La contaminació a Barcelona en l’època postCOVID
Sembla que el pitjor de la crisis COVID-19 està passant i amb ella, les restriccions a la mobilitat. Per tant, s’està tornant als valors de trànsit de períodes anteriors, analitzem quins son els valors de contaminació ambiental, diòxid de nitrogen (NO2) i partícules en suspensió (PM10) en l’àrea de Barcelona en les seves diferents estacions de mesura i el comportament respecte els límits per la normativa europea i els màxims recomanats per l’Organització Mundial de la Salut.
En els següents gràfics podem observar l’evolució de les mesures de contaminació abans, durant i després del confinament de març de 2020, on s’observa una gran reducció respecte el març del 2018 i 19, per tornar a augmentar en el 2021.
En el gràfic 1 és clara la radical baixada de NO2 després del mitjans de març, inici del confinament domiciliari imposat a la primera onada de la pandèmia. També es veu com els valors de 2021 s’apropen als dels anys sense COVID.
Les dades de contaminació per NO2 i PM10 de l’època pre-confinament (març 2020) sobrepassen constantment els límits marcats com a saludables per l’OMS. De fet, entre 2018 i 2019 ens trobem amb un total de 273 dies on l’aire de Barcelona ha superat el llindar recomanat per l’OMS pel NO2 i pel que fa les partícules PM10 van ser un total de 459 dies els que vàrem respirar un aire amb valors mitjans superior al marcat per l’OMS. Ja a l’any 2021, un cop passat el confinament domiciliari dur i apropant-nos a la normalitat del trànsit diari, s’observa com les dades tornen a alçar-se cap a els límits marcats, fent un total de 12 dies pel que fa el NO2 i 64 per PM10, els que hem passat els llindars de l’OMS només compten els primers quatre mesos de l’any. A més, hi ha estacions de mesura que són casos particulars, com ara la de l’Eixample, aquesta pateix una incidència superior en la contaminació.
Tenint en compte que durant l’any 2021 segueixen restriccions de mobilitat i els nivells son propers al límit establert, és de preveure que en quant torni la normalitat, i donat que el transport públic no ha recuperat els viatgers habituals, les dades de contaminació tornaran a nivells anteriors.
Tal com es va publicar en un article el setembre passat, les reduccions i mesures preses fins ara pot no ser suficient. Ho evidencien les dades actuals mesurades i per tant s’ha de seguir avançant en una sèrie de mesures complementàries a la ZBE molt més ambicioses.
Així segueixen arribant altres dades sobre la incidència de la contaminació sobre la salut en la nostra població metropolitana des de la Comissió de Canvi Climàtic i Economia Circular d'Enginyers Industrials de Catalunya insten Governs, Ajuntaments i altres Administracions a continuar en el treball per tal de reduir les emissions contaminants i millorar la salut i benestar de la població, apuntant a favor d’algunes polítiques de mobilitat i urbanisme.
*S’ha exclòs l’estació de mesura de l’Observatori Fabra, per evitar distorsions a la baixa donada la seva situació geogràfica allunyada del espai habitat de Barcelona.
**S’estableix la mitjana mòbil a 14 dies per tal de suavitzar les corbes i evitar efecte cap de setmana.
Indubtablement estem davant d’uns mesos molt interessants en quant a estudi de reactivació de l’activitat VS contaminació atmosfèrica.
Estarem pendents de l’arribada de creuers, però també del creixement dels vols a l’aeroport del Prat o de la tornada al treball presencial al setembre.
D'aquí esperem seguir continuant l'estudi.
Salutacions.
- Respon
Enllaç permanent