La L9 del Metro de Barcelona comptarà amb un sistema de recuperació d’energia

El transport subterrani de Barcelona disposarà d’un equip de recuperació d’energia instal·lat en una de les Sotsestacions de Tracció de la Línia 9 del Metro de Barcelona. Aquest sistema, pioner a Catalunya, estarà en ple funcionament durant el segon semestre de l’any 2016 i espera recuperar entre un 8 i un 15% d’energia regenerada pels trens durant la frenada. L’energia aprofitada tornarà a la xarxa de distribució pròpia de la Linia 9 i podrà reaprofitar-se en qualsevol altre punt. Aquesta obra, adjudicada per Infraestructures de la Generalitat de Catalunya a  l’empresa UTE Subestació de Tracció de Camp Nou (ISTHEM-THALES), s’engloba dins del projecte de la línia 9 del metro de Barcelona, una línia totalment nova que incorpora solucions innovadores en diversos aspectes.

A nivell elèctric, el projecte de la Línia 9 ha estat concebut per maximitzar la fiabilitat del subministrament elèctric. Per assolir aquesta alta disponibilitat s’ha contemplat la construcció de de dues subestacions receptores AT/MT connectades a la xarxa de transport 220kV de Red Eléctrica de España (REE) que serveixen per transformar la tensió a 30kV i subministrar l’energia necessària per a totes les instal·lacions de la Línia 9, tant pel que fa a instal·lacions ferroviàries com per a instal·lacions no ferroviàries com són els consums d’estacions, cotxeres, tallers i demés serveis auxiliars. Cada receptora disposa de 4 Transformadors de 220kV/30kV i 60MVA, aportant un total de 240MVA de potència de transformació per receptora. L’energia elèctrica transformada es distribueix mitjançant una xarxa de distribució pròpia de 30kV que discorre al llarg de tota la Línia 9.

El projecte contempla 21 Sotcentrals de Tracció, amb 2 grups de de tracció de 2.250kVA cadascuna, responsables de transformar l’energia a 1.500V en corrent continu per poder alimentar els trens. L’organisme responsable de la gestió de l’obra, Infraestructures de la Generalitat de Catalunya, es va interessar per la tecnologia de recuperació amb un inversor, atès que l’energia regenerada pels trens durant la frenada no és aprofitada completament en els sistemes més convencionals.

“Entre les diferents opcions, es va apostar per una tecnologia basada en IGBT (Insulated Gate Bipolar Transistor), atès que aportava una major eficiència en la recuperació energètica”, afirma Jordi Avilés, tècnic de la Gerència d’Instal·lacions de la L9. Avilés ha valorat la complexitat i la innova-ció del projecte en la Línia 9 del Metro: “tot i existir alguns antecedents a nivell europeu, aquesta instal·lació serà la primera d’aquestes prestacions”. El paper d’Ingeteam, com a proveïdor de l’empresa adjudicatària, ha estat dissenyar, fabricar i subministrar un equip de recuperació d’energia de 1.700 kW de potència. Fernando Loizaga, director de Negoci d’Ingeteam, ha confirmat que la seva proposta “està basada en un convertidor que es connecta en paral·lel al rectifi cador de la subestació, fet que elimina les limitacions i permet maximitzar la recuperació fins i tot quan el corrent de la catenària és mínim”. En sistemes de corrent continu, aquesta energia no pot ser aprofitada de manera òptima, ja que l’ús de l’energia és limitat a aquells casos en què hi ha un altre vehicle ferroviari a la xarxa consumint energia. Allò més convenient seria que “les frenades d’uns vehicles i l’arrencada dels altres coincidissin en el temps, de manera que l’aprofi tament energètic fos més elevat", ha manifestat Loizaga.

TEXT: PABLO MONFORT // IMATGE: INGETEAM

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.