La intel·ligència artificial dels vehicles autònoms haurà de tenir en compte consideracions morals o ètiques
Entrevistem a August Mayer, director d’Innovació, Recerca i Desenvolupament de Zanini Auto Grup
L’equip tècnic de R+D de Zanini Auto Grup, SA ha guanyat el Premi a la Creativitat de la Diada de l’Enginyer 2016, organitzada pels EIC. El director d’Innovació, Recerca i Desenvolupament de Zanini Auto Grup és August Mayer (a l'esquerra de la foto), que en aquesta entrevista ens detalla en què consisteix la solució tecnològica premiada. Una proposta que integra els requeriments per optar al premi: incorpora noves tecnologies al disseny de productes i també als processos, és un projecte pluridisciplinari, repercuteix en l’estalvi energètic i és un projecte internacional. A més, Mayer ens comenta alguns dels factors que determinaran el desenvolupament dels vehicles de conducció autònoma. Hi havien pensat, en qüestions morals o ètiques?
Quina valoració feu del premi que heu obtingut a la Diada de l’Enginyer 2016?
És un honor rebre aquest premi per les aportacions de les nostres noves línies de producte.
El jurat del premi de la Diada de l’Enginyer ha valorat especialment els components estètics que permeten millorar les funcions de seguretat activa dels automòbils mitjançant sensors. Ens pot explicar en profunditat aquesta tecnologia?
El que fem nosaltres mitjançant els nostres productes és la integració al vehicle de sensors com ara els radars, de tal forma que es mantingui l’estètica actual i que es pugui millorar el funcionament dels sensors, per exemple, en condicions climàtiques adverses. Tot això és possible amb l’aplicació de capes nanomètriques d’aspecte metàl·lic i de recobriments polimèrics amb propietats específiques.
Zanichrome és una de les tecnologies desenvolupades per Zanini.
Quins són els trets bàsics d’aquesta tecnologia?
És l’agregació d’una sèrie de tecnologies d’aplicació de capes nanomètriques d’aspecte metàl·lic que, combinades amb els recobriments orgànics adients, permeten decorar elements plàstics de l’automòbil amb una resistència total a la corrosió, reducció de pes i el mínim impacte mediambiental en tots els aspectes del cicle de producte, des de la fabricació fins al seu reciclat.
Aquesta solució tecnològica ja s’ha implementat en alguns models d’automòbils?
Sí, en un vehicle del grup VW i és previst instal·lar-la pròximament en propers vehicles del mateix grup.
Aquesta nova tecnologia basada en sensors per instal·lar en els automòbils pot obrir una nova línia de negoci?
Sí, estan obrint una nova línia de negoci ja que els vehicles incorporaran de forma massiva aquest tipus de sensors que avui en dia estan limitats a algunes series.
És de l’opinió que encara hi ha un llarg camí a recorre per millorar la seguretat activa dels automòbils?
Sí, hi ha un llarg recorregut ja que actualment els sistemes d’assistència a la conducció aniran evolucionat fins arribar a la conducció autònoma, que farà necessari la utilització d’aquest sensors en més localitzacions del vehicle dels que s’utilitza en l’actualitat.
Creu que un dels reptes a superar dels futurs vehicles amb conducció autònoma és, precisament, la seguretat?
Sí, per descomptat, ja que és molt difícil preveure totes les circumstancies que es poden donar sobre tot en la conducció en entorns urbans. Per tant, s’ha de dotar el vehicle d’intel·ligència artificial per decidir el que s’ha de fer en cada cas. Es donaran casos en que inclús s’hauran de tenir en compte consideracions morals o ètiques.
Quines possibilitats identifica en l’aplicació de tecnologies disruptives pròpies de l’anomenada indústria 4.0 en el sector de l’automòbil?
L’anomenada indústria 4.0 representa una revolució en la manufactura de qualsevol producte i, per tant, es pot aplicar a la fabricació del vehicle i dels components que el formen de manera generalitzada.
Què ha suposat per a Zanini Auto Grup la incorporació de l’activitat europea de Zanini Industries des del 22 de setembre del 2015?
Ha suposat la incorporació d’una sèrie de productes i tecnologies complementaris a les nostres línies de producte actuals i, per tant, en un increment de la nostra xifra de negoci. Addicionalment ha suposat el reforç de la nostra presència en el grup Fiat Chrysler.
Quines mesures implementades en els processos d’industrialització destacaríeu en l’objectiu de maximitzar l’eficiència?
La consolidació relativament recent d’una àrea d’operacions global que està treballant en l’estandardització de tots els processos de producció i els seus indicadors de performance per a totes les plantes del grup. S’ha treballat molt intensament en temes d’optimització energètica, reducció d’emissions a l’atmosfera. Permanentment s’està treballant en grups de millora contínua de tots els processos.