Enginyeria aplicada al Facility Management
L’experiència de més de nou anys treballant com a Facility Manager, gestionant el funcionament d’edificis i serveis associats als mateixos, em permet confirmar els suports que l’enginyeria ha tingut en el desenvolupament de la meva ocupació.
L’experiència de més de nou anys treballant com a facility manager —gestionant el funcionament d’edificis i serveis associats— em permet confirmar els suports que l’enginyeria ha tingut en el desenvolupament de la meva ocupació.
Em vaig llicenciar amb l’especialitat d’organització industrial el 1998. Per accedir al mercat laboral, vaig decidir buscar feina en el sector immobiliari, tot i que, en aquell moment, estava patint una profunda transformació. Al cap de pocs mesos, ja havia trobat feina com a tècnic d’un departament d’arquitectura realitzant projectes i legalitzacions d’instal·lacions de clima, electricitat i mediambientals en oficines i naus industrials. Aquesta experiència, conjuntament amb els coneixements adquirits en la carrera, ha sigut imprescindible al llarg d’aquests anys. Penso que si saps dissenyar una instal·lació, estàs altament qualificat per gestionar-la.
Assignatures com la transferència de calor, calor i fred, administració d’empreses, materials, estadística, càlcul d’estructures, electricitat i fluids, entre d’altres, van ser fonamentals per poder portar a terme el disseny d’instal·lacions i l’ elaboració de projectes a l’ inici de la meva carrera professional.
Després d’aquesta etapa com a tècnic, vaig començar a treballar de facility manager. En aquell moment, aquesta figura era menys coneguda .Fins aleshores, només les empreses estrangeres contractaven aquest tipus de servei ja que, en les sucursals de la seva mateixa empresa en altres països, ja existia. Aquella etapa em va servir per aprendre sobre auditories, indicadors SLA i KPI, licitacions, convenis especials i altres punts d’avaluació del servei, obres i rendibilitats obtingudes pels clients. També em va servir per enfortir les competències de negociació, lideratge, planificació, control de gestió i flexibilitat, unes habilitats personals imprescindibles per garantir bons resultats.
Per ordre d’importància, els punts clau d’aprenentatge que m’han ajudat a desenvolupar la meva tasca diària en les empreses on he treballat han estat els següents:
-Disposar d’una molt bona base tècnica. Això t’ajuda a visualitzar les possibles millores tècniques dels edificis que estàs gestionant.
-Adquirir els coneixements legals possibles a l’hora de realitzar tramitacions amb l’administració, entitats de control, Indústria o altres organismes amb els quals necessitis gestionar tràmits.
-Utilitzar eines de mesura per poder quantificar canvis i millores físiques de l’edifici que es gestiona.
-Millorar els coneixements economicofinancers per poder explicar les possibles millores en clau econòmica i no només des del vessant tècnic.
-Mostrar inquietud per les novetats del sector a fi d’integrar-les en els projectes.
Considero que el meu creixement professional ha sigut equilibrat i això m’ha ajudat a poder afrontar amb més garanties els projectes amb què m’he vist involucrat.
En definitiva, el complex context laboral en el qual ens trobem exigeix alta qualificació i polivalència dels professionals dedicats a la gestió d’edificis. En aquest sentit, els estudis d’enginyeria et faciliten l’accés a diferents posicions de treball, gràcies a una formació tècnica sòlida, polivalent i multidisciplinària.