"L’entrada de Comac, Bombardier, Embraer i Honda incrementarà la competència i provocarà una ràpida evolució i modernització"

Jordi Brufau Redondo és Vicepresident Executiu de la divisió Applus + Laboratories, a Applus Serveis, SA des de 2007. També és director general d’Applus LGAI Technological Center SA. Sempre ha estat involucrat en la gestió d’empreses relacionades amb la tecnologia i la innovació. Va començar la seva carrera com a director general d'Enginyeria de Composites, l'aplicació d'aquests materials als diferents camps de la indústria. Abans d'unir-se a Applus +, va treballar per a SENER, Enginyeria i Sistemes, durant 11 anys. Va ser-ne el director general d'Aeronàutica i Vehicles. Posseeix algunes patents que estan en desenvolupament en diferents empreses. És enginyer industrial, i també té un MBA per l'IESE.

Quines oportunitats ofereix el sector de l’Aeronàutica?

El sector de l’aeronàutica està en creixement continu des de fa anys.

És un sector molt agraït amb les aportacions tècniques que li resulten d’utilitat, si be, és un sector de resposta molt lenta. Per tenir èxit en aquest sector es necessita temps.

Per altra part, és un sector en fase de canvi i necessitat de tecnologia.

Quines són les tendències que marcaran el futur del sector aeronàutic?

El sector està en fase d’evolució en diversos aspectes: en l’aspecte comercial, i a mig termini, l’actualment confortable duopoli Airbus-Boeing, es veurà sacsejat per la irrupció de nous actors en el segment dels avions comercials més petits.

L’entrada de Comac (Xina), Bombardier (Canadà), Embraer (Brasil), Honda (Japó), incrementarà la competència i provocarà una més ràpida evolució i modernització dels avions.

Des del punt de vista tecnològic, el canvi vindrà per la necessitat d’ incrementar la cadència de producció. Els avions es fan cada dia menys d’un en un, per passar a ser un producte seriat i de cadències més grans.

Així, l’automatització de línies i processos de producció, és una necessitat urgent.

Què li pot aportar el sector de l’Aeronàutica a un país com Catalunya?

Més aviat ens hauríem de demanar què li poden aportar les indústries Catalanes al sector.

Tot i que el grau d’automatització necessari pel sector aeronàutic és molt inferior al de l’automòbil, l’augment de cadència de producció dels avions, i la pressió pels costos, fan que l’experiència en automatització de línies de fabricació que provenen de l’automoció, sigui un valor que les empreses catalanes ja estan aportant al sector.

Quines indústries es poden veure implicades en paral·lel a l’evolució del sector aeronàutic?

A part de les indústries ja mencionades, la indústria del composite, actualment molt dependent de la mà d’obra especialitzada, serà una molt gran demandant de nous processos més repetitius, fiables i econòmicament eficients.

La proximitat amb Toulouse, quines oportunitats aporta a l’aeronàutica catalana?

La proximitat de Toulouse és molt relativa, doncs no hi ha un mitjà de transport adequat. La única manera de anar i tornar de Toulouse en un dia, per una reunió, és el cotxe. Quatre hores d’anada i quatre de tornada. Hi han molt pocs vols directes. En aquest sentit, hi ha molt per millorar.

Per als propers anys, Europa exigeix reduir de manera substancial el pes de les aeronaus. Què suposarà això per a les empreses? Estan preparades o en procés per complir amb aquestes demandes?

La necessitat de reduir el pes de les aeronaus sempre ha estat present. Aquesta és la raó de ser dels composites (fibra de Carboni).

La fabricació seriada i repetitiva i econòmicament eficient de peces de composites és encara un repte. Els composites de matriu termoplàstica poden ser una de les vies de solució per aquest repte.

Quant a la inversió en R+D+i, de quins percentatges estem parlant? Estan en la línia d’altres països europeus?

Les inversions en R+D han de ser importants. No obstant, el que és fonamental és l’eficiència del R+D. El costum de mesurar el R+D per la despesa feta, i no pels resultats assolits no ajuda a l’eficiència

Què consideres que es valora d’un titulat en Aeronàutica a l’hora de trobar feina?

Crec que es valora el mateix que en el cas d’altres titulats tècnics: coneixements, capacitat de treball, pro-activitat i capacitat de relació, tot donant per fet un perfecte domini del anglès.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.