L'IQS School of Engineering vol reforçar la recerca en l'àrea 'bio'

L'enginyer químic Jordi Díaz ha estat nomenat aquest principi de curs nou degà de l'School of Engineering de l'Institut Químic de Sarrià, un càrrec que assumeix amb una línia ''renovada'' –pel relleu, també, a la direcció general- però ''continuista'' amb la darrera etapa. En una entrevista als Fulls d'Enginyeria, Díaz ha explicat que es vol posar ''èmfasi'' en alguns dels punts que s'han treballat els últims anys, en què s'ha potenciat l'expansió de la titulacions de les àrees 'bio'. Més que apostar per titulacions noves, Díaz creu que cal reforçar les línies de recerca, algunes ja ''molt potents'', en aquests àmbits de les ciències.

De fet, el nou degà considera que el mercat universitari ja és ''creixent'' en títols i per això no es buscarà ampliar l'oferta més que en alguns casos puntuals. Ha avançat que s'està treballant, per exemple, en un grau de ciències biomèdiques i segurament en algun altre màster també d'aquesta branca. Per Díaz, és l'estratègia que s'ha anat desplegant els darrers anys en què només s'han ''mogut'' en les ''fronteres'' dels títols ja existents.

L'IQS en temps de COVID-19

En un model on la pràctica és ''fonamental'' i suposa el 50% de les titulacions, tant en enginyeries com en les titulacions més científiques, Díaz reconeix que el semestre passat va ser ''complicat'' perquè el confinament no els va permetre fer les pràctiques i només, a final de curs amb el confinament domiciliari aixecat, es van poder fer determinats complements.

Pel curs actual, que ja ha començat de forma excepcional, l'IQS havia previst un pla per garantir una ''universitat segura'' que, a banda de les mesures habituals de mans-distància-mascareta, inclou l'ús de tots els espais disponibles i, per tant, també la seva adequació, i l'equipament de les aules amb un sistema de càmeres que permeti el seguiment de les classes des de casa en cas que algun alumne estigui confinat. Malgrat tot, les darrers instruccions del Govern demanat la reducció de la presencialitat per evitar la mobilitat associada als estudiants, els ha fet replantejar horaris. Així,han aconseguit que els alumnes no perdin hores de pràctica i s'han concentrat en només dos dies, de manera que s'ha reduït la seva mobilitat en un 60%. Totes les classes teòriques es fan de manera virtual.

Menys alumnes internacionals

Com en altres centres universitaris, la pandèmia ha afectat sobretot a la matrícula d'alumant estranger. Díaz explica que les restriccions de mobilitat i ''la por'' a noves restriccions ha comportat que se n'hagin matriculat menys de la meitat que els darrers anys. ''La incertesa'', diu Díaz, ha fet baixar la mobilitat d'aquests estudiants. Tot i això, i  malgrat que l'IQS hagi intentat garantir la mobilitat dels seus estudiants, Díaz diu que s'han pogut aconseguir números de matrícula ''equivalents a altres anys i que fins i tot, en algun grau ''ha pujat lleugerament''. Així, s'han matriculat enguany a l'IQS School of Engineering 1.246 alumnes en total, 1.036 de graus i 210 de màster. 

Pel que fa a la presència de noies, Díaz reconeix que s'arriba al 50% en les titulacions més científiques i que, en canvi, costa a les enginyeries, malgrat que ''seria desitjable'' aconseguir-ho. El nou degà de l'Escola admet, però, que ''es nota moviment'' i que hi ha hagut creixement els darrers anys. Donar visibilitat a les noies i dones que cursen i acaben aquests estudis per ''animar'' a les estudiants més joves a apuntar-se a aquests graus són algunes de les accions que duen a terme per millorar aquestes dades i promoure les vocacions STEM.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.