durant els mesos de juliol i agost, l’equip viatja arreu d’Europa per tal de competir en diverses competicions de Formula Student.

Com és el sistema de puntuació de la competició?

La competició  consta de dos tipus de proves: estàtiques i dinàmiques. Les proves estàtiques són el Business Plan (pla de negoci on el vehicle és el producte que l’empresa ha de vendre), Design (justificació de cada part del disseny del cotxe) i finalment el Cost Report (es comptabilitza el cost de cada una de les peces del cotxe i processos de fabricació que necessita per estimar el cost total del vehicle).

Per altra banda, les proves dinàmiques són: Acceleration (temps que es triga a recórrer 75 m), Skid Pad (circuit en forma de vuit), Autocross (volta ràpida), Efficiency (es comptabilitza l’energia consumida en la prova de la Endurance) i Endurance (prova més exigent que consisteix a recórrer 22 km amb el vehicle).

Cada prova té una puntuació màxima que pot variar lleugerament segons la competició. Segons la normativa oficial aquesta és la puntuació de cada prova:

[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"874","attributes":{"alt":"","class":"media-image","typeof":"foaf:Image"}}]]

L’equip que obté més punts en el còmput global, doncs, és el que es proclama guanyador d’aquella competició. Cal destacar que se separen les categories d’elèctric i combustió.

On competiu? Com són les curses?

Hi ha diverses competicions de Formula Student arreu del món. Tot i això, cada equip escull en quines vol participar (per temes d’agenda, logística, etc.). Aquest any, l’equip participarà a FS Italy, FS Czech Republic i FS Spain aquí al Circuit de Catalunya a Montmeló. Es competeix en circuits que, en molts casos, són els mateixos on es fan les carreres de Formula 1.

Quin és el millor resultat que heu obtingut?

L’any passat ens vam proclamar el millor equip elèctric de l’estat a la competició de FS Spain. A més a més, l’equip ha obtingut podis en diverses proves al llarg dels seus anys. Cal destacar la prova del Business Plan (creació d’un pla de negoci) en el que l’equip té tradició d’obtenir molt bons resultats.

Quines expectatives teniu per la següent competició?

Tot l’equip té sempre un esperit d’autosuperació, és per això que any rere any treballem molt dur per tal de millorar els resultats d’anys anteriors.

Els cotxes provinents d’universitats catalanes competeixen bé contra la resta?

Cal destacar que la majoria d’equips catalans són molt recents i encara estan agafant embranzida. Nosaltres tenim la sort de comptar amb tot el coneixement adquirit dels CATs anteriors, fet que també es reflexa després en els nostres resultats. Tot i això, també és important tenir en compte els recursos dels quals compta cada equip. Estem competint contra universitats alemanyes i suïsses amb pressupostos molt i molt importants i molt superiors a altres equips. Tenint en compte els nostres recursos, doncs, obtenim molt bons resultats. Per exemple, en una de les competicions més exigents, com és Formula Student Germany, l’any passat vam obtenir una posició de mitja taula.

Parlem del cotxe... quines són les seves característiques tècniques?

Chassis/Body Type

Carbon Fibre Monocoque

Accn.  0-75 Metres

4,0s

Power train type

Electric

Lateral Accn, (g)

1,5g

Power / engine

Enstroj-Emrax 228 MV

Fuel Economy

0,27KWh/Km

Target weight, kg

226 kg

Autonomy

23Km

Altres dades interessants és que el motor té una potència de 100 kW i que pot accelerar de 0 a 100 km/h en menys de 3 segons (el Record mundial d’acceleració el té un dels nostres competidors, l’equip AMZ amb 1,513 s).

Quina fiabilitat té el cotxe?

Un dels objectius d’aquest any ha sigut, precisament, fer un cotxe amb una alta fiabilitat. És per això que setmanalment intentem anar a provar amb el cotxe per tal d’anticipar-nos als possibles reptes que pugui tenir i milllorar per tal d’aconseguir la màxima fiabilitat. Així, en anar a les competicions portarem el cotxe el millor preparat possible.

Qui són els vostres patrocinadors? És difícil aconseguir-los?

Tenim un gran nombre de patrocinadors que ens ajuden tant en coneixement tècnic, com subministrant peces, fent mecanitzats o a través d’aportacions econòmiques. Sense cada una d’aquestes empreses i particulars que ens ajuden no seria possible tirar endavant aquest projecte tan innovador i exigent. No és tasca fàcil trobar patrocinadors, i més en la situació econòmica actual del país. Tot i això, seguim trobant empreses que creuen en nosaltres i en aquest projecte i que decideixen aportar tot el que poden per seguir tirant endavant aquest projecte.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.