La nova mobilitat a Catalunya: una oportunitat per al sector de l’automoció

L’electrificació dels motors, la mobilitat compartida, la connectivitat, la conducció autònoma i l’actualització constant del software són les cinc principals megatendències que estan marcant la innovació tecnològica en el sector de l’automoció, un àmbit on es preveu que un gran volum dels nous cotxes que es fabriquin siguin elèctrics o híbrids el 2030. Tot i que les previsions en aquest apartat apunten a un 40%, no és clar el percentatge de cotxes connectats o autònoms que hi haurà en aquest horitzó temporal, però sí que és evident la tendència de la mobilitat entesa com un servei i el vehicle com un espai on la conducció perdi pes i es pugui dedicar atenció i temps a treballar o a l’oci.

Com afectaran aquestes tendències a les empreses catalanes? Primer de tot, unes dades: segons l’INE, un 11,8% sobre el total de l’activitat industrial es dedica a ‘material de transport’. El CIAC (Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya) ho acota en un 10% del PIB pel sector de l’automoció, el segon més gran a Catalunya després de l’alimentari i que compta amb aproximadament 11.000 empreses, les quals donen feina a 140.000 persones, un 4% de la població activa del país (sumant sempre fabricants, venda i reparació).

A Catalunya, teníem dues marques o ‘OEMs’, ara una, SEAT, i segons assenyala ACCIÓ en l’estudi ‘Caracterització de la indústria catalana de l’automoció’, el 2020 comptàvem amb unes 500 empreses industrials (tier 1 i tier 2 en l’argot del sector) centrades tant en procés com en producte, de les quals la majoria, especialitzades en vehicle amb motor de combustió i que, per tant, s’havien d’adaptar a la tendència del vehicle elèctric o, en alguns casos, tenien risc de desaparèixer.

A aquesta ‘crisi del sector’ se li van afegir els efectes de la pandèmia i ara la incertesa provocada per una guerra a Europa. És evident doncs que el sector és important i els reptes que té davant també. Però són una amenaça o una oportunitat? Què estan fent les empreses al respecte? I l’administració?

Basant-me en l’experiència d’Eurecat com a centre tecnològic, dedicats com estem a millorar la competitivitat de les empreses a través de la innovació i la transferència de coneixement, la resposta és que tenim una oportunitat. La tendència a la digitalització i a la sostenibilitat són elements que poden ajudar a diferenciar la indústria europea i també la catalana, a fi de recuperar cert terreny enfront els efectes de la globalització, que han concentrat la major part de l’activitat manufacturera, segurament massa, a Àsia.

Una de les activitats que es veurà afavorida per les megatendències de la mobilitat és tota aquella que aporti valor a l’electrònica i el programari dels vehicles. Empreses especialitzades en això estan creixent i, a més, tenen una potencial nova línia de negoci en l’electrònica de potència que necessita el vehicle elèctric. A Valls, per exemple, una gran empresa referent en el sector ha passat en 20 anys de tenir 2.000 treballadors de planta de producció i 100 enginyers a 1.200 a planta i 400 enginyers.

Un altra subsector que pot sortir afavorit és el de la fabricació de carregadors. A Catalunya tenim empreses industrials rellevants que s’hi dediquen i que, com Circontrol, estan creixent de manera molt important amb un alt nivell de qualitat, diversitat de gamma de productes i innovació que fa que exportin més del 80% del que produeixen. Aquí, però, necessitem una aposta clara de l’administració perquè promocionar el vehicle elèctric sense posar una xarxa de carregadors arreu del territori és inviable. Així mateix, l’exploració de noves formes de combustible, com l’hidrogen, obre portes estratègiques que cal aprofitar, tot i que tècnicament sembla avui més viable per a camions-TIR que no pas per vehicles lleugers.

Fins i tot, les empreses que avui treballen només per al vehicle de combustió, com les que fan aïllaments tèrmics o acústics poden trobar oportunitats en la nova mobilitat que requerirà de millors condicions a l’interior per a desenvolupar noves fórmules d’oci o l’aïllament per al battery pack.

Certament però, serà una oportunitat si ens enfoquem a innovar més i millor. Amb aquesta finalitat, cal que sumen des de l’ecosistema innovador amb els centres de recerca i els tecnològics al capdavant, l’empresa privada i l’administració pública -que té una oportunitat enfocant més a la innovació fons europeus de recuperació Next Generation, per assolir les fites que ens han de permetre que el teixit empresarial vinculat a la cadena de valor del sector de l’automoció doni resposta als grans desafiaments tecnològics i mediambientals que tenim davant, i ho faci de manera diferencial per a què es consolidin indústria i llocs de treball de qualitat al nostre país.

salvador baill…, dv., 06/05/2022 - 12:04
Hola!
Parlas de cotxes elèctrics o híbrids. Caldria precissar que el PNIEC parla de híbrids endollables.
El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.