La UPC acull la conferència internacional ‘Tramvia-ciutat’

La Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), a través de l’Institut de Sostenibilitat i l’Escola Tècnica Superior d’Enginyers de Camins, Canals i Ports de Barcelona, i amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona i el Cercle d’Infraestructures, organitza els propers dies 7 i 8 de març la conferència internacional ‘Tramvia-ciutat’, una trobada de respresentants de diverses ciutats de tot el món que té com a objectiu analitzar les potencialitats i el futur d’aquest mitjà de transport.

La conferència 'Tramvia-ciutat', que tindrà lloc els dies 7 i 8 de març a la Sala d’Actes de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyers de Camins, Canals i Ports de Barcelona (c. Jordi Girona, 1-3, al Campus Nord), vol posar en valor el fet que els tramvies estiguin tornant als carrers de la majoria de ciutats del món, suposant una autèntica revolució en els seus sistemes de transport públic. Aquesta reintroducció respon a nous paradigmes de mobilitat sostenible que es posen de manifest tant en les polítiques de recuperació de l’espai urbà en els sectors més centrals, com en l’estructuració de les àrees metropolitanes a partir dels modes de transport d’alta capacitat. 
 
Actualment el tramvia gaudeix d’un nivell d’acceptació dels usuaris molt elevat, i sovint apareix com el mitjà més ben valorat. En el cas de Barcelona, es treballa per avançar cap a una mobilitat més sostenible i segura, en compliment dels objectius del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2013-2018, fomentant la mobilitat a peu, en bicicleta i en transport públic. En aquest sentit, el Govern municipal treballa per avançar cap a un ampli consens per executar la connexió de les dues xarxes tramviàries de la ciutat. Aquest mitjà de transport, conjuntament amb la priorització dels espais per als vianants, l’ús creixent de la bicicleta i la potenciació de la resta de modes de transport públic, exemplifiquen la voluntat política i social d’assolir un model de mobilitat sostenible a les ciutats del segle XXI. 
 
La realització d’aquesta conferència internacional a Barcelona, amb la participació d’experts en mobilitat i en l’espai urbà, permetrà conèixer les innovacions i posar en valor els principals actius que ha suposat per a diverses ciutats la reintroducció del tramvia. L’objectiu final de la conferència és analitzar, per primer cop des de les visions acadèmica, de l’Administració i dels operadors de transport, el rol que pot jugar el tramvia en el marc de les polítiques urbanes per assolir un nou model de ciutat capaç de donar compliment als compromisos de qualitat de l’aire i de lluita contra el canvi climàtic.
 
Experts mundials en transport

La conferència inaugural anirà a càrrec de Samuel I. Schwartz, un dels principals experts en transport dels Estats Units que ha treballat durant més de 40 anys en aspectes relacionats amb la mobilitat de Nova York. Actual president de l'SSC GPO Group, va entrar a col·laborar amb el departament de trànsit de la ciutat a la dècada dels ‘70, arribant a ser comissionat de trànsit i, posteriorment, enginyer en cap del departament de transports de Nova York (NYCDOT) entre els anys 1982 i el 1990. Schwartz va ser dels primers a fer el pas de la pura enginyeria de trànsit a les polítiques de mobilitat sostenible, encapçalant per primera vegada iniciatives innovadores en aquesta matèria a Nova York: amb propostes de contenció del cotxe, apostant per zones pacificades al trànsit i peatges d’accés o defensant la implantació de carrils bus i carrils bici. És autor del llibre “Street Smart” i, entre altres projectes, ha treballat en la pacificació de Broadway i en l’impuls del nou tramvia de Brooklyn.

A la conferència també es comptarà amb la presència d’experts de ciutats com Lió, Bordeus, Rotterdam, Amsterdam, Saragossa, Sidney, Berlín i Florència, que analitzaran el paper del tramvia com a aposta per organitzar la mobilitat metropolitana a França; com a base del transport públic a Holanda; la influència que té a Saragossa com a peça clau per la recuperació de la qualitat de l’aire; l’experiència de Sydney amb un tramvia pel bell mig del centre urbà; com el tramvia ha tornat al bell mig del Berlín Occidental; o com a Florència es va passar del rebuig a l’èxit amb aquest mitjà de transport. Les conclusions poden servir per inspirar el model d’implantació de tramvia a la ciutat de Barcelona.

Prendran part a les jornades Janet Sanz, tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona; Pedro Díez, director de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyers de Camins, Canals i Ports de Barcelona; Jordi Segalàs, director de l’Institut de Sostenibilitat de la UPC; el rector de la UPC, Enric Fossas, i l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau.

 

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.