La revolució de la indústria de l'automòbil: el vehicle connectat, l'autònom i l'elèctric

Els vehicles, des que es van inventar, han condicionat la humanitat: les ciutats i els pobles s'han construït entorn els automòbils i el món rural s'ha modificat perquè els cotxes s’hi puguin moure. L'objectiu principal dels vehicles fins ara ha estat, simplement, transportar les persones. Actualment, aquesta funció està en plena transformació, fins al punt que podríem parlar d'una revolució en la indústria de l'automòbil, on els protagonistes són el vehicle connectat, l'autònom i l'elèctric.

El cotxe connectat, "tecnològicament està resolt”, afirma Vicenç Aguilera, president del Clúster de la Indústria d'Automoció de Catalunya (CIAC). En els propers anys, les marques no presentaran grans novetats tecnològiques, perquè de moment totes les prestacions ja estan en funcionament, "però sí que hi haurà grans novetats en l'oferta de serveis d'aquest tipus de vehicle”, assegura Aguilera. Aquests cotxes es troben a l'inici del període de maduració, on es necessita un temps perquè els compradors reaccionin davant les noves prestacions que ofereixen i el públic objectiu es decanti per comprar-los.

Anys enrere, els hàbits de compra es basaven en variables tecnològiques com el consum, les emissions, la velocitat màxima o l'acceleració, però, avui en dia, explica Francesc Garriga i Ubach, coordinador de la Subcomissió de l'Automòbil de la Comissió d'Automoció del Col·legi Oficial d'Enginyers Industrials de Catalunya (COEIC), la principal prestació que es té en compte a l'hora de comprar un cotxe és la connectivitat, a què la societat "ja està acostumada per l'ús diari de smartphones i tauletes que desitja poder seguir fent mentre condueix el vehicle i sense distreure's en cap moment dels aspectes fonamentals de la conducció segura".

Els cotxes connectats compleixen amb aquests requisits, ofereixen des d'un sistema e-call, que mitjançant la connexió a internet permet establir una trucada d'emergència, a navegadors, identificadors de senyals de trànsit o connexió wifi. En són exemple les aplicacions Android Auto de Waze i Seat DriveApp, amb aquestes dues apps Seat "està reforçant cada vegada més la seva posició com a front runner en el mercat dels cotxes connectats", assenyalava Luca de Meo, president de la companyia, en el marc de l'Automobile Barcelona. El seu propòsit, segons explica, és oferir una experiència cada vegada més "fàcil, connectada i personalitzada, que permeti continuar avançant en la configuració d'un ecosistema digital".

Cotxes amb ple accés a Internet

En una visió de futur, els nous vehicles que aniran apareixent al mercat, siguin totalment nous o noves versions dels que ja existeixen, cada cop incorporaran més elements de connectivitat. "És un moviment imparable", apunta Garriga, qui coincideix amb Aguilera que preveu que en un marge d'uns 3 o 4 anys, la majoria de vehicles que surtin al mercat tindran ple accés a internet, "podran rebre missatges i correus, i contestar-los", pronostica el coordinador de la Subcomissió de l'Automòbil del COEIC.

Ara bé, l'evolució del vehicle connectat anirà estretament lligada amb la del vehicle autònom i la clau serà l'estat de l'art de les TIC. En aquesta transformació, "serà fonamental l'evolució de les comunicacions cap a unes xarxes de molt alta velocitat", assegura Garriga.

El vehicle autònom, en el límit, no és altra cosa que la plena confluència de la connectivitat aplicada a l'automòbil. "És un nivell més elevat en comparació amb el vehicle connectat", especifica Aguilera. Les companyies automobilístiques ja estan treballant per oferir aquest tipus de cotxes. Enginyers de Seat, expliquen fonts de la companyia, han desenvolupat assistents de frenada d'emergència amb protecció de vianants, un sistema de reconeixement de senyals de trànsit i també un assistent d'embús, segons el qual el sistema accelera, frena i maniobra el vehicle de manera autònoma en situacions de trànsit dens, "cosa que aconsegueix que el conductor rebaixi el nivell de tensió i augmenti el confort". Cada cop més, també hi ha al mercat vehicles que incorporen sistemes que són capaços de corregir certes distraccions del conductor. Així, "l'evolució està anant cap a la identificació del que està passant davant nostre i les decisions que el vehicle ha de prendre en cada cas", apunta el president del CIAC.

[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"1489","attributes":{"alt":"","class":"media-image","typeof":"foaf:Image"}}]]

Cinc nivells d'automatització en la conducció

En l'àmbit internacional, la Societat d'Enginyers de l'Automoció (SAE) ha definit cinc nivells d'automatització en la conducció que van de l'L1 —on el nivell d'intervenció humà és alt—, a l'L5 —on el vehicle té plena autonomia—. Comercialment, a dia d'avui, s'estan venent vehicles de nivell 1 i 2. El punt d'inflexió en el qual l'automatisme del cotxe comença a ser alt es troba a l'L3: "en cas d'accident, la marca n’és la responsable, per tant, és un canvi molt gran des del punt de vista de les assegurances i de la responsabilitat civil i això marcarà molt l'oferta del fabricant", assegura Aguilera.

De moment i "a falta d'un canvi radical en la legislació", especifica Francesc Garriga, la tendència del vehicle autònom és "anar incorporant, de forma gradual, elements que permetin garantir la seguretat en una concepció de vehicle clàssica", és a dir, en la qual hi ha un conductor que controla el cotxe, però en el futur el vehicle autònom no hi tindrà cabuda, "ja que no n'hi haurà i el que hi haurà seran usuaris de l'automòbil", pronostica.

El vehicle elèctric en ple creixement

Per tancar aquest tàndem, la revolució de la indústria del vehicle acaba amb el cotxe elèctric, on el major handicap es troba en les fonts d'energia, tot i que actualment "s'estan aconseguint millores en el sistema de gestió per aconseguir un major aprofitament de l'energia emmagatzemada en les bateries", confessa Garriga. A més, també s'estan investigant nous materials per aconseguir bateries més lleugeres i de més capacitat.

El fet que els vehicles elèctrics guanyin autonomia respecte quan van aparèixer els primers models —avui en dia poden recórrer entre 200 i 300 quilòmetres—, fa que el mercat espanyol d'aquest tipus d'automòbils cada cop estigui experimentant un creixement més significatiu: l'exercici de 2016 es va tancar amb un augment de les matriculacions de vehicles elèctrics del 51,48% respecte el 2015, segons dades de l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (ANFAC).

Ara bé, aquesta tendència continuarà a l'alça, segons pronostica Vicenç Aguilera, si "s'aconsegueixen més ajuts públics, s'augmenten els punts de recàrrega a les cases i als pàrquings particulars i les marques ofereixen vehicles amb més autonomia". Com està fent Nissan, que des que va llençar el Leaf (2010), el seu primer vehicle elèctric produït en sèrie, "ha estat treballat per fer pedagogia, tant entre la societat com entre les administracions públiques, per conscienciar de la necessitat d'una mobilitat sostenible amb zero emissions que només garanteixen els vehicles elèctrics", explica Carme Orra, Product, EV & Tech Communications a Nissan Iberia. Si es compleixen aquests tres punts, l'impacte del vehicle elèctric al mercat anirà creixent de manera sostinguda i, passats uns cinc anys, probablement ocuparan un terç de les vendes a nivell mundial.

Visió de futur

Tot i que la revolució d'aquests tres tipus d'automòbils estigui en els primers anys de vida, i encara que ara mateix sembli increïble, en un futur proper, el conductor, quan surti de la feina, on s'hi ha desplaçat en transport públic i, pel motiu que sigui, li han canviat els plans, quan plegui necessitarà disposar del cotxe que està aparcat al garatge de casa seva. Com si de la sèrie de “El cotxe fantàstic” es tractés, preveu Francesc Garriga, el conductor li demanarà a l'automòbil que el passi a recollir a la sortida de la feina i el cotxe hi acudirà tot sol. 

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.