La descarbonització, al centre del debat del sector de l’automoció
El sector de l'automoció a Catalunya representa el 10% del PIB i ocupa més de 100.000 treballadors. L'aturada de l'economia arran de la crisi del covid-19 ha fet que d'aquests, un 70% estiguin en situació d'ERTO ja que les empreses han hagut d'aturar els processos de fabricació. Amb el procés de desconfinament que hauria de començar les properes setmanes, el futur del sector s'ha posat a debat. Des del Col·legi i l'Associació d'Enginyers Industrials de Catalunya consideren que s'han d'aprofitar i poder convertir en ''oportunitats'', les conseqüències de la crisi. Per això demanen, per exemple, reforçar els plans de sostenibilitat i ''no demonitzar'' la indústria per a que surti ''reforçada''.
En un comunicat fet públic aquest dimarts, els enginyers aposten per la indústria local com una fórmula ''rendible'', socialment i econòmicament, i demana un esforç a les administracions per a què donin aquest suport amb una compra pública que reforci el teixit empresarial català. Alerten que fer-ho d'una altra manera podria provocar la fuga de professionals de la indústria i perdre, així, la ''veritable competitivitat'' d'una societat ''moderna i avançada''.
La posició dels enginyers, que posa l’accent més en els aspectes tecnològics, arriba després de la polèmica per les declaracions de la tinenta d'alcaldia d'Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, demanat evitar que es reactivés el sector de l'automòbil després de la crisi del coronavirus. Tant Foment del Treball com la Fecavem han demanat la dimissió de Sanz ja que entenen que les seves paraules eren una mostra ''d'irresponsabilitat i una manca de respecte inacceptable'' i han sortit en defensa del sector, la seva aportació a la societat i el compromís de transformació de les empreses que en formen part.
Els enginyers alerten de la ''frivolitat inaudita'' que podria suposar acompanyar la crisi actual d'una sobtada ''aturada total de l'activitat''. En declaracions als Fulls d'Enginyeria, el president de la comissió de Mobilitat dels Enginyers Industrials de Catalunya, Vicenç Aguilera, i un dels impulsors del posicionament, ha recalcat que les paraules de Sanz atemptarien contra algunes llibertats individuals de manera ''extremadament dura'' que comportarien un 'afebliment de la pluralitat democràtica''.
Per Aguilera, aquestes llibertats com ara la llibertat de mobilitat individual, és una de les aportacions que fa la indústria de l'automòbil, però també ha destacat que en molts casos, contribueix a una millora de les condicions de vida de les persones amb molts llocs de feina i de qualitat, en un sector on els sous són, normalment, més alts que la mitjana. També considera que la indústria de l'automòbil afavoreix les iniciatives al territori i per tant, contribueix al desenvolupament econòmic i social més enllà de les grans ciutats.
El transport s'ha d'anar ''descarbonitzant'' però ''de cop és impossible''
El president de la comissió de Mobilitat reconeix que l'automòbil contribueix a la contaminació i ha afegit que ''no se n'amaga ningú''. En aquest sentit, per Aguilera és important remarcar el compromís del sector amb el Green Deal, l'estratègia europea que es compromet a reduir fins a zero les emissions de CO2 el 2050. Aguilera admet que el transport s'ha d'anar ''descarbonitzant'' però que ''de cop és impossible'' i per tant, s'hi ha d'anar treballant. El posicionament dels Enginyers realça l'esforç que s'està fent des del sector per invertir en solucions de mobilitat més eficient i més descarbonitzada, així com amb l'experimentació i desenvolupament de noves tecnologies.