L’enginyeria dona oxigen al sector de l’entreteniment

La taxa d’accidentalitat al sector dels parcs temàtics i d’atraccions és una de les més baixes que existeix al món, amb una ràtio de 0,6 lesions per cada milió de passatgers d’atraccions. Malgrat això, la repercussió d’accidents aïllats, especialment a Àsia, perjudica molt directament la imatge d’aquests centres a Europa, tot i ser un dels continents capdavanters en seguretat d’aquesta indústria.

Precisament la seguretat dels passatgers en algunes atraccions, com ara el tipus ‘rapid river’, una barca rodona amb els passatgers asseguts de forma circular que discorre a través d’un canal artificial amb fortes corrents d’aigua, és un dels temes en els quals s’ha focalitzat el Safety Institute d’aquest any, durant la celepració de la International Association of Amusement Parks and Attractions  (IAAPA Expo Europe), el congrés professional més rellevant del sector de les atraccions celebrat a Barcelona el mes passat.

El ‘rapid river’ és una de les atraccions considerades clàssiques i es poden trobar a gairebé tots els parcs del món. Els principals problemes de seguretat que poden aparèixer en aquest tipus d’atraccions solen estar directament relacionats amb un comportament indegut dels passatgers. Per a evitar que es puguin posar de peu o inclús llançar-se voluntàriament al canal, molts fabricants i parcs estan implementant millores a les barques que consisteixen a incrementar la contenció dels passatgers mitjançant modificacions als respatllers i als accessos de la barca, entre d’altres.

En aquestes dues imatges es poden veure alguns exemples d’aquesta millora, en atraccions existents, gràcies, en part, dels equips d’enginyeria dels parcs. La de l’esquerra, és la barca amb el disseny original. Els seients tenien un respatller baix i el cercle central per subjectar-se té un diàmetre reduït. Això incrementa la sensació de “descontrol” i permet tenir una sensació de llibertat mentre es navega pel riu. A les barques millorades, s’han afegit uns respatllers molt més alts, unes baranes als accessos i un cercle central per subjectar-se molt més gran de diàmetre, fet que repercuteix directament amb que els passatgers no s’aixequin durant el recorregut.

RAPID RIVER

 

Però aquesta no és l’única innovació que s’ha presentat en aquesta edició del certamen. Els drons s’estan fent un lloc en el manteniment d’estructures. Actualment, per exemple, PortAventura fa una part de les inspeccions visuals en estructures tan singulars com la muntanya russa red Force (112m d’altura) o el Dragon khan. Aquest sistema és pioner al sector dels parcs i ofereix avantatges a nivell de costos respecte els sistemes habituals amb grues de grans altures així com una millora de la seguretat del personal que realitza certes inspeccions. 

Altres tendències als parcs d’atraccions

L’IAAPA Expo Europe d’aquest any també va tocar temes tan diverses com l’operativa i el tipus de menjar que es serveix als parcs, així com les xarxes socials i els “influencers” o fins i tot com dissenyar atraccions icòniques d’èxit. ´

Són innovacions que s’han d’incorporar després de la gran crisi que ha patit el Sector durant el 2020, arran de les restriccions imposades per la pandèmia. La resiliència, la innovació i el futur van ser temes centrals de debat en aquest sector que va reunir els líders de la indústria d’atraccions internacionals, des de càrrecs directius, enginyers fins a creatius de totes les branques del sector, inclosos fabricants i proveïdors, propietaris i operadors de parcs temàtics i d'atraccions, parcs aquàtics, centres d'entreteniment familiar (FEC’s), zoològics, aquaris, instal·lacions per a acampada, centres comercials, línies de creuers, centres científics, museus, complexos turístics, etc....

La sostenibilitat

Les jornades també van servir perquè els responsables dels centres d’oci compartissin les estratègies dels seus parcs per reduir la petjada de carboni, incorporant pràctiques de sostenibilitat a totes les seves instal·lacions i proporcionant pautes per a crear un pla de sostenibilitat que recolzi els objectius comercials. En aquesta línia, es va reconèixer a través del premi a la sostenibilitat el compromís del parc temàtic PortAventura amb aquesta causa i els esforços pioners que ha realitzat a totes les línies de negoci.

IAPPA

Barcelona, seu rotativa de l’IAAPA

Per consolidar el compromís del Govern amb aquest sector tan important a casa nostra, el conseller d'Empresa i Treball de la Generalitat, Roger Torrent, i el CEO de l’IAAPA, Hal McEvoy, van signar una declaració per a treballar conjuntament per a que Barcelona es converteixi en una de les seus rotatives permanents del seu calendari i pugui tornar el proper any 2025. El conseller ha destacat que la indústria de les atraccions pot esdevenir un factor “especialment important per assolir l’objectiu de diversificar i desestacionalitzar el turisme” a Catalunya.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.