FGC electrifica els busos entre estacions per reduir emissions
A finals del 2021, els dotze autobusos que cobreixen les línies d'unió entre diferents estacions de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) amb els entorns urbans i industrials propers, seran elèctrics. És una mesura presa en el marc dels Objectius de Desenvolupament Sostenible, de l'Agenda Verda i afectarà a les línies que uneixen l’estació de Sant Vicenç dels Horts amb Torrelles de Llobregat, d’Olesa amb Esparreguera, de Capellades amb el poble, de Piera amb les urbanitzacions de l’entorn, de Piera amb Hostalets de Pierola, de Sant Joan amb el polígon de Can Sant Joan i de Bellaterra amb el Parc de l’Alba.
Amb aquest canvi, es pot reduir l'emissió a l'atmosfera de 800 tones de gasos amb efecte hivernacle cada any, cosa que equival a la captació de carboni que fan 183.000 arbres en un any. FGC va emetre 60.000 tones de gasos d'efecte hivernacle el 2018 i gràcies a la compra d'energia elèctrica d'origen renovable, el 2019 ho va reduir a 17.000, un 72% menys. Amb la descarbonització dels busos, ha explicat el president d'FGC ,RicardFont, es redueix un 5% les emissions relacionades amb els serveis d'FGC. A més, ha avançat Font, el 2021 el 100% de l'energia que mogui els trens d'FGC serà d'origen solar .
Pel secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, ''l'èxit'' de la descarbontizació és ''la suma de moltes accions'', encara que no siguin d'un volum molt gran. I per això, creu que aquesta representa ''un salt'' en la intermodalitat sostenible. El director de Transports i Mobilitat, David Saldoni, ha remarcat que és un exemple de ''l'orientació'' del servei de transport públic que situa les persones al centre. Per la seva banda, Font, ha afegit que així es reforça el paper de la companyia ''com a activistes'' en la lluita contra el canvi climàtic, per la reducció de la contaminació. Alhora, diu Font, reforça també l'aposta d'FGC per ser ''tractors'' de la transició energètica.
Ara s'estarà treballant per determinar quins són els vehicles elèctrics més adequats a les característiques del servei de cada línia, el sistema d'alimentació més favorable i l'impacte econòmic de la substitució del parc. Es tenen en compte dues opcions pel que fa al sistema d'alimentació elèctrica, o la càrrega nocturna en cotxeres amb càrrega lenta, o la càrrega d'oportunitat quan el bus espera a l'estació de tren, on FGC subministrarà l'energia elèctrica comprada en alta i transformada amb una disponibilitat immediata.
La previsió és tenir tancats els estudis tècnics i econòmics abans d'acabar aquest any per iniciar la contractació dels vehicles el 2021 i acabar d'electrificar la flota abans d'acabar el 2021.