La UPC ecoRacing potencia el concepte ecoRD
L'equip de la UPC ecoRacing es prepara un any més per participar en una de les competicions per estudiants d'enginyeria més exigents del món, la Formula Student. Els canvis de l'equip per al nou vehicle van començar quan va iniciar la temporada al setembre, just en acabar el Formula Student Spain. Tot i que encara queda el disseny per tancar, ja que han de tenir en compte tots els canvis de normativa, porten fabricant el monocasc i desenvolupant el concepte d'aquest any des de novembre. En aquest article de Fulls d'Enginyeria el seu Team Leader, Quim Segura, ens explica els detalls de l'equip i del nou vehicle.
Segura informa que un dels canvis més importants quant a normativa ha estat, en l'àmbit de seguretat, en un dels elements frontals, l'Impact Attenuator, un bloc d'honeycomb d'alumini que permet, en cas d'impacte, protegir al pilot i el vehicle. La nova dimensió reglamentària ha obligat els equips a canviar molts dels seus conceptes de vehicle. A UPC ecoRacing s'han hagut d'actualitzar, fent canvis de disseny per adaptar la part de morro frontal i fer-la més baixa, segons la normativa establerta.
"L'any passat, després de la Covid, va ser una temporada bastant d'impàs" assegura Segura que porta des del 2020 a l'equip i dues temporades com a Team Leader. "Molta gent sense contacte amb Formula Student o la universitat va entrar a l'equip, el que va fer que es perdés coneixement" afegeix. Com a resposta, els veterans en el seu últim any van transmetre tota la informació possible perquè els nous membres tinguessin la màxima oportunitat per aprendre. També van maximitzar al màxim l'assistència de l'equip a les competicions perquè com diu el Team Leader, "on més s'aprèn és a les competicions".
Tota l'experiència guanyada ha ajudat molt a les noves incorporacions, tant per disseny com per fabricació. Quim Segura ens comenta que una de les coses que els hi va quedar clar de la temporada passada és que al final tot passa per fiabilitzar el cotxe i per tenir el màxim de temps possible. Per aquests equips de Formula Student, acabar el cotxe aviat i fer el màxim de tests a pista resulta essencial per assolir un bon resultat a les competicions.
Quan li preguntem sobre algun canvi significatiu del cotxe d'aquesta temporada respecte a l'anterior, Segura ens respon que de moment no poden dir massa cosa, ja que és informació que es guarden per les properes presentacions. L'any 2021 van començar amb el concepte d'ecoRD. Segons ells, es van anticipar bastant als canvis de normativa que es van fer en el seu moment. Quan l'any passat es va proposar la unificació de concepte de driverless i mode manual al mateix cotxe, feia una temporada que la UPC ecoRacing fusionava les dues maneres en un vehicle. Són un dels únics trenta equips del món capaços de conduir un vehicle tant autònom com manual.
Asseguren que han volgut evolucionar encara més aquest concepte, amb la intenció de maximitzar les seves característiques, sobretot a pista, on pot anar a velocitats més altes en mode autònom. Creuen que el concepte té un gran potencial que s'ha d'esprémer més. "Això és en el que ens enfoquem aquesta temporada" afegeix Segura.
A ecoRacing expliquen que dos punts els diferencien de la resta d'equips. El primer és la part d'utilització de materials naturals en el vehicle. En comptes de fer els inserts on collen els elements de suspensió d'alumini o de fibra de carboni, com la majoria, els fan de fusta per reduir l'impacte mediambiental. El segon dels punts, més visible, és el seient de fibres naturals com la de lli, en comptes de la de carboni. Asseguren que sempre estan buscant les solucions que tinguin menor impacte mediambiental per reduir emissions i residus. L'equip va ser un dels primers equips de Formula Student de l'Estat amb un compromís ecològic que han aplicat durant diverses temporades. "Avui en dia és molt obvi que el vehicle ha de ser elèctric, però nosaltres vam ser els primers amb un vehicle híbrid, després vam passar a l'elèctric i cada temporada incorporem millores" afirma Segura.
Entre els inconvenients que han hagut d'anticipar estan els delays de fabricació de moltes empreses i proveïdors, que tota la indústria pateix. Per aquesta raó moltes comandes de peces les fan amb bastant previsió. També és un problema quan hi ha massa demanda que l'empresa no pot cobrir i que afecta els temps de construcció del vehicle. L'equip ha d'anticipar-se a tots aquests possibles retards si l'any vinent volen fer estudis.
Tenen previst que les peces més importants, els mecanitzats i les electròniques, arribin a finals del mes de gener. Per la part de construcció del monocasc, els materials pel xassís del vehicle és un dels punts que ja tenen cobert per la seva prioritat. La fibra de carboni, el Core d'alumini o, per la part aerodinàmica, el foam són elements que fa un mes preocupaven a l'equip, però que ara ja tenen al taller. Com els altres equips de Formula Student, ells mateixos fan el disseny de totes les parts mecàniques del cotxe i, posteriorment, els envien a les empreses que fan els mecanitzats, els talls 2D o 3D... Treballen amb organitzacions que han anat fidelitzant al llarg dels anys i que ja coneixen el projecte.
Pel que fa al principal objectiu, el d'aquesta temporada és obtenir els millors resultats possibles. "El propòsit de cada any, però aquest amb més èmfasi" afirma Segura. Al final es troben millorant el cotxe de l'any passat perquè volen optimitzar aquest concepte de vehicle. La intenció de l'equip és treure els millors resultats a pista, assolir l'objectiu de velocitat que s'han marcat per la part autònoma, que són uns 40 km/h, i aconseguir bons resultats amb pilot en la part manual.
L'any passat ja van tenir bons resultats, ja que van arribar al Top 5 a Holanda i a Espanya en autònom. Aquesta temporada, aquests resultats es donen per fets i s'han establert com a l'objectiu mínim. "Aquest any hem de millorar per sobre d'això" diu Segura. La idea, bastant consolidada, de l'equip és participar a Holanda, Alemanya, per ser la competició per excel·lència, i, per últim, a Espanya, on han d'estar per ser la casa. A Holanda, la primera competició en el calendari europeu, volen assistir per ser una competició molt tècnica i exigent i pels resultats de l'any anterior.
Ara mateix l'objectiu més immediat és el monocasc. Mentre esperen que arribin la resta de peces, el plantejament és anar provant el xassís actual amb peces d'anys anteriors per després fer el canvi gradualment amb les noves. En principi, el monocasc hauria d'estar enllestit a finals de gener principis de febrer.